Kontrola inwestycji zagranicznych ze względu na bezpieczeństwo narodowe: analiza porównawcza reżimów prawnych w Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych
Kontrola inwestycji zagranicznych ze względu na bezpieczeństwo narodowe: analiza porównawcza reżimów prawnych w Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych
Ostatnie trzydzieści lat to postępująca internacjonalizacja – lub jak niektórzy uważają hiperglobalizacja – stosunków gospodarczych. W wyniku tego procesu stworzono system głębokich ponadnarodowych współzależności i powiązań, którego celem było i jest zwiększanie efektywności ekonomicznej. W dzisiejszych czasach nikogo więc nie dziwi, że produkt, który jest projektowany w Stanach Zjednoczonych, jest następnie rozwijany w Europie a później wytwarzany w fabrykach w Azji Południowo-Wschodniej. Jednak ostatnio ten neoliberalny porządek wydaje się zmieniać i przekształcać w nowy układ oparty na geostrategicznej rywalizacji pomiędzy państwami i innymi podmiotami międzynarodowymi. Państwa wydają się przy tym zwracać większą uwagę na względy bezpieczeństwa narodowego, próbując kontrolować inwestycje zagraniczne i międzynarodowe przepływy handlowe.
Jednocześnie jednak starają się one zachować (w miarę możliwości) korzyści wynikające ze swobodnego przepływu inwestycji. Pchane w dwóch przeciwstawnych kierunkach, państwa muszą zdecydować, co będzie regułą definiującą ich gospodarki w nadchodzących latach - ochrona bezpieczeństwa narodowego (z czym związane są określone koszty), czy raczej otwartość rynku wewnętrznego na inwestycje zagraniczne (z czym mogą się jednak wiązać określone ryzyka w zakresie bezpieczeństwa narodowego). Ta sprzeczność jest sednem proponowanego projektu badawczego.
W ramach projektu zaplanowano przeprowadzenie badań nad dwoma modelami regulacyjnymi służącymi ochronie bezpieczeństwa narodowego w zakresie kontroli inwestycji zagranicznych w Stanach Zjednoczonych oraz Unii Europejskiej. Analiza porównawcza tych dwóch reżimów, z których każdy ma inne tradycje historyczne i podejście do kontroli inwestycji, pozwoli na wszechstronne zrozumienie istniejących różnic i podobieństw oraz przyczyn stojących za nimi. Badania te pomogą również rzucić nowe światło na zalety i wady każdego z reżimów, a tym samym ułatwić podjęcie decyzji innym państwom o wyborze najbardziej odpowiedniego rozwiązania. Przedmiotem szczególnej uwagi będzie również wpływ pandemii Covid-19 i jej następstw gospodarczych na kształtowanie się modeli regulacyjnych w tym zakresie (np. trwający kryzys ekonomiczny w większości krajów zachodnich i ekspansywna polityka gospodarcza Chin).
Proponowane badania będą podstawą do analizy doktrynalnej dotyczącej możliwości stworzenia na poziomie międzynarodowym nowych mechanizmów harmonizujących niektóre aspekty kontroli inwestycji zagranicznych. W tym kontekście, podjęta zostanie próba identyfikacji tych kwestii, które mogą być przedmiotem harmonizacji, form ich regulowania (np. niewiążące rekomendacje, zobowiązanie prawne) oraz instytucji międzynarodowych w ramach których takie działania mogą zostać podjęte (np. OECD, Światowa Organizacja Handlu, Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju). Wyniki projektu posłużą również do weryfikacji modelu teoretycznego zaproponowanymi przez Anthea Roberts i in., pozwalając na ocenę zmian zachodzących w obszarze polityki inwestycyjnej przez pryzmat transformacji istniejącego paradygmatu międzynarodowej współpracy gospodarczej (tj. od porządku neoliberalnego do geoekonomicznego).
Konkurs na stanowisko Doktorant - uczestnik szkoły doktorskiej w ramach projektu PRELUDIUM BIS
Kierownik projektu: dr hab. Łukasz Gruszczyński, prof. ALK
O projekcie
Ostatnie trzydzieści lat to postępująca internacjonalizacja – lub jak niektórzy uważają hiperglobalizacja – stosunków gospodarczych. W wyniku tego procesu stworzono system głębokich ponadnarodowych współzależności i powiązań, którego celem było i jest zwiększanie efektywności ekonomicznej. Jednak ostatnio ten neoliberalny porządek wydaje się zmieniać i przekształcać w nowy układ oparty na geostrategicznej rywalizacji pomiędzy głównymi aktorami międzynarodowymi. Państwa wydają się bowiem zwracać większą uwagę na względy bezpieczeństwa narodowego, próbując kontrolować inwestycje zagraniczne i międzynarodowe przepływy handlowe. Jednocześnie jednak starają się one zachować jak najwięcej korzyści wynikających ze swobodnego przepływu inwestycji/towarów/usług. Te dwa sprzeczne ze sobą procesy będę w znacznym stopniu determinowały kształt międzynarodowej współpracy gospodarczej w przyszłości.
