ksiazka-prof-Garbarski-NEWS

Kto czerpie ze sztuki, ten wygrywa w biznesie

Pociąga za sobą tłum, bryluje na pierwszych stronach gazet, podpisuje kolejne kontrakty, a jego słowa znaczą więcej – tak w kilku słowach opisalibyśmy hollywoodzkiego aktora, uznaną pisarkę albo gwiazdy muzyki pop. Ale te same cechy powinien mieć też błyskotliwy menedżer. Warunek? Skorzystać w biznesie z tego, co światu dają sztuka i artyści. Prof. dr hab. Lechosław Garbarski z naszej Akademii opowiada o kreatywności w biznesie na podstawie rozmów z 26 przedstawicielami świata sztuki i nauki.

W ankiecie przeprowadzonej przez IBM wśród 1,5 tys. szefów korporacji i liderów sektora publicznego stwierdzono, że kreatywność to jedna z najważniejszych cech przywódczych, które zapewniają sukces w biznesie. Jeśli założymy, że biznes to tworzenie produktów, dóbr czy usług, to nie ma większego wsparcia dla takiego procesu niż kreatywne myślenie. Nie ma na świecie bardziej kreatywnej grupy zawodowej niż artyści. Dlaczego nie skorzystać z tego rezerwuaru wyobraźni i łatwości tworzenia w biznesie? Jesteś artystą w swoim fachu – takie słowa chciałby usłyszeć każdy błyskotliwy menedżer. 

Sztuka sprężyną innowacji

We współczesnym biznesie liczy się innowacja. To ona przyciąga klientów, pozwala na tworzenie nowości i jest warunkiem rozwoju przedsiębiorstw. Jak zauważa prof. dr hab. Lechosław Garbarski, kierownik Katedry Marketingu ALK, kreatywność jest wypadkową działań w trzech wymiarach – technologii, talentu i tolerancji. Dlatego im bardziej kreatywnych będziemy mieć menedżerów, tym więcej technologii i talentów będziemy mieć w kraju.

Jest istotna różnica między przywódcą a menedżerem. Ten pierwszy spełnia funkcję kreatora wyznaczającego cele, a menedżer skupia się na perspektywie krótkoterminowej. W obu tych rolach niezwykle istotna jest kreatywność, a kompetencje artystyczne są sposobem na jej rozwijanie" – mówi prof. Lechosław Garbarski.

Przykładem wsparcia biznesu przez artystów jest wykorzystanie wyobraźni muzyków i plastyków do rozwiązywania problemów informatycznych. Google w ramach eksperymentu zatrudniał artystów nie ze względu na ich zdolności programistyczne, ale po to, żeby tworzyli „swoje programy” w sposób odmienny od innych. Chodziło o zupełnie inne spojrzenie na problem. 

Kreatywność w edukacji menedżerskiej

Dziesiątki uczelni biznesowych w USA i Europie podchodzi do szkolenia menedżerów w sposób holistyczny. Modyfikuje się tradycyjne programy, które rozwijają kompetencje związane z efektywnym zarządzaniem i ekonomią biznesu. To w nowoczesnym modelu kształcenia nie wystarczy. Zmienia się metoda wypracowywania kreatywnych umiejętności potrzebnych w biznesie. Sposobem na ich zdobycie są aktywności artystyczne. Taniec, tworzenie choreografii, rzeźba, malarstwo, sztuka filmowa i literatura. Tak jest na przykład w Centrum Sztuki i Przywództwa w Kopenhaskiej Szkole Biznesu. Tamtejsze szkolenie łączy filozofię i sztukę w celu uchwycenia i stymulowania kreatywnych praktyk zarządzania. 

Oprócz szkolenia w tego typu programach liczy się też otoczenie. Pokazuje to Bled School of Management w Słowenii. Tam przyszli menedżerowie i liderzy biznesu uczą się w budynkach, które do złudzenia przypominają galerię sztuki. Ma to nie tylko budzić kreatywność, ale też – jak twierdzą władze uczelni – rozwijać kreatywne, estetyczne i holistyczne podejście do odpowiedzialnego przywództwa. 

