Wesprzyj Fundację Rozwoju
Strona główna
prawo farmaceutyczne studia podyplomowe, prawo farmaceutyczne warszawa

Prawo Farmaceutyczne dla Biznesu

Poziom
Studia podyplomowe
Czas trwania
1 rok
Język
PL
Uzyskany tytuł
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
Tryb
W weekend

O kierunku

Prowadzenie działalności gospodarczej na rynku farmaceutycznym jest ściśle regulowane. W rezultacie budowanie skutecznych strategii wymaga nie tylko znajomości procesów, ale i przepisów dotyczących każdego etapu życia produktu leczniczego i suplementu diety.

Wiedza, umiejętności oraz doświadczenie to podstawa do tworzenia pożądanej pozycji rynkowej oraz budowania własnej pozycji na rynku pracy. Znajomość obowiązujących regulacji prawnych, praktycznych aspektów ich stosowania oraz wpływu na biznes w sektorze farmaceutycznym jest kluczowa.

W odpowiedzi na te potrzeby powstał kierunek prawo farmaceutyczne dla biznesu, który na dzień otwarcia studiów jest pierwszym kierunkiem w Polsce kompleksowo traktującym: wytwarzanie, wprowadzanie do obrotu, obrót, w tym: marketing i refundację leków oraz suplementów diety.

Atuty kierunku

1
Kompetencje i uprawnienia

Poznasz kompetencje i uprawnienia poszczególnych organów administracji publicznej regulujących prowadzenie działalności gospodarczej w sektorze farmacji.

2
Praktyczna wiedza i umiejętności

Są one niezbędne do skutecznej sprzedaży leków i suplementów diety zgodnie z prawem konsumentów, konkurencji oraz na podstawie prawa zamówień publicznych.

3
Wiedza dot. regulacji prawnych

Poznasz regulacje prawne w zakresie wytwarzania leków i suplementów diety (GMP, HCCP).

4
Wiedza dot. wprowadzania do obrotu

Uzyskasz praktyczną wiedzę z zakresu wprowadzania do obrotu leków i suplementów diety.

5
Praktyczne aspekty budowania strategii refundacyjnej

W oparciu o świadome i zaplanowane działania Market Access (Public Affairs) dowiesz się, jak zaplanować analizę HTA oraz jak zaplanować strategię procesu refundacji leków.

6
Wiedza i umiejętności dot. wprowadzania na rynek

Nauczysz się przygotowywać i zarządzać procesem wprowadzania na rynek produktu leczniczego i suplementu diety.

Cel główny:

Przekazanie uczestnikom i uczestniczkom studiów najbardziej aktualnego, kompleksowego oraz praktycznego know-how dotyczącego zasad organizacji prawnej rynku farmaceutycznego w kontekście celów marketingowych i biznesowych. Połączenie kompetencji uznanych praktyków oraz wykładowców posiadających wieloletnie doświadczenia w biznesie farmaceutycznym pozwoliło przygotować program, którego ukończenie gwarantuje biegłe poruszanie się w branży farmaceutycznej zarówno na poziomie operacyjnym, jak i strategicznym.

Cele szczegółowe:

  • Nabycie wiedzy na temat uwarunkowań prawnych organizacji rynku farmaceutycznego oraz praktycznego jej wykorzystania w biznesie
  • Nabycie wiedzy na temat regulacji prawnych związanych z każdym z etapów życia leku i suplementu diety: wytwarzania, wprowadzania do obrotu i obrotu: w tym reklamy i refundacji
  • Nabycie know-how związanego z aspektami prawnymi w ujęciu biznesowym
  • Wzmocnienie kompetencji marketingowych i sprzedażowych leków każdej kategorii dostępności (szpitalne, na receptę, OTC) oraz suplementów diety
  • Nabycie wiedzy i wzmocnienie kompetencji w zakresie wykorzystania strategii refundacyjnych w biznesie

Partner studiów

Adresatki i adresaci studiów

Studia adresujemy do każdego, kto chce budować swoje kompetencje w branży farmaceutycznej lub świadczyć usługi wsparcia dla tej branży, w szczególności:

  • menedżerom średniego i wyższego szczebla w zakresie wytwarzania, wprowadzania do obrotu, importu, sprzedaży i marketingu leków i suplementów diety
  • przedstawicielom medycznym, farmaceutycznym i specjalistom, którzy chcą skutecznie planować swoją karierę w branży farmaceutycznej
  • przedsiębiorcom, właścicielom i menedżerom firm tworzących i oferujących wsparcie dla sektora farmaceutycznego
  • przedsiębiorcom, zainteresowanym rozpoczęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej związanej z branżą farmaceutyczną
  • prawnikom, aplikantom, radcom prawnym, adwokatom, prawnikom przedsiębiorstw (in-house) zainteresowanym problematyką rynku farmaceutycznego

Studia skierowane są zarówno do osób pracujących w sektorze prywatnym, jak również w sektorze publicznym.

