Nowa normalność wymaga nowych liderów

Ostatnie kilka miesięcy było dużym wyzwaniem dla wielu organizacji i jednostek. Pandemia spowodowała wiele zmian w życiu zawodowym i prywatnym. Nastąpił bardzo duży wzrost pracy zdalnej, zmieniły się godziny świadczenia pracy, wiele firm rozpoczęło lub wzmocniło swoje funkcjonowanie w świecie wirtualnym, znacząca część usług (zakupy, wizyty u lekarza, nauka) przeszła na drogą elektroniczną.

Najprawdopodobniej nie są to zmiany tymczasowe, ale takie, które pozostaną na zawsze. Można też przypuszczać, że pandemia przyspieszyła zmiany, które i tak miałyby miejsce w perspektywie kilku lat. Dlatego też organizacje nie mogą pozwolić sobie na czekanie na powrót do stanu funkcjonowania sprzed epidemii. Te firmy, które najbardziej agresywnie dostosują się do nowej normalności i wdrożą nowe sposoby działania mogą wykorzystać kryzys epidemiczny na swoją korzyść.

Nowa normalność wymaga przede wszystkim nowych liderów, którzy szybko określą nową, innowacyjną wizję organizacji, zainspirują pracowników i zmotywują do działania. Nowi liderzy będą musieli wykazać się kilkoma ważnymi kompetencjami. Poniżej przedstawiam pięć obszarów kompetencji przywódczych, które są kluczowe dla funkcjonowania organizacji w nowej normalności.

Po pierwsze, kompetencje związane z pracą w środowisku cyfrowym. To nie tylko znajomość narzędzi cyfrowych, ale używanie odpowiedniego stylu przywództwa, umiejętność wchodzenia w różne rodzaje interakcji, motywowania i budowania sieci relacji.

Po drugie, kompetencje dotyczące zbierania i analizy danych, które pozwolą na przewidywanie trendów czy wyciąganie wniosków z aktywności pracowników.

Po trzecie, kompetencje związane z budowaniem elastycznych, uczących się zespołów wychodzących poza granice organizacji. Dzięki nim organizacje będą mogły szybko dostosowywać się do zmian w otoczeniu.

Po czwarte, kompetencje związane analizą i wdrożeniami innowacjami w pracy, takimi jak automatyzacja pracy biurowej, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy rozszerzona rzeczywistość.

Po piąte, kompetencje w zakresie budowania komfortu pracy w organizacji. W mniejszym stopniu chodzi tu o narzędzia pracy pracowników. Znacznie ważniejszy jest dobrostan psychiczny pracowników, który w związku z pracą zdalną w zmiennym, niepewnym, złożonym i niejednoznacznym środowisku, może być obniżony.

Tekst pochodzi z publikacji "Nowa normalność. Rzeczywistość w czasie globalnej pandemii Covid-19. Wypowiedzi kadry naukowej Akademii Leona Koźmińskiego".

Czytaj także