O szkoleniu

Słowo wstępu
Cel szkolenia
Głównym celem jest rozwój kompetencji przyszłości, w tym cyfrowych oraz zarządczych, osób zatrudnionych w sektorze oświaty i szkolnictwa wyższego, ponieważ połączenie dostępu do sztucznej inteligencji (AI), rozwój kompetencji cyfrowych i związanych z przywództwem w dynamicznie transformującym się świecie stanowi fundament nowoczesnej edukacji.
Program jest realizowany w ramach Projektu Cyfrowi Liderzy - program rozwojowy dla edukacji przyszłości (nr FERS.01.05-IP.08-0444/23), w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Partner merytoryczny

Projekt realizowany w partnerstwie ze Społecznym Towarzystwem Oświatowym (STO), którego misją jest działanie w perspektywie długofalowej, uwzględniając zmiany w otoczeniu społecznym i postępy nauki.
Adresaci szkolenia
Projekt jest adresowany do osób w wieku 18-64 lat, zatrudnionych w sektorze oświaty i szkolnictwa wyższego (placówkach publicznych i niepublicznych) na terenie województwa mazowieckiego, tj. nauczycieli, dyrektorów szkół podstawowych i średnich (uczących młodzież w wieku 12-19 lat), a także kadry zarządczej uczelni, np. dziekanów, prodziekanów, dyrektorów i kierowników jednostek administracyjnych.
Najważniejsze korzyści z udziału w Programie
NAUCZYSZ SIĘ
- wykorzystywać nowoczesne narzędzia cyfrowe i AI w nauczaniu - zwiększysz efektywność i interaktywność swoich zajęć;
- wdrażać innowacyjne metody nauczania dzięki transformacji cyfrowej - przekształcisz swoje podejście do edukacji;
- krytycznie analizować i identyfikować fake newsy oraz deepfake - podniesiesz jakość edukacji medialnej w swojej instytucji;
- praktycznych sposobów wdrażania inicjatyw proekologicznych w edukacji, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju;
- skutecznego podejmowania decyzji zarządczych i unikania typowych pułapek - poprawisz zarządzanie swoją placówką;
- zarządzać zmianami i rozwiązywać konflikty w organizacji - wzmocnisz swoje kompetencje liderskie i menedżerskie.
ZMIENISZ
- podejście do rozwijania kluczowych umiejętności przyszłości - przygotujesz siebie i swoich uczniów na wyzwania jutra;
- myślenie o etycznym wykorzystaniu AI w edukacji - zapewnisz odpowiedzialne i świadome stosowanie nowoczesnych technologii;
- postrzeganie dobrostanu cyfrowego i równowagi cyfrowej - zadbasz o zdrowie psychiczne swoje i swoich uczniów oraz współpracowników;
- kompetencje menedżerskie i liderskie - staniesz się bardziej efektywnym i inspirującym liderem/liderką;
- strategie nauczania z naciskiem na zrównoważony rozwój - zintegrowane podejście do edukacji ekologicznej, inkluzywnej oraz odpowiadającej na potrzeby cyfrowego świata;
- sposoby komunikacji i zarządzania w procesie zmian - zyskasz umiejętność przeprowadzania organizacji przez transformacje.
OTRZYMASZ
- możliwość bezpłatnego udziału w wyjeździe studyjnym do prestiżowej europejskiej szkoły lub uczelni - zdobędziesz cenne międzynarodowe doświadczenie;
- indywidualne konsultacje mentoringowe z wybranym wykładowcą - personalizowane wsparcie i doradztwo;
- dostęp do nowoczesnych narzędzi, takich jak ChatGPT i CampusAI - zaawansowane wsparcie w codziennej pracy;
- cyfrowy Handbook z gotowymi scenariuszami lekcji - ułatwisz sobie przygotowanie zajęć;
- certyfikat ukończenia programu oraz dodatkowe certyfikaty za każdy ukończony moduł - poświadczą Twoje nowo nabyte kompetencje;
- zwiększone możliwości zawodowe - dzięki uzyskanym certyfikatom zyskasz przewagę na rynku pracy.
