thumbnail_Leothon 2021 - ING-Google
24.06.2021

Sztuczna inteligencja wspiera niewidomych i niedowidzących – podsumowanie „LEOthonu powered by ING and Google Cloud”

LEOthon pod hasłem #AIwspieraniewidomych to technologiczno-biznesowy hackathon zorganizowany dla studentów Akademii Leona Koźmińskiego oraz pracowników i partnerów ING Banku Śląskiego. 

W trakcie hackathonu zespoły zmierzyły się z ważnym społecznie wyzwaniem, polegającym na wsparciu niewidomych oraz niedowidzących klientów korzystających z usług bankowych. Kluczowym zadaniem było opracowanie innowacyjnych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji oraz modelach Machine Learning i Deep Learning, sposobach interakcji z użytkownikiem, weryfikacją możliwości prawnych oraz technologicznych banku.

„Biznes musi być oparty na wartościach. W ING naszą odpowiedzialnością jest dbałość i troska o klientów. Jesteśmy wrażliwi na to, jacy są i jakie mają potrzeby. Tylko dzięki empatii i zrozumieniu możemy proponować usługi odpowiednie i dostępne dla różnorodnych grup odbiorców. W tym duchu postawiliśmy zadanie uczestnikom LEOthonu, którzy projektowali inspirujące rozwiązania dla niewidomych i słabowidzących klientów banku” – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

„Sztuczna inteligencja to jedna z czołowych technologii naszych czasów. Jej potencjał powinniśmy wykorzystywać na wszystkich polach działalności. Dlatego w ramach LEOthonu zaproponowaliśmy uczestnikom opracowanie rozwiązań, w których AI może przyczynić się do zmniejszenia efektu wykluczenia cyfrowego. Zwycięskie projekty wyznaczają kierunek, w jaki sposób najnowocześniejsza technologia może wspierać klientów w codziennym życiu” – dodał Sławomir Soszyński, wiceprezes ING Banku Śląskiego.

Nad pracą uczestników czuwali eksperci w trakcie sesji mentorskich. Wśród nich byli eksperci specjalizujący się w rozwiązaniach z zakresu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, data science, user experience, a także osoba niewidoma, która przybliżyła uczestnikom wyzwania, z jakimi mierzą się osoby z niepełnosprawnością. Nie zabrakło również dodatkowych aktywności, jak rozciągający trening czy wspólny zdalny lunch. W ostatniej części LEOthonu zespoły zaprezentowały swoje projekty przed jury. 

„Google tworzy produkty i usługi dla wszystkich. Dlatego nieustannie pracujemy nad tym, aby udoskonalać nasze aplikacje, zwiększając komfort korzystania z nich dla osób z niepełnosprawnością” – powiedziała Magdalena Dziewguć, Google Cloud Poland Country Manager. 

„Nauka przez działanie to coś, co jest tak ważne dla Akademii Leona Koźmińskiego, a także dla naszych partnerów ING Bank i Google Cloud. Nie ma lepszego sposobu na udowodnienie, że uczelnia jest potrzebna, niż takie działania, jak LEOthon. Mamy świetnych studentów z kreatywnością, mamy świetnych partnerów i mamy uniwersytet. Wszyscy tworzymy platformę do robienia czegoś naprawdę ważnego i robienia rzeczy, które mają sens. To nie pierwszy raz, kiedy Koźmiński Business Hub organizuje takie udane wydarzenie, bo czujemy, że to, co robimy, ma znaczenie dla rzeczywistości” – powiedział prof. Grzegorz Mazurek, Rektor naszej uczelni. 

Zwycięzcami LEOthonu pod hasłem #AI wspiera niewidomych zostały następujące projekty:

I miejsce: innowacyjne rozwiązanie Robbi: pomysł, za pomocą sztucznej inteligencji, takiej jak programowanie neurolingwistyczne (NLP), Machine Learning (ML) i Deep Learning (DL), umożliwia zarządzanie przelewami i nadchodzącymi płatnościami, inwestycjami, giełdą, zmianą limitów, zarządzaniem kartami czy płatności BLIK za pomocą głosu.

II miejsce: ING Vision, rozwiązanie, które dzięki technologiom: Google Maps Api, Google Vision Api, Google Text-to-speech Api, Google Speech-to-text Api, Google OCR, wirtualni agenci Google oraz andcard.io, umożliwi obsługę bankomatów za pomocą aplikacji w telefonie, odczytanie dokumentów bankowych za pomocą skanu oraz odczytanie danych na kartach kredytowych, takich jak nr CSV.  

III miejsce (ex aequo):

JEEP, czyli rozwiązanie składające się z dwóch głównych komponentów, których priorytetem jest pomoc osobom niepełnosprawnym w efektywnym korzystaniu z aplikacji Moje ING. Pomysł wykorzystuje najnowocześniejsze techniki sztucznej inteligencji, takie jak BERT, przy użyciu Google Auto ML i Google Speech-to-text, która pozwala na bezproblemową obsługę bez użycia rąk. Cały proces polega na rozmowie z wirtualnym asystentem i podejmowanie działań w ramach aplikacji, które użytkownicy są w stanie wykonać.

FaceING, czyli funkcja aplikacji bankowej, dzięki której niewidome osoby mogą wypłacać pieniądze z bankomatu. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i Machine Learning odbywa się to w bezpieczny sposób bez lęku oraz potrzeby pomocy ze strony osób trzecich.