Koniec Google Analytics Universal, początek GA 4 - czy jesteśmy gotowi na nowy standard analityki online?

Technologia znów daje nam szansę na wykorzystanie nowych możliwości analityki internetowej. Dotychczas głównym narzędziem, które pozwalało na zbieranie i analizowanie danych o użytkownikach sieci było Google Analytics w wersji Universal Analytics (GA3). Jednak analitycy i marketerzy muszą przygotować się na rewolucyjne zmiany – usługa Google Universal Analytics zostanie wkrótce wyłączona i w pełni zastąpiona Google Analytics 4. Z czym wiąże się ta zmiana? Czym różni się nowy GA4 od wcześniejszej wersji Google Analytics Universal?

Już 1 lipca 2023 roku Google wycofa rozwiązanie Universal Analytics, zastępując je Google Analytics 4. Do tego czasu użytkownicy mogą nadal zbierać i analizować nowe dane w GA3. Przez kolejne 6 miesięcy będą mieli dostęp do usługi Universal Analytics do przetworzonych wcześniej danych. Później nie będzie takiej możliwości. Google zachęca do jak najszybszego przejścia na GA4, co pozwoli zgromadzić niezbędną ilość danych i zapewnić ciągłość w korzystaniu z narzędzia (https://support.google.com/analytics/answer/11583528?hl=pl).

Universal Analytics a Google Analytics 4 – najważniejsze zmiany Wdrożenie nowego narzędzia do analityki internetowej wiąże się z rozwojem rynku e-commerce oraz zmianą zachowań konsumentów. Postęp uwidocznił ograniczenia  Universal Analytics, wymuszając kilka ważnych zmian w analityce internetowej. Google Analytics 4 jest odpowiedzią na potrzeby analityków oraz potencjalnych klientów o wciąż rosnących oczekiwaniach. Aktualne rozwiązania nie pozwalają precyzyjnie prześledzić pełnego obrazu ścieżki zakupowej współczesnych konsumentów. GA4 pozwala na lepsze zrozumienie zachowań użytkowników, co może przełożyć się na jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe firm. Jakich zmian możemy się spodziewać?

  • Sposób zbierania danych

Najważniejsza zmiana dotyczy podejścia do zbierania danych o użytkownikach. Universal Analytics skupia się na sesjach, natomiast Google Analytics 4 jest oparty na zdarzeniach posiadających określone parametry. W aplikacjach mobilnych pojęcie sesji nie występuje. Funkcjonują jedynie zdarzenia (event). Z tego względu obecnie nie ma możliwość zbierania danych z kilku urządzeń jednocześnie. Nowy standard przekłada się na większą precyzję w analizie danych. Nie liczą się pojedyncze kliknięcia, lecz cała relacja z potencjalnym z klientem.

  • Pomiary cross-platform i cross-device

W GA4 pomiar i analiza danych są jeszcze prostsze. Dzięki zestawowi metryk jest możliwość śledzenia zdarzeń zachodzących w różnych kanałach oraz z poziomu kilku urządzeń. Innymi słowy – nowy standard pozwala na monitorowanie wszystkich punktów styku potencjalnego klienta na ścieżce zakupowej. Specjaliści zyskali wspólną platformę do mierzenia cross-device (połączenie WEB i APP) oraz możliwości wykorzystania procesu migracji przez użytkowników pomiędzy urządzeniami. Wszystkie zachowania potencjalnych klientów są ze sobą powiązane, bez względu na liczbę używanych urządzeń.