Program i tryb prowadzenia zajęć
Czas trwania
- W zależności od liczby wybranych modułów – od 16 godz. (moduły I i VIII - obowiązkowe) do 112 godz. (wszystkie moduły od I do VIII)
Uzyskany tytuł
- Certyfikat ukończenia szkolenia, certyfikat po każdym ukończonym module
Tryb
- Stacjonarny (moduł I i VIII) oraz możliwy hybrydowy; zajęcia w wybrane dni robocze, tj. wtorek-czwartek
- I edycja: 17.10.2024 r. – 24.06.2025 r.
- Liczba miejsc: 75
Program składa się z bloku ogólnego oraz kilku modułów tematycznych, które uczestnicy/uczestniczki mogą wybierać (ZGŁOSZENIE NA ETAPIE WYPEŁNIANIA FORLUMARZA UCZESTNICTWA) zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i potrzebami. Każdy moduł kończy się certyfikacją, która potwierdza zdobyte kompetencje.
Moduły I i VIII (8h) - otwierający i zamykający są obowiązkowe dla wszystkich, odbędą się TYLKO W FORMULE STACJONARNEJ; pozostałe moduły mogą odbywać się w formule hybrydowej w zależności od zgłoszeń/potrzeb uczestników/uczestniczek i tematyki zajęć. Jednak preferowaną formułą zajęć jest opcja stacjonarna, tak aby umożliwić uczestnikom/ uczestniczkom wymianę doświadczeń, nawiązywanie kontaktów zawodowych, dzielenie się dobrymi praktykami itp.
W ramach udziału w Programie, uczestnicy i uczestniczki otrzymają dostęp do następujących narzędzi, wspierających realizację modułów:
- Campus AI – platforma generatywna, dzięki której uczestnicy i uczestniczki poznają podstawy działania sztucznej inteligencji i jej zastosowania w pracy zawodowej, rozwijania umiejętności programowania, myślenia projektowego i kreatywności z wykorzystaniem narzędzi opartych na AI.
- ChatGPT - pomaga w planowaniu lekcji, poszukiwaniu źródeł, wspiera indywidualizację uczenia, zwiększa zaangażowanie uczniów, tworząc kreatywne środowisko kształcenia. Do głównych korzyści należą: automatyzacja pracy, oszczędność czasu i wysiłku, poprawa efektywności kształcenia, rozwój kompetencji cyfrowych.
- Gry wspomagające prowadzenie zajęć (dla ścieżki menedżerskiej) - narzędzia umożliwiające naukę praktycznego wdrożenia zdobytych umiejętności (np. Webmaster, Symbole, Matrix).
Formy dopełniające Program
- Wizyty studyjne w zagranicznych uczelniach i szkołach
- 280 godzin konsultacji mentoringowych, śr. po 2h na uczestnika/uczestniczkę,
- Handbook cyfrowy stanowiący podsumowanie Programu.
Czas trwania pojedynczych zajęć (blok w ramach modułu)
- 1 dzień (8h dydaktycznych*) w godz. 12.30 – 18.30 (zajęcia nie będą odbywać się w weekendy)
- Podczas zajęć stacjonarnych zapewniamy Państwu przerwę kawową oraz lunch.
* jedna godzina dydaktyczna= 45 minut
Wykładowcy
Eksperci merytoryczni i wykładowcy
UWAGA: Lista osób prowadzących zajęcia będzie sukcesywnie uzupełniana.
Zasady rekrutacji
Rekrutacja trwa do 15 września 2024 r.
Pierwszą czynnością w procesie rekrutacji jest wypełnienie FORMULARZA REKRUTACYJNEGO, który dostępny jest na stronie internetowej Uczelni.
§ 1
INFORMACJE OGÓLNE
1. Głównym celem projektu jest rozwój kompetencji przyszłości, w tym cyfrowych oraz zarządczych, osób zatrudnionych w sektorze oświaty i szkolnictwa wyższego ponieważ połączenie dostępu do AI, rozwój kompetencji cyfrowych i związanych z przywództwem w dynamicznie transformującym się świecie stanowi fundament nowoczesnej edukacji.
2. Projekt realizowany w partnerstwie Akademii Leona Koźmińskiego (ALK) i Społecznego Towarzystwa Oświatowego (STO) do 31.12.2026 r.
