INNORAIL: Innowacyjny i zestandaryzowany model rozwoju zakupu kolejowego taboru pasażerskiego
INNORAIL: Innowacyjny i zestandaryzowany model rozwoju zakupu kolejowego taboru pasażerskiego
Celem głównym projektu było dostarczenie narzędzia ułatwiającego realizację polityki rozwoju obejmującej wzmocnienie spójności społeczno-gospodarczej, regionalnej i przestrzennej kraju, podnoszenie konkurencyjności gospodarki oraz dostępności do rynku pracy i usług publicznych dla obywateli poprzez wsparcie efektywnego funkcjonowania transportu kolejowego dostosowanego do potrzeb różnorodnych użytkowników. Cel ten osiągnięto poprzez opracowanie dokumentu z rekomendacjami w zakresie projektowania taboru pasażerskiego w Polsce przeznaczonego dla producentów taboru i jego elementów oraz wytycznych dla zamawiającego tabor pasażerski.
W wyniku realizacji projektu producenci taboru i jego podzespołów oraz krajowi przewoźnicy kolejowi i organizatorzy transportu publicznego uzyskali kompleksowy zestaw informacji niezbędnych do podejmowania opartych na faktach decyzji planistycznych i inwestycyjnych obejmujący:
1) analizę rynku taboru kolejowego w Europie wraz z trendami rozwojowymi;
2) opis najlepszych praktyk w zakresie zamawiania taboru kolejowego;
3) wskazania dla efektywnej organizacji procesu utrzymania taboru kolejowego;
4) zasady optymalnego doboru taboru kolejowego do warunków eksploatacji;
5) wytyczne dla opracowania strategii taborowych;
6) rekomendacje dla optymalnego w warunkach polskich projektowania taboru;
7) dobre praktyki w zakresie dopuszczenia taboru do eksploatacji.
Zastosowanie wyników projektu wpłynie znacząco na rozwój potencjału krajowego rynku taboru kolejowego oraz na poprawę efektywności w zakresie gospodarki taborem kolejowym przez przewoźników i organizatorów transportu. Opracowane w ramach projektu dokumenty wypełniają lukę na rynku polskim w zakresie kompleksowych uregulowań i wytycznych. Przeprowadzone prace i badania pozwalają na lepsze dostosowanie parametrów i wyposażenia taboru pasażerskiego do oczekiwań podróżnych, co przełoży się na zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego dla indywidualnych użytkowników. Zwiększenie funkcjonalności pojazdów, poprawa komfortu podróży, jak również bezpieczeństwa i niezawodności taboru są w stanie zachęcić mieszkańców obszarów odległych i słabo skomunikowanych do korzystania w większym zakresie z usług publicznych.
Zastosowanie wyników projektów przez producentów taboru i jego elementów oraz podmioty zamawiające tabor pasażerski przyczyni się do zwiększenia efektywności procesu zamawiania, projektowania, budowy i eksploatacji taboru.
Opracowane w trakcie realizacji projektu dokumenty, będą wykorzystywane przy zamawianiu taboru przez organizatorów transportu oraz przewoźników.
Wyniki projektu zostały wdrożone w dokumentach strategicznych, przez odniesienie się w nich do potrzeby stosowania dobrych praktyk zakupowych określonych w dokumentacji wytworzonej w ramach projektu.
Cele szczegółowe:
Zad 1. Celem zadania było uzyskanie informacji o zasadach funkcjonowania tynku taboru kolejowego w Polsce i za granicą.
W ramach zadania uzyskano informacje o zasadach funkcjonowania rynku taboru kolejowego w Polsce i zagranicą. Informacje te były podstawą do dalszych analiz, oceny i rekomendacji dotyczących stosowanych rozwiązań prawno-organizacyjnych, jak również ich wpływu na efektywność ekonomiczną i kształtowanie się przyszłego rynku taborowego.
Zad 2. Celem zadania było zestawienie i kategoryzacja obowiązujących w Polsce oraz UE wymagań w zakresie budowy, eksploatacji i projektowania taboru kolejowego.
W ramach zadania przeanalizowane i zestawione w raporcie końcowym zostały wymagania techniczne, eksploatacyjne i wynikające z warunków ruchu, dotyczące pasażerskich pojazdów trakcyjnych i wagonów.
Zad 3. Celem zdania było pozyskanie informacji, które zostaną wykorzystane w części wdrożeniowej projektu. Dotyczą one rozpoznania obecnego stanu oraz kierunków rozwoju techniki.
W ramach zadania, w dniach 30-31 stycznia 2020 r. w Warszawie w siedzibie Akademii Leona Koźmińskiego zorganizowane zostały warsztaty strategiczne z europejskimi producentami taboru
Zad 4. Celem zdania było uzyskanie informacji o stosowanych w Polsce i za granicą praktykach w zakresie eksploatacji taboru oraz trendów z tym związanych. W dniu 4 lutego 2020 w Warszawie przeprowadzone zostały warsztaty z przewoźnikami i organizatorami przewozów. W Raporcie z Zadania 4 zebrano dobre praktyki eksploatacji i utrzymania taboru kolejowego oraz wnioski zgłoszone przez uczestników warsztatów.
