Wrażliwość cenowa konsumentów w warunkach zmian technologicznych w handlu?

Wrażliwość cenowa konsumentów w warunkach zmian technologicznych w handlu?

Kierowik projektu
Wiedza
prof. dr hab. Grzegorz Mazurek
Kwota dofinansowania
Koszty
386 159 PLN
Czas trwania
08.01.2024 – 07.01.2027
Źródło finansowania
Koszty
Projekt (nr 2023/49/B/HS4/02536) finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu OPUS 25

Wyobraźcie sobie, że idziecie do sklepu i kupujecie kosmetyk (np. krem do twarzy lub wodę toaletową) za 70 zł. Już w domu, przeglądając Internet odkrywacie, że standardowa, niepromocyjna cena tego samego kosmetyku u tego samego detalisty wynosi 42 zł (40% różnicy!!). Wystarczyło złożyć zamówienie w Internecie! Co robicie? Wracacie do sklepu i próbujecie zwrócić produkt? Składacie oficjalne zażalenie? Zalewacie swoje media społecznościowe negatywnymi komentarzami jak to bezwzględny detalista Was oszukał i nigdy więcej nie wracacie do tego sklepu? Czy zachowalibyście się inaczej, gdyby zakup dotyczył znacznie tańszego kosmetyku lub paczki kawy za 12 zł (cena internetowa: 7,20 zł), albo dużej zabawki za 300 zł (cena internetowa 180 zł)? Czy układanka skomplikowałaby się, gdybyśmy założyli różne schematy dostawy do zamówienia internetowego (dostawa w 48 godzin do sklepu bez dopłaty lub przez kuriera za dodatkową opłatą 12 zł)? Czy Wasze reakcje byłyby inne gdyby cena internetowa była tylko 10% niższa? Jak widzicie – prosta różnica cen między kanałami sprzedaży może stać się przyczyną poważnej frustracji albo krótkiego i lekkiego bólu głowy…Wszystko zależy od warunków i jakiego rodzaju kupującym jesteście…

Dlaczego w ogóle detalista miałby ustawiać różne ceny w sklepie internetowym i stacjonarnym? Wynika to z tego, że koszty operacyjne sklepów stacjonarnych są wyższe niż sklepu internetowego, ponieważ trzeba opłacić koszty wynajmu, utrzymywać zapasy w wielu sklepach, opłacić personel sklepu, itd. To poważne wydatki, których detalista internetowy nie ponosi, może więc oferować niższe ceny.

W miarę jak doświadczamy skokowej zmiany w naszych przyzwyczajeniach zakupowych i kupujemy w Internecie coraz więcej i częściej, większość detalistów stacjonarnych rozszerza swoją działalność na sprzedaż internetową. Ponieważ są ściśnięci pomiędzy konkurencją cenową w Internecie a wysokimi kosztami operacyjnymi sklepów stacjonarnych, stają przed dylematem: ustawiać ceny na tym samym poziomie czy różnicować ceny i sprzedawać drożej w sklepach stacjonarnych. Wiedza na temat reakcji konsumentów na takie praktyki jest kluczowa dla podejmowania świadomych decyzji przez detalistów wielokanałowych. Dlatego głównym celem tego projektu jest zrozumienie jak strategie wielokanałowe w zakresie ceny wpływają na postrzeganą sprawiedliwość cenową i dalej – na zachowania konsumentów. Do realizacji celu badawczego planujemy posłużyć się metodą eksperymentu w formie badań scenariuszowych, zakładających unikalny zestaw czynników dla każdego scenariusza.

Jako konsumenci, zanim dokonamy zakupu, przechodzimy przez pewien charakterystyczny zestaw kroków. Nazywamy to ścieżką zakupową, która zakłada występowanie w procesie zakupowym kilku etapów: (1) etap rozważania możliwości; (2) etap wizyty; (3) etap zakupu; (4) etap pozakupowy. W środowisku wielokanałowym, w trakcie przechodzenia przez ścieżkę zakupową, możemy wielokrotnie przełączać się pomiędzy Internetem i światem realnym zarówno między etapami, jak i podczas jednego etapu (np. rozpoczynamy etap wizyty odwiedzając sklep internetowy, następnie odwiedzamy kilka sklepów stacjonarnych, porównując jednocześnie w telefonie oferty internetowe). Dla niektórych konsumentów scenariusz przedstawiony na początku w ogóle nie mógłby się wydarzyć – nigdy nie dokonaliby zakupu bez uprzedniego sprawdzenia cen w Internecie. Różnimy się naszymi preferencjami w zakresie ścieżki zakupowej od innych konsumentów, ale także my sami stosujemy różne ścieżki zakupowe dla różnych kategorii produktów.

Nasz projekt ma na celu rzucenie światła również na to zagadnienie, a naszą ambicją jest zbudowania segmentacji konsumentów opartej o ścieżkę zakupową dla różnych kategorii produktów. Naukowy wkład naszego projektu jest wieloraki i obejmuje nurt różnicowania cen i, bardziej ogólnie, sprawiedliwości cenowej, a także ścieżek zakupowych konsumenta. Po pierwsze, budując na teorii wielokanałowego zarządzania klientem (Neslin et al., 2004), mamy na celu jej rozwinięcie w obszarze koordynacji strategii kanałowych, specyficznie w zakresie koordynacji cen pomiędzy kanałami sprzedaży. Po drugie, rozszerzamy teorię sprawiedliwości cenowej (Xia et al., 2004) na różne kategorie produktów, poziomy różnic ceowych, typy zakupu, zachowania konsumenckie w zakresie wyboru kanału zakupu, schematu dostawy oraz zróżnicowania reakcji konsumentów w zależności od momentu uświadomienia sobie różnicy w cenie (przed lub po zakupie). Po trzecie, rozszerzamy teorię ścieżek zakupowych klienta (Song et al., 2016) w zależności od kategorii produktu oraz ich powiązań z postrzeganą sprawiedliwością cenową i reakcjami konsumentów na różnicowanie cen przez detalistów. Po czwarte, planujemy zbudować segmentację konsumentów opartą o ścieżki zakupowe dla różnych kategorii produktów.