Powyższe procesy wyznaczają granice koncepcyjne niniejszego projektu. W jego ramach zaplanowano przeprowadzenie badań nad modelami regulacyjnymi służącymi ochronie bezpieczeństwa narodowego w zakresie kontroli inwestycji zagranicznych w Stanach Zjednoczonych oraz Unii Europejskiej. Analiza porównawcza tych dwóch reżimów ma pozwolić na zrozumienie istniejących pomiędzy nimi podobieństw i różnic jak również przyczyn stojących za nimi. Badania te pomogą również rzucić nowe światło na zalety i wady każdego z modeli, a tym samym ułatwić podjęcie decyzji innym państwom o wyborze najbardziej odpowiedniego dla nich rozwiązania. Przedmiotem szczególnej uwagi będzie również wpływ pandemii Covid-19 i jej następstw gospodarczych na kształtowanie się modeli regulacyjnych w tym zakresie (np. trwający kryzys ekonomiczny w większości krajów zachodnich i ekspansywna polityka gospodarcza Chin).
Przeprowadzone badania będą podstawą do analizy doktrynalnej dotyczącej możliwości stworzenia na poziomie międzynarodowym nowych mechanizmów harmonizujących niektóre aspekty kontroli inwestycji zagranicznych. W tym kontekście, podjęta zostanie próba identyfikacji tych kwestii, które mogą być przedmiotem harmonizacji, form ich regulowania (np. niewiążące rekomendacje, zobowiązanie prawne) oraz instytucji międzynarodowych w ramach których takie działania mogą zostać podjęte (np. OECD, Światowa Organizacja Handlu, Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju). Wyniki projektu posłużą również do weryfikacji modelu teoretycznego zaproponowanymi przez Anthea Roberts i in., pozwalając na ocenę zmian zachodzących w obszarze polityki inwestycyjnej przez pryzmat transformacji istniejącego paradygmatu międzynarodowej współpracy gospodarczej (tj. od porządku neoliberalnego do tzw. geoekonomicznego).
Wymagania stawiane kandydatom
Kandydat musi posiadać następujące kwalifikacje i wiedzę:
- tytuł magistra prawa
- biegła znajomość języka angielskiego i polskiego w mowie i w piśmie
- praktyczna znajomość dodatkowego języka (preferowany niemiecki)
- zrealizowane na uniwersytecie zajęcia z prawa międzynarodowego publicznego i prawa UE (oceny min. na poziomie 4,5)
- doświadczenie w konkursach studenckich (tzw. moot courts), preferowane w zakresie prawa międzynarodowego i/lub europejskiego),
- co najmniej jedna publikacja naukowa
Kryteria i sposób oceny
Komisja ocenia kandydatów w skali punktowej biorąc pod uwagę kompetencje do realizacji określonych zadań w projekcie badawczym oraz dotychczasowy dorobek naukowy kandydata, opracowując na tej podstawie ranking kandydatów wg następujących kryteriów:
Kompetencje do realizacji określonych zadań w projekcie badawczym (70% oceny końcowej):
3 pkt bardzo dobre;
2 pkt dobre;
1 pkt słabe;
0 pkt brak kompetencji.
Dorobek naukowy kandydata, w tym publikacje w renomowanych wydawnictwach /czasopismach naukowych (30% oceny końcowej):
4 pkt wyróżniający;
3 pkt bardzo dobry;
2 pkt dobry;
1 pkt słaby;
0 pkt brak dorobku naukowego.