Osiecka i Wańkowicz przecierali szlaki

Rola kreatywności w biznesie była doceniana od wielu lat, m.in. w copywritingu i storytellingu. Największe światowe marki wielokrotnie wspomagały się warsztatem literatów i poetów tworzących chwytliwe hasła promocyjne oraz przekazy trafiające do świadomości potencjalnych klientów. Agnieszka Osiecka w 1982 roku wygrała konkurs na pierwszy slogan reklamowy Coca-Coli w Polsce. Hasło „Coca-Cola. To jest to!” reklamowało napój gazowany przez 10 lat. Podobna historia wydarzyła się przy konkursie na slogan Polskich Linii Lotniczych LOT. Wygrał go Melchior Wańkowicz, ikona polskiej literatury, proponując polskiemu przewoźnikowi hasło: „Lotem bliżej”. 

Czego artysta nauczy biznesmena

Dzięki rozmowom z artystami z wieloletnim doświadczeniem i poważnymi osiągnięciami możliwe jest zdobycie wiedzy i praktycznych wskazówek przydatnych w dowolnej dziedzinie biznesu. Książka „Kreatywność w biznesie” autorstwa prof. Lechosława Garbarskiego to przewodnik dla menedżerów pokazujący, czego mogą się nauczyć od artystów. To wynik kilkudziesięciu godzin rozmów z gwiazdami sceny i ekranu, mistrzami tańca, poezji czy malarstwa.

Każda dziedzina sztuki i specjalizujący się w niej artysta mogą być więc źródłem inspiracji i praktycznych umiejętności dla biznesmenów, niezależnie od branży, którą się zajmuje. Artyści są ekspertami m.in. od metod radzenia sobie ze stresem, przemówieniami i wystąpieniami publicznymi. Ważna jest także umiejętność pracy pod wpływem stresu oraz improwizacja – przydatna na przykład w negocjacjach biznesowych. Prof. Lechosław Garbarski wskazuje również na niezwykle istotną rolę emocji, które w sztuce i naukach artystycznych są składową działań twórców, a w biznesie przekładają się na jakość.

Proszę sobie wyobrazić doroczne spotkanie lidera, przywódcy, dyrektora z zespołem w jakiejś dużej korporacji. Żeby zmotywować ludzi, pociągnąć za sobą, trzeba mieć coś więcej niż tylko wiedzę techniczną. Potrzebne jest doskonałe rozumienie emocji i używanie ich w różnych środkach wyrazu. Każdy z szefów jest w jakimś stopniu aktorem i codziennie musi odgrywać pewne role, bo to jego zadaniem jest wydobycie najlepszych cech i pomysłów ze swoich współpracowników" – mówi prof. Lechosław Garbarski.

Książka „Kreatywność w biznesie” autorstwa prof. dr. hab. Lechosława Garbarskiego z Akademii Leona Koźmińskiego ukazała się w październiku 2021 roku nakładem wydawnictwa Poltext. Powstała dzięki rozmowom z 26 wybitnymi przedstawicielami sztuki i nauki. Swoją wiedzą podzielili się m.in. Artur Andrus, Paweł Burczyk, Tadeusz Drozda, Agustin Egurrola, Piotr Galiński, Krzysztof Jakowicz, Emilian Kamiński, Olaf Lubaszenko, Andrzej Pilipiuk, Marzena Trybała, Stanisław Tym.

Prof. dr hab. Lechosław Garbarski – kierownik Katedry Marketingu w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Autor blisko 300 publikacji z zakresu marketingu, zachowań konsumentów i marketingu strategicznego. Członek Kapituły National Sales Awards, twórca Kozminski Advanced Management Program. Prywatnie autor tekstów piosenek, twórca trzech spektakli w Teatrze Kamienica i miłośnik gitary.

Kontakt dla mediów:

Wojciech Sarnowski | pro science w.sarnowski@proscience.pl +48 575 515 633