Raport Positive Impact Rating 2023, poświęcony w tym roku przyspieszającemu wpływowi szkół biznesu na społeczeństwo, został dziś zaprezentowany podczas globalnego Forum ONZ PRME. W zestawieniu ujęta została lista 69 uczelni z 25 krajów. Akademia Leona Koźmińskiego znajduje się w zestawieniu od pierwszej edycji raportu. Dotychczas jako jedyna z Polski, tym razem wyprzedza uczelnie z kraju, które dołączyły do inicjatywy.
Positive Impact Rating (PIR) to inicjatywa prowadzona przez studentów i dla studentów. W tym roku po raz czwarty studenci na całym świecie ocenili swoje szkoły biznesu pod kątem tego, jak postrzegają ich pozytywny wpływ na świat – na biznes, gospodarkę oraz społeczeństwo. Ocenie poddane zostały programy i metody nauczania, wsparcie oferowane studentom, stanowienie wzoru do naśladowania oraz zaangażowanie społeczne. PIR mierzy wpływ społeczny uczelni biznesowych, widziany oczami ich studentów.
W badaniu do tegorocznej edycji PIR udział wzięli studenci z 71 szkół biznesu zlokalizowanych na wszystkich pięciu kontynentach i w 25 krajach. Podobnie jak w poprzednich edycjach, uczestniczące szkoły zostały ocenione i przypisane do jednego z pięciu poziomów. Najwyższy – 5 poziom – to tzw. pionierskie szkoły z najwyższym wynikiem. W tym roku to 7 uczelni, z czego sześć pochodzi z Azji. Kolejny, 4 poziom, to tzw. transforming schools – 39 uczelni, w ponad połowie europejskich.
Akademia Leona Koźmińskiego znajduje się w PIR od pierwszej edycji raportu. Dotychczas jako jedyna z Polski, tym razem z innymi uczelniami z kraju, które wyprzedza, znajdując się na poziomie IV – transforming school.
Wyższa uczelnia biznesowa to specyficzna instytucja, nie nastawiona na zysk, ale ukierunkowana na dobre, odpowiedzialne kształcenie przyszłych liderów – podkreśla prof. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego. – Pozytywny, dostrzegany przez studentów wpływ, ma w takim miejscu ogromne znaczenie, bo nie tylko uczymy zmieniania świata na lepsze, ale sami to robimy.
Nieoceniony wpływ społeczny
Tegoroczna, czwarta edycja Positive Impact Rating (PIR) ukazuje się w czasie, gdy wpływ społeczny staje się celem nie tylko dla biznesu, ale także dla uczelni. Odzwierciedla to wiele zmian w edukacji, badaniach czy zarządzaniu szkołami. Przykładowo EQUIS i AACSB, dwa wiodące międzynarodowe systemy akredytacji szkół biznesu, niedawno włączyły wpływ społeczny oraz zrównoważony rozwój do swoich wymagań dotyczących akredytacji szkół biznesu.
Podczas kiedy tradycyjne rankingi służą mierzeniu i porównywaniu szkół biznesu między sobą, PIR ma służyć podwójnemu celowi. Po pierwsze, ocenia szkoły biznesowe, przypisując je w ten sposób do pięciu różnych poziomów efektywności. Na każdym poziomie szkoły nie są uszeregowane, ale pogrupowane alfabetycznie. Po drugie, PIR służy jako narzędzie do ciągłego pomiaru i poprawy wywieranego wpływu społecznego.
Positive Impact Rating jest wyjątkowym zestawieniem, ponieważ stanowi platformę wypowiedzi i wzmocnienie głosu studentów. W tym roku uczestnicy badania dostarczyli wielu podpowiedzi, jak uczelnie mogą zwiększać swój pozytywny wpływ. Podkreślili m.in., jak ważne jest dawanie dobrego przykładu, przyglądanie się partnerstwom nawiązywanym przez uczelnie z otoczeniem, troska o ekologię, równe traktowanie oraz różnorodność.
Ponieważ PIR to inicjatywa studencka, od pierwszej edycji koordynuje ją Green Kozminski – organizacja działająca przy Centrum Zrównoważonego Rozwoju, która wspiera realizację Strategii Zrównoważonej Transformacji ALK – podkreśla Agata Ordon, Climate Change Officer w Akademii Leona Koźmińskiego. – Nasi studenci chcą zmieniać świat na lepsze, a PIR jest potwierdzeniem, że widzą efekty naszych wspólnych starań. Wskazówki z raportu są dla nas podstawą do dalszej pracy i wzmacniania pozytywnego wpływu na świat.
Positive Impact Rating 2023 Report dostępny jest tutaj.