Zadania wykonywane na stanowisku
- realizacja wszystkich zadań przewidzianych poszczególnych fazach projektu, w tym w szczególności:
- przeprowadzenie szczegółowego przeglądu literatury tematu,
- przeprowadzenie analizy systemu kontroli inwestycji w USA i UE,
- przeprowadzenie analizy porównawczej i ocena potencjału harmonizacji w tej dziedzinie na poziomie międzynarodowym,
- udział w konferencjach naukowych i wydarzeniach organizowanych w Akademii Leona Koźmińskiego z prezentacją wyników badań
- przygotowywanie publikacji naukowych związanych z realizacją projektu, w tym przygotowanie pracy doktorskiej
Warunki przyznawania stypendium doktoranckiego
- Stypendium doktoranckie na okres 4 lat,
- Miesięczna wysokość Stypendium:
- 5000 zł brutto brutto do miesiąca, w którym została przeprowadzona śródokresowa ocena doktoranta w szkole doktorskiej i
- 6000 zł brutto brutto po miesiącu, w którym została przeprowadzona ocena śródokresowa doktoranta w szkole doktorskiej
- Rozpoczęcie - 1 października 2021 roku
- W okresie pobierania przez doktoranta stypendium doktoranckiego PRELUDIUM BIS 2, nie można pobierać stypendiów i innego wynagrodzenia ze środków przyznanych w ramach kosztów bezpośrednich z innych projektów badawczych finansowanych w konkursach NCN z wyłączeniem wynagrodzenia kierownika projektu w konkursie PRELUDIUM
- Obowiązkowy staż zagraniczny będzie finansowany przez NAWA. Doktorant finansowany w projekcie będzie miał obowiązek wystąpienia z wnioskiem o staż do NAWA nie później niż 6 miesięcy przez planowanym rozpoczęciem stażu
- Doktorant będący uczestnikiem projektu jest zobowiązany do uzyskania stopnia doktora w terminie do 12 miesięcy od zakończenia realizacji projektu
Wymagane dokumenty
- Podanie,
- Formularz zgłoszeniowy,
- Oświadczenie o przetwarzaniu danych,
- CV w języku angielskim potwierdzające spełnianie Wymagań stawianych kandydatom oraz kompetencje językowe:
- wykaz aktywności (m.in. aktywne i bierne uczestnictwo w konferencjach naukowych), zainteresowań i osiągnięć badawczych
- lista publikacji
- potwierdzenie znajomość języków obcych (dopuszczalne oświadczenie kandydata)
- CV powinno zawierać niniejszą klauzulę:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu rekrutacji zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- Odpisy dyplomów, suplementów oraz wykaz ocen (zdobytych na studiach licencjackich i magisterskich),
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia - w przypadku kandydatów spoza Unii Europejskiej
Informacje na temat procesu rekrutacyjnego
Procedura rekrutacyjna
- Złożenie dokumentów
Przesłanie kompletu wyżej wymienionych Wymaganych dokumentów w formie skanów na adres nauka@kozminski.edu.pl do dnia 30 czerwca 2021 r. (preferowany format PDF)
- Rozmowa rekrutacyjna
Rozmowa rekrutacyjna z wybranymi kandydatami zostanie przeprowadzona przez Komisję Rekrutacyjną. Rozmowa odbędzie się w języku angielskim
- Decyzja o przyjęciu na studia
Decyzja zostanie podana do wiadomości kandydata w terminie do 31 lipca 2021 roku.
Profesor Akademii Leona Koźmińskiego w Katedrze Prawa Międzynarodowego i Prawa Unii Europejskiej. W swoich badaniach naukowych zajmuje się problematyką międzynarodowego prawa gospodarczego, międzynarodowego prawa ochrony zdrowia publicznego oraz relacjami pomiędzy prawem a technologią. Uzyskał tytuł stopień doktora na European University Institute we Florencji (2008), zaś doktora habilitowanego w Instytucie Nauk Prawnych PAN (2016). W przeszłości odbył szereg zagranicznych staży naukowych, m.in. na Uniwersytecie w Cambridge (jako Winiarski Fellow), Uniwersytecie w Michigan, Katolickim Uniwersytecie Péter Pázmány oraz National University of Public Service (obie instytucje w Budapeszcie). Laureat sześciu konkursów Narodowego Centrum Nauki, aktualnie realizuje dwa granty w ramach programu OPUS dotyczące transformacji międzynarodowych stosunków handlowych. Współpracuje również z Instytutem Nauk Prawnych Węgierskiej Akademii Nauk. Jego dorobek naukowy obejmuje dwie monografie w wydawnictwie Oxford University Press oraz liczne publikacje w wiodących międzynarodowych czasopismach naukowych. Profesor Gruszczyński jest również redaktorem prowadzącym anglojęzycznego rocznika Polish Yearbook of International Law.