Rankingi

Kierownik studiów

dr Anna Banaszewska

Doktor nauk prawnych, radca prawny, ekonomista, farmaceuta.
Ekspert w zakresie prawa farmaceutycznego i medycznego.
Udziela pomocy prawnej w Polsce i za granicą w zakresie badań klinicznych, wytwarzania, dopuszczania do obrotu, refundacji oraz obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych, a także kosmetyków i środków żywieniowych. 
Doradza w zakresie zamówień publicznych i reprezentuje klientów przed Krajową Izbą Odwoławczą w przedmiocie zamówień na dostawy leków i wyrobów medycznych oraz usług medycyny pracy. 
Reprezentuje klientów w postępowaniach sądowych i arbitrażowych przed Szwajcarską Izbą Arbitrażową (SCAI) oraz przed Międzynarodową Izbą Handlową (ICC).
Uczestniczy jako ekspert w konsultacjach społecznych dotyczących aktów prawnych z dziedziny life sciences. 
Prelegentka wielu konferencji i seminariów z zakresu prawa farmaceutycznego i medycznego, a także prawa zamówień publicznych.
W 2000 roku ukończyła Akademię Medyczną na kierunku farmacja Wrocławskiego Uniwersytetu Medycznego z tytułem magistra, w 2002 roku ukończyła kierunek ekonomia i zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, a w 2012 roku obroniła pracę na Executive MBA w Akademii Leona Koźmińskiego.  
W codziennej praktyce łączy ekspertyzę prawną z wieloletnim doświadczeniem w pracy na stanowiskach zarządczych działów sprzedaży i marketingu spółek farmaceutycznych i medycznych (Boehringer Ingelheim, Eli Lilly, Roche Polska, Medicus).
Świadczy pomoc prawną pro bono w sprawach wykluczenia społecznego, w tym pacjentów osadzonych w aresztach śledczych i zakładach karnych oraz w ramach pomocy prawnej z urzędu w sprawach gospodarczych i z zakresu prawa pracy. Otrzymała pierwsze wyróżnienie w konkursie Prawnik Pro Bono 2020 Rzeczpospolitej.

Korzyści dla uczestniczek i uczestników studiów – co zyskujesz

Dzięki studiom zdobędziesz kompetencje, aby:

  • stać się liderem na rynku menedżerów świadomie zarządzających strukturą portfela produktów
  • zostać liderem projektu, jego kierownikiem lub kluczowym członkiem zespołu w zakresie każdego etapu życia leku i suplementu diety
  • obniżyć ryzyko prowadzenia działalności i poprawić pozycję konkurencyjną firmy

Perspektywa zawodowa

Zdobytą wiedzę wykorzystasz na stanowisku prezesa, dyrektora, kierownika działu:

  • produkcji
  • jakości
  • public affairs
  • regulatory
  • sprzedaży
  • marketingu
  • świadcząc usługi dla firm farmaceutycznych, w tym usługi pomocy prawnej

Program

Moduł 1. Organizacja rynku farmaceutycznego

  • Zajęcia integracyjne
  • Organizacja rynku farmaceutycznego, organy administracji i zakres odpowiedzialności
  • Prawne aspekty organizacji spółki sektora farmaceutycznego

Moduł 2. Kluczowe aspekty prawne, organizacyjne i biznesowe związane z wytwarzaniem

  • Uwarunkowania prawne dotyczące wytwarzania produktów leczniczych (GMP, zasoby ludzkie)
  • Regulacje prawne związane z wytwarzaniem suplementów diety (HACAP, zasoby ludzkie)
  • Regulacje prawne związane z klasyfikacją i wytwarzaniem, wyrobów medycznych i wyrobów do diagnostyki in-vitro
  • Oznakowanie opakowań i ulotka informacyjna leków, suplementów diety oraz wyrobów medycznych i wyrobów do diagnostyki in-vitro. Serializacja i certyfikacja
  • Import – rodzaje i zasady prowadzenia importu (Incoterm, zwalnianie do obrotu, podatki)
  • Zwalnianie do obrotu produktów leczniczych

Moduł 3. Badania kliniczne, wprowadzanie do obrotu, refundacja. AI w branży farmaceutycznej

  • Regulacje prawne związane z badaniami klinicznymi leków i wyrobów medycznych oraz wyrobami do diagnostyki in-vitro
  • Procedury wydawania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu leków. Procedury wprowadzania do obrotu wyrobów medycznych, wyrobów do diagnostyki in-vitro i suplementów diety
  • Market Access
  • Ocena technologii medycznych (HTA)
  • Etapy procesu refundacji, zasady ustalania ceny i instrumenty dzielenia ryzyka
  • Sztuczna inteligencja w branży farmaceutycznej

Moduł 4. Sprzedaż i marketing

  • Reklama leków, suplementów diety i wyrobów medycznych oraz wyrobów do diagnostyki in-vitro
  • Prawo ochrony konsumenta a strategie marketingowe
  • Zamówienia publiczne na dostawy leków i wyrobów medycznych
  • Przetwarzanie danych osobowych w związku z prowadzeniem badań klinicznych leków, wyrobów medycznych
  • Strategie marketingowe sprzedaży w aptekach ogólnodostępnych i w sprzedaży szpitalnej
  • Nadzór na bezpieczeństwem farmakoterapii

Moduł 5. Projekt dyplomowy

  • Seminarium projektu dyplomowego i egzamin końcowy

Program przewiduje systematyczne przeprowadzanie ćwiczeń w ramach każdego przedmiotu.