3. Koszty związane z realizacją form wsparcia w całości są finansowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
4. Projekt jest adresowany do osób zatrudnionych w sektorze oświaty i szkolnictwa wyższego (placówkach publicznych i niepublicznych) na terenie województwa mazowieckiego, tj. nauczycieli, dyrektorów szkół podstawowych i średnich (uczących młodzież w wieku 12-19 lat), a także kadry zarządczej uczelni, np. dziekanów, prodziekanów, dyrektorów i kierowników jednostek administracyjnych - osób w wieku18-64.
5. Głównym elementem projektu jest realizacja Programu Cyfrowy Lider - Edukacja gotowa na przyszłość, dalej Programu, składającego się z 8 modułów, w których będą realizowane następujące zajęcia:
MODUŁ 1
- Umiejętności cyfrowe i etyczna sztuczna inteligencja;
MODUŁ II
- Poruszanie się po świecie sztucznej inteligencji i fałszywych wiadomości;
- Umiejętność korzystania z mediów i krytyczne myślenie w erze sztucznej inteligencji;
MODUŁ III
- Transformacja cyfrowa: przegląd koncepcji, technologii, modeli biznesowych;
- Głębokie zanurzenie w cyfrowej transformacji: Szczegółowy przewodnik dla nauczycieli;
MODUŁ IV
- Sztuczna inteligencja i program nauczania przyszłych umiejętności;
- Wzmocnienie pozycji uczniów dzięki sztucznej inteligencji: wspieranie etycznego użytkowania i samodoskonalenia;
MODUŁ V
- Wdrażanie zielonej transformacji w nauczaniu i zarządzaniu;
- Wykorzystanie technologii cyfrowych na rzecz zrównoważonego rozwoju;
MODUŁ VI
- Menedżer i lider. Kompetencje przyszłości w pracy menedżera;
- Konflikty w pracy. Typy konfliktów i strategie rozwiązań sytuacji konfliktowych;
MODUŁ VII
- Zarządzanie zmianą w organizacji;
- Podejmowanie decyzji w organizacji i pułapki decyzyjne;
MODUŁ VIII
- Odporność i dobrostan w cyfrowym otoczeniu.
6. Każdy uczestnik/uczestniczka weźmie udział obowiązkowo w zajęciach z Umiejętności cyfrowych i etycznej sztucznej inteligencji (moduł I) oraz Odporności i dobrostanu w cyfrowym otoczeniu (moduł VIII).
7. Udział w zajęciach przypisanych do modułów od drugiego do siódmego jest dobrowolny; uczestnik/uczestniczka będzie deklarować zainteresowanie konkretnym modułem lub modułami. Wybór będzie dotyczył modułu, a nie konkretnych zajęć, które będą w nim realizowane.
8. Dodatkowo będzie możliwość skorzystania z elementów uzupełniających Program, w tym wizyt studyjnych oraz mentoringu, zgodnie z własnymi preferencjami i na podstawie rekomendacji doradcy edukacyjnego.
9. Zaplanowane w projekcie formy wsparcia będą prowadzone w języku polskim oraz w niektórych aspektach w języku angielskim (dotyczy zagranicznych wizyt studyjnych).
10. Po zakończeniu udziału w projekcie każdy jego uczestnik/uczestniczka zostanie objęty/a monitorowaniem oraz zobowiązany/a do przekazania informacji dotyczącej sytuacji po zakończeniu udziału w projekcie (do 4 tygodni od zakończenia udziału) zgodnie z zakresem danych określonych w Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 (tzw. wspólne wskaźniki rezultatu bezpośredniego - nabycie kompetencji lub kwalifikacji w ramach projektu).
§ 2
ZADANIA REALIZOWANE W PROJEKCIE
1. W ramach projektu zostały zaplanowane następujące zadania: a) Zadanie 1. Opracowanie i aktualizacja Programu b) Zadanie 2. Realizacja Programu - I i II edycja po 70 os., łącznie 140 os. c) Zadanie 3. Elementy uzupełniające Program
- 4 wizyty studyjne – dwie dla nauczycieli i dyrektorów oraz dwie dla kadry zarządczej uczelni, trwające średnio 4 dni każda dla grupy 20 osób, do europejskich szkół i uczelni;
- 280 h mentoringu (śr. po 2h/uczestnika/uczestniczkę), co będzie uzupełnieniem/ pogłębieniem zdobytej wiedzy i formą doskonalenia kompetencji;
- Handbook cyfrowy mający na celu utrwalenie zdobytej wiedzy, zapoznanie się
- z najważniejszymi trendami i zagadnieniami wszystkich modułów oraz dalszy rozwój kompetencji.
