
Wymiar międzynarodowy Teorii Ograniczonego Przywództwa
Cel projektu
Celem badania jest przetestowanie założeń Teorii Ograniczonego Przywództwa (TOP) Koźmińskiego (2013) w wymiarze międzynarodowym. Wstępne badania weryfikujące teorię zostały przeprowadzone już w Polsce w ramach grantu NCN UMO-2014/15/B/HS4/04428a ich wyniki są bardzo obiecujące. W kolejnym kroku warto sprawdzić czy teoria ma charakter uniwersalny czy jest raczej osadzona kulturowo. Projekt ma na celu odpowiedź na następujące pytania badawcze: (1) W jaki sposób kompetencje wpływają na siłę przywództwa? (2) Jaki wpływ na siłę przywództwa ma zdolność do przezwyciężania ograniczeń? (3) Jaki jest związek wywieranego wpływu przez lidera na organizację i otoczenie a siłą przywództwa? (4) Jakie narzędzia cyfrowe wiążą się z pokonywaniem ograniczeń w badanych grupach? Za pomocą badania ilościowego i przygotowanych na potrzeby badania wystandaryzowanych kwestionariuszy można będzie przetestować następujące hipotezy: H.1. Wyższa siła przywództwa zależy od wysokich kompetencji i wysokiej zdolności do przezwyciężania ograniczeń wśród liderów polskich i jak i liderów z innych krajów. H.2.Istnieją istotne różnice w zakresie prezentowanych kompetencji przywódczych oraz w radzeniu sobie z ograniczeniami pomiędzy liderami polskimi i liderami z innych krajów. H.3.Narzędzia internetowe pomagają przezwyciężać ograniczenia w jakich funkcjonują liderzy polscy i zagraniczni.
Wpływ rezultatów
W obszarze teorii przywódczych panuje obecnie spory chaos. Współczesne badania mają często charakter fragmentaryczny. Brak jest rzetelnych badań pozwalających na uogólnienie zjawiska przywództwa realizowanych na wystarczająco licznych próbach z różnych kręgów kulturowych. Niedociągnięcia koncepcyjne oraz luka w zakresie silnego fundamentu empirycznego to mankamenty większości teorii. W prezentowanym projekcie chcielibyśmy sprawdzić Teorię Przywództwa Koźmińskiego, która jest dosyć rozbudowana, unikatowa i komplementarna w kontekście menedżerskim w różnych krajach. Badania zostaną przeprowadzone w państwach, które podobnie jak Polska mają dosyć wysoko rozwiniętą edukację menedżerską. Dzięki temu będziemy mogli dokonać obiektywnych porównań na wyszczególnionej grupie menedżerów z różnych kręgów kulturowych. Efekty realizacji projektu to: (1) Opracowanie różnych wersji językowych wystandaryzowanych narzędzi badawczych-(a) test 360 stopni badający kompetencje przywódcze; (b) kwestionariusz do pomiaru ograniczeń; (c) test do pomiaru wpływu lidera na organizację i jej otoczenie; (2) Przygotowanie referatów na konferencje polskie i zagraniczne (w sumie 4 w ciągu trwania projektu. (3) Przygotowanie dwóch publikacji do czasopism naukowych. (4)Seminarium naukowe.(5) Przygotowanie zestawu dobrych praktyk w zakresie przełamywania ograniczeń zewnętrznych i wewnętrznych przywódców w wymiarze międzynarodowym.

Profesor, specjalizujący się w zakresie zarządzania, założyciel i były Rektor ALK. Prezydent ALK. Autor wielu publikacji w Polsce i za granicą