Ponadto, nasz projekt nawiązuje do jednego z priorytetów badawczych Marketing Science Institute (MSI) na lata 2022-2024. MSI jest platformą służącą tworzeniu i realizacji badań, które wspierają najlepsze praktyki w marketingu, niosące korzyści zarówno dla biznesu, jak i społeczeństwa. Nasz projekt odnosi się do trzeciego priorytetu, ‘3. Długoterminowe zmiany w sposobie interakcji pomiędzy konsumentami a przedsiębiorstwami’, a dokładnie, Jak praca zdalna i konsumpcja za pośrednictwem technologii wpłyną na optymalną strukturę kanałów?. W odniesieniu zaś do społecznego wpływu naszego projektu, strategie różnicowania cen uważane są za poprawiające dobrobyt konsumentów i handlu detalicznego jako całości (Fassnacht, & Unterhuber, 2016; Richards et al., 2016).

prof. dr hab. Grzegorz Mazurek

Prof. dr hab. Grzegorz Mazurek jest rektorem Akademii Leona Koźmińskiego – jednej z wiodących szkół biznesu w Europie. Funkcję tę pełni od 2020 roku. Jest profesorem tytularnym specjalizującym się w strategiach transformacji cyfrowej organizacji oraz marketingu cyfrowym. W szczególności interesuje się rozwojem kompetencji menedżerskich i przywództwie w czasach zmian technologicznych determinowanych przez sztuczną inteligencję.

Jest członkiem Rady Powierniczej oraz Advisory Board dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej w ramach EFMD (European Foundation for Management Development) – prestiżowej globalnej organizacji zrzeszającej wiodące szkoły biznesu, wytyczającej kierunki rozwoju edukacji menedżerskiej na świecie. Zasiada w Komisji ds. Innowacyjności European University Association oraz w EQUIS Accreditation Board, odpowiadającym za akredytację najlepszych uczelni. Pełni funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji ds. Umiędzynarodowienia KRASP (Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich). Od 2020 roku pełni także funkcję Prezydenta International Advisory Board francuskiej uczelni ISC Paris. Regularnie uczestniczy w procesach akredytacyjnych wiodących uczelni ekonomicznych z ramienia EQUIS, AACSB, BSIS.

W latach 2012–2020 był Prorektorem ds. Współpracy Zagranicznej w Akademii Leona Koźmińskiego, odpowiadając za strategię umiędzynarodowienia uczelni. W latach 2016–2018 zasiadał w Radzie ds. Cyfryzacji przy Ministerstwie Cyfryzacji. Od marca 2025 bierze udział w pracach Zespołu odpowiedzialnego za przygotowanie strategii rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Prof. Mazurek angażuje się w międzynarodowe inicjatywy akademickie i naukowe oraz aktywnie współpracuje 
z uczelniami na całym świecie. Odbył staże w IESE Business School w Hiszpanii oraz na Uniwersytecie w Tilburgu w Holandii. Był profesorem wizytującym w wielu prestiżowych ośrodkach akademickich, w tym w ESCP Business School, SKEMA i École de Management de Normandie we Francji, ISCTE Business School w Portugalii, Nottingham Trent University w Wielkiej Brytanii, Soongsil University w Korei Południowej, Universidad del Pacifico w Peru oraz University of Reykjavik w Islandii.

Jego dorobek naukowy obejmuje kilkadziesiąt artykułów naukowych, rozdziałów oraz książek publikowanych 
w renomowanych wydawnictwach, takich jak Cambridge University Press, Emerald Publishing i Routledge i czasopismach – m.in.: European Management Journal, Journal of Computer Information Systems czy Business Horizons. Jest autorem książki Transformacja cyfrowa (PWN, 2019) oraz redaktorem i współautorem podręcznika E-marketing – planowanie, narzędzia i praktyka (Poltext, 2018), wyróżnionego przez Polską Akademię Nauk. Jest również dyrektorem programu Koźmiński MBA Cyfrowa Transformacja i Sztuczna Inteligencja oraz studiów podyplomowych z obszaru gospodarki cyfrowej, takich jak Marketing Internetowy, Handel Elektroniczny oraz Cyfrowa Transformacja Biznesu.

Prof. Mazurek został wielokrotnie nagrodzony za osiągnięcia naukowe i publikacyjne. Otrzymał nagrodę LUMEN w 2015 roku, przyznawaną liderom zarządzania uczelniami wyższymi. W 2017 roku został uhonorowany wyróżnieniem Eduinspirator, przyznawanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji za aktywne działania 
w edukacji i pozytywny wpływ na otoczenie. W 2020 roku otrzymał nagrodę Gwiazda Umiędzynarodowienia 
w kategorii Badania naukowe, przyznawaną przez fundację Perspektywy. 

Jego działalność obejmuje również współpracę z sektorem biznesowym. Realizował projekty doradcze i badawcze dla wielu znanych firm, w tym Nokia, Nikon, Polpharma, Egmont, PZU, Michelin, IKEA i Mars Corp.