Marketing przyszłości, czyli sztuczna inteligencja w rękach marketera

Jednym z elementów przyspieszających zmiany w digital marketingu są nowe technologie. Sztuczna inteligencja jest motorem napędowym strategii, w których ambitne oczekiwania stają się rzeczywistością. Automatyzacja procesów marketingowych, komunikacja w czasie rzeczywistym czy personalizacja treści to nie tylko trendy, ale przyszłość marketingu.

Transformacja marketingu  

W obecnych czasach rola marketingu ulega transformacji. Dzieje się tak głównie ze względu na to, że firmy zaczęły budować swoją przewagę konkurencyjną w oparciu o wiedzę na temat potrzeb klientów. Chcą im zapewnić jak najlepsze doświadczenia na wszystkich punktach styku z firmą, od poruszania się po stronie internetowej, interakcji w social media, kończąc na personalizowanych newsletterach. Obecnie Customer Experience (doświadczenia klienta) jest jednym z kluczowych elementów skutecznej strategii marketingowej. Konsumenci zwracają w równym stopniu uwagę na jakość produktów co doświadczenia związane z kontaktem z marką. Zgodnie z raportem „State of the Connected Customer” przeprowadzonym przez Salesforce, 84% konsumentów chce być traktowana personalnie, a nie tylko jako „liczba” (źródło). Ważnym elementem działań marketingowych jest podejmowanie aktywności zgodnych z oczekiwaniami i potrzebami klientów. Nowe technologie, w tym rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji (AI), umożliwiają dostarczanie konsumentom pozytywnych doświadczeń skrojonych na miarę.  

W jaki sposób marketerzy mogą wykorzystać sztuczną inteligencję?

Podstawą działań marketingowych jest nawiązywanie relacji z klientami na ich warunkach. Marka musi dostarczać użytkownikom dokładnie to, czego w danej chwili potrzebują. Odnosi się to nie tylko do rekomendacji konkretnych produktów w sklepie internetowym, ale również całego procesu lead nurturing, czyli angażowania grupy docelowej przez dostarczanie spersonalizowanych treści np. artykułów poradnikowych, filmików, instrukcji czy możliwości zastosowania danego produktu. Nie sposób dotrzeć z odpowiednim contentem do właściwych odbiorców, jeśli tak naprawdę nie wiemy kim są i czego oczekują. Sztuczna inteligencja i analizy predykcyjne pozwalają precyzyjnie określić grupę docelową, zidentyfikować segmenty, które charakteryzują się tymi samymi atrybutami, a także przedstawić klientom dobrze dopasowaną ofertę. Personalna, unikalna więź z odbiorcami byłaby trudna do osiągnięcia bez AI.

Sztuczna inteligencja a rynek pracy

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje rynek pracy, chociaż obecnie w pełni nie zdajemy sobie sprawy z konsekwencji jej rozwoju. Według szacunków pokolenie R, czyli osoby urodzone po 2004 roku, będą pracowały w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Coraz częściej mówi się o scenariuszu „śmierci pracy etatowej”. Zgodnie z raportem „Pracownik przyszłości” przygotowany przez infuture.institute, 60% polskich internautów uważa, że prognozy mówiące o tym, że znaczna część́ prac miałaby być́ wykonywana z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, mają dużą̨ szansę sprawdzić się̨ w przyszłości (źródło). Skala wdrożeń konkretnych rozwiązań automatyzujących dotyczy coraz większej grupy podmiotów. Ma to związek z szerzeniem się wiedzy na temat potencjału i wykorzystania sztucznej inteligencji w działaniach marketingowych.  

Z jednej strony mamy do czynienia ze wzmocnieniem znaczenia działów marketingu dla rozwoju biznesów, zaś z drugiej marketerzy muszą liczyć się z dużym wyzwaniem i odpowiedzialnością. Naturalną koleją rzeczy jest to, że marketerzy będą musieli poszerzyć zakres swoich kompetencji o wiele nowych obszarów. Mowa nie tylko o twardych kompetencjach i szerokiej wiedzy, ale również umiejętności miękkich. Kreatywność, komunikatywność czy dobra organizacja pracy to typowo ludzkie umiejętności i nie zapowiada się, że będą objęte automatyzacją. Za to będą odróżniać nas od maszyn i sztucznej inteligencji, dlatego staną się najistotniejsze dla marketerów przyszłości. Automatyzacja procesów, wspomagana przez sztuczną inteligencję, może zmienić charakter i strukturę zatrudnienia. Wdrożenia AI do środowiska pracy wielu firm zwiększyło zapotrzebowanie na pracowników o określonych kompetencjach i umiejętnościach.  

Osoby zainteresowane rozwojem wiedzy w zakresie AI i machine learning oraz możliwości ich wykorzystania, zapraszamy do udziału w szkoleniu Artificial Intelligence w marketingu. Program uwzględnia zarówno aspekty pracy ze sztuczną inteligencją w e-commerce, wykorzystanie algorytmów AI, jak i problematykę prawną oraz cyberzagrożenia zastosowania sztucznej inteligencji w marketingu. Szkolenie szczególnie polecane jest managerom, marketerom, analitykom i wszystkim osobom, które zajmują się strategią marketingową ukierunkowaną na wykorzystanie rozwiązań AI w pracy.

Czytaj także