Budowanie zwycięskich organizacji wymaga od lidera nie tylko podstawowych zdolności i cech, służących rozumieniu rynku, czy ewolucyjnemu rozwijaniu firm. Lider we współczesnym, ultraszybko zmieniającym się świecie, to lider, który zna i korzysta z kompetencji na miarę naszych czasów uwzględniając szerszą perspektywę przyszłości. Model Zwycięskiej Organizacji
Model zwycięskiej organizacji określa cztery zdolności: koncentracja na wartościach, doskonałość operacyjna, efektywność organizacyjna, skuteczne przywództwo. Skuteczne przywództwo jest kluczowym czynnikiem determinującym tempo poprawy wyników, jak i całościowo – wartość firmy. A wartość firmy to dziś umiejętność łączenia dwóch żywiołów –potencjału technologii i potencjału ludzi, którzy z jednej strony potrafią z technologii korzystać, jak i się przed nią obronić. To może mieć miejsce tylko wówczas, gdy i lider, i osoby zajmujące strategiczne stanowiska w firmie cechują się i rozwijają określone kompetencje uznawane dziś jako kompetencje przyszłości (infuture.institute, 2024; the McKinsey Global Institute, 2021; World Economic Forum, 2024).
Kluczowe Kompetencje Lidera Przyszłości Jakich kompetencji potrzebują współcześni liderzy przyszłości, którzy chcą tworzyć wygrywające organizacje? Co jest kluczem do sukcesu w dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu?
1. Rezyliencja Zdolność do szybkiego powrotu do równowagi po trudnych doświadczeniach, jest nieoceniona w czasach niepewności i szybkich zmian. Liderzy, którzy potrafią zachować spokój i skupienie, nawet w obliczu kryzysów, oraz inspirować zespół do wytrwałości i adaptacji. To umożliwia otwartość na sytuacje kryzysowe i skuteczne rozwiązywanie konfliktów, a także buduje zaufanie w zespołach. Ważnym też jest rozumienie, jak ergonomiczne podejście do środowiska pracy może wzmacniać efektywność zespołu.
2. Transdyscyplinarność Wielodyscyplinarne podejście umożliwia liderom korzystanie z wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, co jest kluczowe w złożonym środowisku biznesowym. Takie podejście nie ma oznaczać, że lider wie i umie wszystko. Wręcz przeciwnie – ma wiedzieć, gdzie sięgnąć po odpowiednie zasoby, w tym ludzi o określonych talentach z różnorodnych dziedzin, co pozwala na innowacyjne podejście do problemów oraz efektywne zarządzanie złożonymi projektami.
3. Inteligencja emocjonalna Zdolność do rozumienia i zarządzania własnymi emocjami oraz emocjami innych jest kluczowa w budowaniu silnych relacji w zespole. Inteligencja emocjonalna pomaga liderom w motywowaniu pracowników, rozwiązywaniu konfliktów i tworzeniu pozytywnej, włączającej kultury organizacyjnej.
4. Tworzenie i nadawanie sensu Liderzy, którzy potrafią tworzyć i komunikować sens działania, motywują swoich pracowników do zaangażowania i oddania. Jasna wizja i cel, które są wspólnie akceptowane, stanowią fundament skutecznej organizacji.
5. Data Driven Thinking Podejście oparte na danych umożliwia podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji. Liderzy muszą być biegli w analizie danych i wykorzystywaniu ich do przewidywania trendów, oceny ryzyk i identyfikacji nowych możliwości. W tym obszarze istotne staję się również rozumienie i wykorzystanie AI i Big data w działaniach strategicznych, rozwijaniu produktów i usług oraz selekcji informacji ułatwiających podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.
6. Kompetencje międzykulturowe W globalnym środowisku biznesowym umiejętność efektywnej komunikacji i współpracy z osobami z różnych kultur, w różnym wieku, różnym stanem zdrowia jest kluczowa. Liderzy potrzebują rozumieć i szanować różnorodność kulturową, co pozwala na tworzenie zgranych i innowacyjnych zespołów międzynarodowych
7. Myślenie strategiczne / długoterminowe W świecie, gdzie zmiany zachodzą w zawrotnym tempie, myślenie długoterminowe jest kluczowe. Planowanie z wyprzedzeniem, przewidywanie scenariuszy przyszłych wyzwań i pojawiających się okazji oraz podejmowanie decyzji, które będą korzystne dla firmy w perspektywie lat, to klucz do długoletnich osiągnięć.
8. Zarządzanie zmianą Umiejętność skutecznego zarządzania zmianą jest wręcz krytyczna w dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym. Liderzy muszą być w stanie przeprowadzać organizacje przez procesy transformacji, pracując optymalnie nad oporem i maksymalizując zaangażowanie pracowników.
9. Myślenie systemowe Zdolność do myślenia systemowego, czyli rozumienia wzajemnych powiązań i zależności w organizacji, pozwala liderom na podejmowanie bardziej kompleksowych i przemyślanych decyzji. Myślenie systemowe pomaga w identyfikacji problemów u źródła i tworzeniu trwałych rozwiązań.
10. Ciekawość i lifelong learning Cechy te umożliwiają im nie tylko nadążanie za dynamicznie zmieniającym się światem, ale także skuteczne przewodzenie swoim zespołom w obliczu nieustannego postępu technologicznego i zmieniających się wymagań rynku. Ciekawość pobudza innowacyjność i kreatywność. Liderzy, którzy stale poszukują nowych informacji i inspiracji, są w stanie generować nowe pomysły i podejścia, które mogą prowadzić do innowacyjnych rozwiązań i przewagi konkurencyjnej. Lifelong learning wspiera ten proces, dostarczając narzędzi i wiedzy potrzebnych do realizacji tych pomysłów.
Współczesny lider musi wykazywać się szerokim wachlarzem kompetencji, które pozwolą mu na skuteczne zarządzanie firmą w dynamicznie zmieniającym się świecie. W ich rozwoju pomoże Akademia Liderów Przyszłości - Advanced Executives Program.
Dyrektorka programu Akademia Liderów Przyszłości - Advanced Executives Program Dr med. Anna Kieszkowska-Grudny CEO, Minds Of Hope | Instytut BezStresu