Od pomysłu do realizacji – jak stworzyć prywatny projekt deweloperski?

Inwestycje na rynku nieruchomości mogą być dobrym pomysłem na dochodowy biznes dla osób prywatnych. Szczególnie, że nie ma konieczności posiadania wieloletniego doświadczenia w branży, by zrealizować opłacalny projekt deweloperski. Natomiast kluczowe jest dobre przygotowanie do realizacji przedsięwzięcia. Jakie elementy należy przeanalizować tworząc strategię biznesową? Skąd czerpać wiedzę na temat inwestycji deweloperskich?

Wybór grupy docelowej, czyli kto będzie od nas kupował?  

Pierwszym, najważniejszym krokiem ku udanej inwestycji deweloperskiej jest stworzenie modelu i strategii biznesowej. Podstawową kwestią jest określenie grupy docelowej, czyli potencjalnego grona nabywców nieruchomości. Zwrot z inwestycji będzie możliwy jedynie w sytuacji, kiedy projekt będzie odpowiadał na aktualne potrzeby określonej grupy konsumentów. Najlepszym momentem na określenie tego kryterium jest moment planowania przedsięwzięcia. Po zdefiniowaniu profilu potencjalnych nabywców można zdecydować m.in. o charakterze inwestycji, projekcie, standardzie wykończenia czy strategii cenowej. Przykładem inwestycji może być osiedle mieszkaniowe, prywatne przedszkole, szkoła językowa czy hotel butikowy.  

Zakup gruntu pod zabudowę  

Ważnym elementem, który przekłada się na sukces inwestycji deweloperskiej jest wybór odpowiedniej lokalizacji działki. Jest to bezpośrednio związane z potrzebami grupy docelowej. Rodziny z dziećmi mogą preferować segment na obrzeżach miasta, natomiast lokal usługowy będzie cieszył się większą popularnością przy głównej drodze niż wewnątrz osiedla. Przed podjęciem decyzji warto przeanalizować wszystkie potrzeby i oczekiwania potencjalnych nabywców nieruchomości.   

Oszacowanie potencjalnych dochodów z biznesu

Oszacowanie potencjalnych dochodów z inwestycji deweloperskiej wymaga analizy różnych czynników, w tym lokalizacji, kosztów projektu, prognozowanej sprzedaży, kosztów utrzymania nieruchomości oraz ryzyka inwestycyjnego. Oprócz wiedzy o sytuacji rynkowej kluczowe jest znalezienie lustrzanego punktu odniesienia, czyli wyników dla danej inwestycji o zbliżonych parametrach. W przypadku zabudowy mieszkaniowej należy wziąć pod uwagę nie tylko lokalizację, ale także typ budownictwa czy liczbę pokoi w budynku mieszkalnym.  

Źródła finansowania projektu

Projekty deweloperskie wymagają znacznych nakładów finansowych, które mogą pochodzić z różnych źródeł. Jednym z najbardziej popularnych sposobów finasowania projektów jest kredyt deweloperski na budowę, zakup nieruchomości i inne inwestycje. Można również zdecydować się na crowdfunding. Jest to sposób pozyskiwania kapitału na projekty deweloperskie poprzez połączenie kilku inwestorów w celu zrealizowania wspólnych inwestycji. W ramach takiej formy finansowania, deweloperzy pozyskują środki finansowe poprzez platformy crowdfundingowe, które następnie przekazują inwestorom udziały w projekcie. Prywatni deweloperzy mogą również angażować własne środki finansowe w budowę lub zakup nieruchomości. Wówczas zyskują pełną kontrolę nad projektem, ale ograniczają własny kapitał.  

Kompendium praktycznej wiedzy dla inwestorów

Planując inwestycję nie warto uczyć się na własnych błędach – mogą być bardzo kosztowne. Chcąc podjąć działalność deweloperską nie ma konieczności posiadania licencji ani kierunkowego wykształcenia. Jednak, aby z sukcesem zrealizować projekt należy zgłębić temat. Pomogą w tym kursy i szkolenia, które ułatwią inwestorom zaprojektowanie prywatnego modelu biznesowego pod względem opłacalności, trendów rynkowych, sposobów finansowania czy odpowiedzialności społecznej. Oferowane przez nas szkolenie Prywatne projekty deweloperskie - nieruchomości komercyjne i mieszkaniowe to kompendium wiedzy, które pomoże prywatnym inwestorom stworzyć efektywny model biznesowy. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jak wybrać odpowiednią strategię biznesową, na co zwrócić uwagę kupując grunt pod inwestycję, jak oszacować potencjalny dochód z biznesu, jak pozyskiwać alternatywne źródło finansowania przedsięwzięć oraz jak prowadzić skuteczne kampanie crowdfundingowe. 

Czytaj także