Zad 5. Celem zdania było opracowanie kierunków i potencjalnych scenariuszy w zakresie rozwoju rynku kolejowego w Polsce i Europie, możliwych do wykorzystania przez krajowych producentów w rozwoju eksportu. Przygotowana została kompleksowa analiza rynku pojazdów kolejowych oraz prognoza jego rozwoju.
Zad 6. Celem zdania było stworzenie efektywnych narzędzi przydatnych przewoźnikom i organizatorom transportu publicznego do opracowania własnych strategii rozwojowych i planów zakupu taboru. Przygotowane rekomendacje wskazują zasady definiowania otoczenia rynkowego i są użyteczne przy podejmowaniu ekonomicznie efektywnych inwestycji w tabor kolejowy. W wyniku prac powstały rekomendacje dla przygotowywania strategii taborowych dla przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzywojewódzkich.
Zad 7. Celem zdania było opracowanie dokumentu, który umożliwi lepsze spełnianie oczekiwań społecznych w zakresie standardu podróży, a tym samym przyczyni się do wzrostu mobilności. Raport z Zadania 7 stanowi treść podręcznika dla projektantów i producentów taboru kolejowego, w którym zebrano wymagania prawne, techniczne, eksploatacyjne oraz przedstawiono rekomendowane i innowacyjne rozwiązania techniczne w budowie taboru.
Zad 8. Celem zdania było przygotowanie treści podręcznika dla potrzeb przewoźników i organizatorów transportu, w którym zostały zawarte niezbędne informacje dla przeprowadzenia procesu przygotowania projektów na zakup taboru oraz ich wdrożenia. W wyniku prac powstał podręcznik w którym przedstawione zostały ramy prawne i wymagania techniczne projektowania i zakupu taboru kolejowego. Omówiono zakres typowego studium wykonalności na zakup i modernizację taboru, dobre praktyki prowadzenia procesu zamówienia na tabor na podstawie których sformułowane zostały wytyczne dla organizacji procesu udzielenia zamówienia. Omówiona została metodyka oceny efektywności ekonomicznej zakupu i modernizacji taboru w oparciu o LCC. Przedstawiono wytyczne dla organizacji procesu utrzymania taboru w oparciu o LCC.
Efektem projektu są przygotowane przez zespoły konsorcjantów raporty zawierające Wytyczne w zakresie projektowania taboru pasażerskiego w Polsce oraz Wytyczne dla zamawiającego tabor pasażerski.
Obydwa raporty dostępne są na stronie lidera projektu – Ministerstwa Infrastruktury
Wyniki projektu Innorail zostały również zaprezentowane w trakcie specjalnego wydarzenia, które odbyło się w sierpniu 2020 r. Na stronie lidera projektu, można zapoznać się z materiałami z webinarium, prezentacjami.
Materiały udostępniono na stronie Ministerstwa Infrastruktury
Badania i działania realizowane przez zespół Akademii były przedmiotem zainteresowania mediów. Kampanię, realizowaną przez wyspecjalizowaną agencję public relations, przeprowadzono we wrześniu 2020 r.
Szanowni Państwo,
Projekt Innowacyjny i zestandaryzowany model rozwoju zakupu kolejowego taboru pasażerskiego (akr. Innorail) został zrealizowany z końcem, trudnego dla nas wszystkich, 2020 roku. Dla zespołu z Akademii, realizującego działania w projekcie, była to okazja do nawiązania współpracy z resortami istotnymi dla regulacji rynku, szeroko rozumianej logistyki, ale także z przedstawicielami branży: przewoźnikami i producentami – czyli głównymi interesariuszami wyników projektu Innorail.
Wyniki badań prezentowaliśmy na konferencjach naukowych i branżowych (m.in. CSCMP CEE Supply Chain Conference, Pojazdy szynowe). Złożono publikacje do wysoko punktowanych czasopism naukowych.
Z wyników projektu i wiedzy pozyskanej w ramach grantu już korzystają studenci Akademii Leona Koźmińskiego w ramach procesu dydaktycznego na kierunkach studiów z obszaru Logistyka.
Projekt w dużym stopniu przyczynił się także do rozwoju funkcjonującego w naszej uczelni Centrum Logistyki i Łańcuchów Dostaw, którym mam zaszczyt kierować.
Wszystkim zaangażowanym w realizację projektu Innorail koleżankom i kolegom, a także partnerom z konsorcjum, chciałbym bardzo podziękować i życzyć realizacji kolejnych równie ciekawych projektów i dalszych sukcesów.
Prof. ALK dr hab. Sebastian Jarzębowski
Kierownik projektu ze strony ALK
LIDER PROJEKTU
PARTNERZY PROJEKTU