  • Machine Learning

W Google Analytics 4 wiele funkcjonalności opiera się o rozwiązania machine learning oraz modelowanie statystyczne. GA4 jest przygotowane do zbierania danych o użytkownikach z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Nowe wskaźniki dają możliwość przewidywania trendów – prawdopodobieństwo zakupu lub rezygnacji czy prognozy przychodów. Korzystając z dostępnych danych mamy możliwość przewidywania działań potencjalnych klientów i dostosowywania kampanii reklamowych tak, aby zwiększyć prawdopodobieństwo konwersji. To tylko wybrane zmiany, których doczekali się analitycy i marketerzy. Dodatkowo GA4 jeszcze bardziej dba o ochronę danych osobowych oraz zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników internetu. Nowe narzędzie oznacza również jeszcze większe możliwości w generowaniu precyzyjnych i rozbudowanych raportów. To najważniejsze różnice pomiędzy Universal Analytics a Google Analytics 4. Możemy spodziewać się jeszcze wielu innych innowacyjnych funkcjonalności, które mogą przełożyć się na efektywniejsze funkcjonowanie wielu biznesów internetowych.

Dlaczego zmiany są tak ważne dla Twojego biznesu? Obecnie możemy zaobserwować dynamiczną ewolucję użytkowników internetu, którzy są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Podczas podejmowania decyzji zakupowych korzystają z wielu źródeł informacji oraz różnych narzędzi. Z tego względu pozyskanie nowego klienta jest coraz bardziej wymagającym procesem. Jednym ze sposobów na pokonanie konkurencji jest zapewnienie konsumentom najlepszych doświadczeń zakupowych. Żeby móc je udoskonalić, należy bazować na rzetelnych danych, zrozumieć proces decyzyjny klienta oraz efektywniej definiować impulsy zakupowe. Wprowadzanie zmian na ścieżce analityki internetowej może pomóc specjalistom w uzyskaniu lepszych wyników sprzedażowych. Nie warto odkładać zmiany wersji narzędzia na ostatnią chwilę. Osoby, które obecnie korzystają z Universal Analytics, mogą jednocześnie używać GA4 i stopniowo zapoznawać się z nowym narzędziem. Specjaliści od marketingu cyfrowego i e-commerce mogą już teraz zapisać się na szkolenia, które przybliżą temat analityki internetowej i pomogą osiągać założone cele. Zapraszamy do wzięcia udziału w szkoleniach poświęconych zagadnieniom wykorzystania Google Analytics 4 w praktyce.

Google Analytics 4 dla początkujących

Podczas szkolenia uczestnicy zdobędą wiedzę na temat analityki internetowej oraz wykorzystania Google Analytics w praktyce. Dowiedzą się również, jak narzędzie może pomóc zwiększyć efektywność działań marketingowych, a także podejmować trafne decyzje dotyczące kampanii reklamowych, zoptymalizować ofertę oraz lepiej zrozumieć swoich klientów. Szkolenie polecane jest właścicielom stron internetowych, specjalistom ds. marketingu oraz osobom, które zajmują się analityka internetową i chcą poszerzyć swoje kompetencje w tym zakresie. Google Analytics 4 – szkolenie średniozaawansowane

Szkolenie poświęcone jest zagadnieniom wykorzystania Google Analytics 4 w marketingu. Uczestnicy poznają nową wersję narzędzia, dowiedzą się, jak odpowiednio wdrożyć GA4 na swojej stronie internetowej oraz skonfigurować nową usługę. Szkolenie polecane jest osobom, które już posiadają podstawową wiedzę na temat Google Analytics i chcą nauczyć się bardziej zaawansowanych metod analityki internetowej.

Jeśli nie Google Analytics 4 to co? PIWIK PRO!

Szkolenie PiwikPRO rekomendowane jest firmom, które korzystają z Google Analytics 3 i szukają alternatywy dla nowej wersji narzędzia. PiwikPRO to narzędzie analityczne polecane osobom, dla których GA4 jest zbyt skomplikowany w obsłudze, a także chcą uniknąć zmiany ekosystemu danych lub nie posiadają zasobów, by skonfigurować GA4. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z możliwościami i funkcjonalnościami PiwikPRO oraz przekazanie wiedzy dotyczącej interpretacji i analizy danych dostarczonych przez narzędzie. Zajęcia obejmują część teoretyczną oraz praktyczne ćwiczenia z zakresu wykorzystywania PiwikPRO w codziennej pracy.

 

 
 

Czytaj także