Jak zautomatyzować inbound marketing? Praktyczny poradnik dla marketerów

Inbound marketing ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe klientów i zwiększenie konwersji. Strategia polega na dostarczaniu odbiorcom wartościowego contentu za pomocą zaawansowanej automatyzacji. Jakie narzędzia klasy marketing automation mogą być wykorzystywane w inbound marketingu i do obsługi kampanii marketingowych?

Jak zautomatyzować inbound marketing?

 

Czym jest inbound marketing i na czym polega?

Inbound marketing (marketing przychodzący) to strategia, która opiera się na dostarczaniu wartości, budowaniu zaufania i tworzeniu trwałych relacji z klientami. W przeciwieństwie do outbound marketingu, umożliwia odbiorcom samodzielne znalezienie produktów lub usług związanych z marką. W marketingu przychodzącym kluczowy jest content – publikując atrakcyjne treści firma może budować pozytywny wizerunek w mediach, angażować odbiorców i pozyskiwać ich lojalność. Inbound marketing opiera się na kilku podstawowych filarach, których celem jest zachęcenie odbiorców do zapoznania się z ofertą marki. Zalicza się do nich:

  • Przyciąganie uwagi klientów – to kluczowy element strategii inbound marketingu. W celu zainteresowania odbiorców marka powinna skupić się na publikowaniu wartościowych treści, takich jak artykuły na blogu, materiały do pobrania (np. e-booki, whitepapery), filmy czy podcasty. Istotnym elementem strategii jest optymalizacja treści pod kątem SEO, co pomaga w pozycjonowaniu strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
  • Określenie celów konwersji – na tym etapie należy zastanowić się, jak inbound marketing może pomóc w realizacji założonych celów. Do konwersji można zaliczyć np. zapis do newslettera, dokonanie zakupu, wysłanie formularza czy zapytanie o ofertę. Pomogą w tym wezwania do działania (CTA) zawarte w treści, landing page czy formularze kontaktowe. Warto zastosować lead magnet, czyli działania, które mają na celu przyciągnięcie potencjalnego klienta poprzez oferowanie darmowego produktu czy usługi w zamian za dane kontaktowe.  
  • Lead nurturing – jest to wieloetapowy proces, który ma na celu zaangażowanie potencjalnych klientów (leadów) poprzez szereg działań marketingowych w różnych kanałach komunikacji. Polega na dostarczaniu wartościowych informacji, materiałów i ofert odbiorcom na każdym etapie ścieżki zakupowej. W lead nurturing kluczowa jest personalizacja przekazów, czyli dostosowanie treści do indywidualnych potrzeb grupy docelowej, a nawet poszczególnych użytkowników w przypadku głębokiej personalizacji.  
  • Ocena skuteczności realizowanych działań – inbound marketing wymaga stałego monitorowania i analizy zachowań klientów. Dzięki zaawansowanej analizie jest możliwość dostosowania lub zmiany przyszłej strategii marketingowej.  

Inbound marketing to strategia, która rewolucjonizuje sposób, w jaki firmy przyciągają i angażują odbiorców. Fundamentem wszystkich działań marketingowych jest zrozumienie potrzeb i zachowań klientów oraz dostarczaniu im treści, które odpowiadają ich preferencjom. Cały proces wymaga stosowania zintegrowanych działań na wszystkich punktach styku marki z potencjalnym klientem.  

Marketing automation – wielokanałowa dystrybucja contentu

Wraz z pozyskiwaniem kontaktów, gromadzeniem dużej ilości danych i konwertowaniem ich na leady sprzedażowe, pojawia się potrzeba zautomatyzowania działań marketingowych. W tym celu marki stosują narzędzia do marketing automation, które wspomagają nie tylko sprzedaż, ale i procesy budowania relacji z odbiorcami. Marketing automation i inbound marketing to dwa kluczowe elementy strategii marketingowej, które, połączone ze sobą, tworzą potężne narzędzie do efektywnego zarządzania zasobami, minimalizując czynnik ludzki.

Dzięki marketing automation można wyświetlać ustalonym segmentom użytkowników spersonalizowane treści, dostosowane do ich potrzeb i oczekiwań. Przykładowo, system pozwala na personalizację lub hiperpersonalizację komunikacji z klientem, dzięki analizie jego zachowania na stronie internetowej. Dynamiczny content może być wykorzystywany w formie pop-upów czy website layera. Innym zastosowaniem jest wyświetlanie artykułów blogowych z kategorii, która w przeszłości zainteresowała odbiorcę. Marketing automation może również dostosowywać treści na landing page w czasie rzeczywistym w zależności od źródła ruchu, zachowania użytkownika i innych parametrów. Z raportu Gartner Marketing Automation Future of B2B Buying Journey (źródło) wynika, że aż 80% badanych firm wskazuje, że odbiorcy chcą otrzymywać spersonalizowane komunikaty dostosowane do ich potrzeb.

Marketing automation jest również niezastąpionym narzędziem do odzyskiwania koszyków zakupowych, wyświetlania rekomendacji produktowych, a także kampanii cross-selling i up-selling. Przykładem skutecznego zwiększania wartości koszyka zakupowego są rekomendacje komplementarnych produktów w celu osiągnięcia przez klienta progu darmowej dostawy. Jak jeszcze narzędzia do automatyzacji mogą wspierać inbound marketing? System na bieżąco monitoruje zachowania leadów, a następnie podejmuje odpowiednie działania według ustalonego scenariusza. Na podstawie danych o użytkownikach i ich zachowań w kontakcie z marką, automatyzacja może obejmować działania remarketingowe np. w sieci Google lub w social media. Według badań (źródło) odbiorcy, którzy trafiają na stronę internetową, dzięki kampanii remarketingowej, są aż o 70% bardziej skłonni do zakupu. Możliwości zastosowania marketing automation jest mnóstwo. Niektóre działania mogą być całkowicie zautomatyzowane, inne stanowią wsparcie marketerów w codziennych obowiązkach.  

Osoby odpowiedzialne za działania marketingowe w firmach zapraszamy do aplikowania na studia podyplomowe Marketing Internetowy. Celem kierunku jest przekazanie słuchaczom aktualnej wiedzy w zakresie wykorzystania internetu do celów marketingowych. Program studiów obejmuje kompleksowe zagadnienia dotyczące między innymi inbound marketingu, marketing automation, sposobów promocji, analityki i projektowania efektywnych strategii marketingowych. Ukończenie studiów gwarantuje biegłe poruszanie się w e-marketingu zarówno na poziomie operacyjnym, jak i strategicznym. Nabycie interdyscyplinarnej wiedzy oraz kluczowych umiejętności będą niezbędne w rozwoju dalszej kariery zawodowej.

Czytaj także