§ 3
REKRUTACJA DO PROJEKTU
1. Rekrutacja do projektu jest prowadzona zgodnie z zasadami: otwartości, przejrzystości, niedyskryminacji, równych szans.
2. Rekrutacja będzie prowadzona z wykorzystaniem bazy mejlingowej szkół, social mediów, newslettera PERSPEKTYW, we współpracy ze Stowarzyszeniem Forum Dziekanatów oraz za pośrednictwem STO. Informacja o rekrutacji zostanie również zamieszczona na Portalu Funduszy Europejskich oraz na stronach www.kozminski.edu.pl oraz https://sto.org.pl/
3. W przypadku objęcia wsparciem osób z niepełnosprawnościami, ich potrzeby zostaną uwzględnione w zakresie działań organizacyjnych (sale, windy, sprzęt, itp.) i merytorycznych (materiały i pomoce dydaktyczne).
4. Materiały dydaktyczne, sale, w których będą odbywały się zajęcia oraz inne pomieszczenia, które będą wykorzystane do realizacji projektu, będą dostosowane do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności (w tym do osób niepełnosprawnych ruchowo, czy niedosłyszących).
5. Powołana przez Rektora ALK Komisja Rekrutacyjna, zwana dalej Komisją, dokona wyboru uczestników/uczestniczek do projektu.
6. W skład Komisji wejdą m.in. eksperci merytoryczni, doradca edukacyjny, koordynatorzy Projektu ze strony ALK oraz STO.
7. Wyboru uczestników/uczestniczek do projektu dokona Komisja Rekrutacyjna w oparciu o kryteria określone w §4.
8. Rekrutacja będzie prowadzona osobno do każdej edycji; dokładne terminy przyjmowania zgłoszeń Komisja określi w ogłoszeniu rekrutacyjnym i na stronach www.
9. Komisja zastrzega sobie prawo zmiany wyznaczonego terminu na przyjmowanie zgłoszeń, informując o tym w miejscach, gdzie zostało zamieszczone ogłoszenie rekrutacyjne.
10. Przy rekrutacji na wizyty studyjne będzie brany pod uwagę aktywny udział w projekcie, np. liczba ukończonych modułów, zaangażowanie w przygotowanie Handbooka cyfrowego. Komisja ustali każdorazowo liczbę uczestników/uczestniczek z danej placówki, aby zapewnić reprezentacje różnych placówek edukacyjnych.
11. Suma zdobytych punktów za kryteria określone w §4 decyduje o miejscu kandydata na liście. Spośród wszystkich zgłoszeń Komisja rekrutacyjna wybierze osoby z największą liczbą punktów. W przypadku większej liczby chętnych spełniających formalne kryteria uczestnictwa niż liczba dostępnych miejsc, zostanie utworzona lista rezerwowa kandydatów.
12. W przypadku braku wystarczającej liczby osób zainteresowanych poszczególną formą wsparcia lub braku osób spełniających kryteria naboru planuje się nabór dodatkowy w oparciu o kryteria określone w §4.
13. W przypadku takiej samej liczby punktów decyduje liczba wskazanych modułów, a przypadku takiej samej liczby punktów oraz wyboru takiej samej liczby modułów decydować będzie kolejność zgłoszeń.
14. Kandydaci/tki o wynikach rekrutacji zostaną poinformowani drogą elektroniczną - mailowo.
15. Od decyzji Komisji rekrutacyjnej uczestnikowi/ uczestniczce projektu nie przysługuje odwołanie.
§ 4
KRYTERIA UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
1. Kryteria kwalifikacji do uczestnictwa w projekcie: a) formalne tj. osoba między 18 a 64 rokiem życia (w chwili przystąpienia do projektu), zatrudniona w sektorze oświaty/edukacji w placówce na terenie woj. mazowieckiego, która wypełni dokumenty rekrutacyjne tj. formularz, oświadczenie dot. ODO, przedłoży zaświadczenie pracodawcy oraz zaakceptuje niniejszy Regulamin (0-1 pkt; niespełnienie któregokolwiek z nich uniemożliwi udział w projekcie); b) uzasadnienie potrzeby udziału w projekcie w kontekście wykonywanych obowiązków/planów zawodowych oceniane przez Komisję (0-10 pkt).
- uzasadnienie potrzeby udziału w projekcie z uwzględnieniem wybranych modułów w kontekście wykonywanych podstawowych obowiązków i/lub planów zawodowych dot. podstawowych obowiązków (0-6 pkt);
- uzasadnienie potrzeby udziału w projekcie z uwzględnieniem wybranych modułów w kontekście wykonywanych dodatkowych obowiązków i/lub konkretnych planów ich realizacji np. pełnienie roli wychowawcy lub opiekuna koła naukowego, prowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów i/lub studentów (0-2 pkt);
- uzasadnienie potrzeby udziału w projekcie z uwzględnieniem wybranych modułów w kontekście planów zawodowych dot. pozostałej aktywności naukowej np. publikacje, pełnienie roli prelegenta na wydarzeniach naukowych, edukacyjnych (0-2 pkt).
§ 5
PRAWA I OBOWIĄZKI ZWIĄZANE Z UCZESTNICTEM W PROJEKCIE
1. Każdy uczestnik/uczestniczka projektu ma prawo do: a) bezpłatnego udziału we wsparciu zaplanowanym w projekcie; b) zgłaszania w formie pisemnej do doradcy edukacyjnego lub kierownika merytorycznego uwag i zastrzeżeń dotyczących realizowanego wsparcia; c) otrzymania materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej i innych pomocy dydaktycznych;
2. Każdy uczestnik/uczestniczka projektu zobowiązany jest do: a) wypełnienia pre i post testów, które stanowić będą pomiar wiedzy podczas realizacji ścieżki wsparcia; b) uczestnictwa we wsparciu w pełnym zakresie; c) uczestnictwa w badaniach ewaluacyjnych przewidzianych w projekcie; d) niezwłocznego powiadomienia Biura Projektów ALK o zmianie wcześniej podanych danych osobowych – zgłoszenia można dokonać na adres projekty@kozminski.edu.pl; e) oceny jakości wsparcia oraz jego przydatności w procesie dydaktycznym.
4. Dla każdego uczestnika/uczestniczki projektu, po zrealizowaniu działań rozwojowych, zostanie opracowany bilans kompetencji/kwalifikacji.
5. Każdy/a uczestnik/uczestniczka otrzyma na zakończenie projektu zaświadczenie/certyfikat ukończenia Programu.
§ 6
ZASADY REZYGNACJI Z UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
1. Skreślenie z listy uczestników/uczestniczek w projekcie następuje w przypadku: a) rezygnacji z udziału w projekcie; b) naruszenia przez uczestnika/uczestniczkę postanowień niniejszego Regulaminu; c) podania nieprawdziwych danych w dokumentach rekrutacyjnych. 2. Rezygnacja z udziału w projekcie jest możliwa tylko w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń losowych, tj. z przyczyn zdrowotnych lub działania siły wyższej, które z zasady nie mogą być znane przez uczestnika/uczestniczkę projektu w chwili rozpoczęcia udziału w projekcie.
§ 7
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Akademia zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszego Regulaminu w każdym czasie z mocą obowiązywania zmian od dnia ich wprowadzenia..
2. Wysłanie zgłoszenia uczestnictwa (formularza rekrutacyjnego) jest potwierdzeniem akceptacji niniejszego Regulaminu.
3. W sprawach nieuregulowanych postanowieniami niniejszego Regulaminu, decyzje podejmuje Kierownik merytoryczny projektu ze strony ALK w porozumieniu z Kierownikiem ze strony STO. Wyżej wymienione osoby rozstrzygają też ewentualne wątpliwości dotyczące interpretacji postanowień Regulaminu. Dane kontaktowe: projekty@kozminski.edu.pl
4. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2024 r. i obowiązuje do końca realizacji projektu.

Opłaty
Udział w programie Cyfrowy Lider - Edukacja gotowa na przyszłość jest bezpłatny.
Koszty związane z realizacją programu w całości są finansowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Koszty podróży i /lub ewentualnego zakwaterowania pokrywa uczestnik/uczestniczka Programu.