Do ukończenia studiów wymagane jest przygotowanie projektu grupowego w formie pisemnej (projekt doradczy z zakresu zarządzania), a także zaprezentowanie go przed całą grupą w obecności komisji oceniającej.

Całkowita liczba godzin dydaktycznych: 212 (jedna godzina dydaktyczna = 45 minut)

Organizacja zajęć

Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w:

  • soboty – 8:45-17:30
  • niedziele – 8:45-15:45

3-5 zjazdów realizowanych w formule online

Terminy zajęć

wkrótce

Wiodący wykładowcy

Kiedrowicz-Wywiał Aleksandra
dr Aleksandra Kiedrowicz-Wywiał

doktor nauk prawnnych Aleksandra Kiedrowicz-Wywiał, radca prawny, Head of Legal dla Polski, Węgier i krajów Bałtyckich w naukowo-technicznej firmie Merck. Od ponad dziesięciu lat związana z branżą farmaceutyczną, zarówno w obszarze wsparcia prawnego, jak i Compliance. W przeszłości prowadziła również zajęcia dydaktyczne dla studentów. 
Jest doktorem nauk prawnych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Była stypendystką Instytutu Maxa Plancka we Freiburgu oraz stypendystką programu Erasmus na Uniwersytecie w Regensburgu. Absolwentka Kursu Letniego Szkoły Prawa Handlowego i Międzynarodowego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, a także Podyplomowych Studiów Prawa Konkurencji PAN w Warszawie.
Autorka publikacji z zakresu prawa nowych technologii. Uczestniczka wielu konferencji i seminariów dotyczących problematyki prawnej. Wiceprzewodnicząca Komisji ds. Legal-Tech w Polsko-Niemieckiej Izbie przemysłowo Handlowej, a w przeszłości Członek Sądu Dyscyplinarnego INFARMA.
W swojej pracy zawodowej posługuje się językiem angielskim i niemieckim.

Iga Lipska
dr Iga Lipska

Doktor nauk medycznych, obecnie Kierownik projektu „Szpitalna Ocena Innowacyjnych Technologii Medycznych” (HB-HTA-PL) GOSPOSTRATEG, Konsorcjum naukowo-badawcze Centrala NFZ - Uczelnia Łazarskiego - Narodowy Instytut Kardiologii i Kierownik Działu Monitorowania Świadczeń, Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), Centrala.

Posiada kilkanaście lat doświadczenia w administracji publicznej związanej z ochroną zdrowia (system ubezpieczenia zdrowotnego - Centrala NFZ/Mazowiecka Regionalna Kasa Chorych; ocena technologii medycznych, refundacja leków – Agencja Oceny Technologii Medycznych AOTM, działalność kontrolna NFZ), w tym 10 lat na stanowiskach kierowniczych, a także 8 lat zarządzania projektami (w tym współfinansowanymi ze środków unijnych), ponadto 6 lat doświadczenia w pracy naukowo-doradczej związanej z ochroną zdrowia, głównie z oceną technologii medycznych (projekty międzynarodowe, we współpracy z agencjami HTA z wielu krajów, w tym m.in. europejskich).

Kluczowe umiejętności: zarządzanie projektami (certyfikaty PRINCE 2 i PRINCE Agile), ocena technologii medycznych, refundacja leków, budowanie strategii, zarządzanie zespołem, komunikacja w zespole, negocjacje, analityczne myślenie, płynny język angielski w mowie i piśmie

Zainteresowania zawodowe: podejmowanie decyzji w zakresie opieki zdrowotnej w oparciu o dowody naukowe (tzw. evidence based decision making in health care), ocena technologii medycznych (Health Technology Assessment HTA), refundacja leków, w szczególności nowych cząsteczek, badania kliniczne, ekonomika zdrowia

Szczególne osiągnięcia zawodowe:

- utworzenie od podstaw zespołu analitycznego w Agencji Oceny Technologii Medycznych (od 3 do 30 osób w latach 2006-2011)

- utworzenie pionu analiz kontrolnych w Departamencie Kontroli Centrali NFZ (2017-2018)  

- kierowanie pierwszym w NFZ grantem naukowo-badawczym realizowanym przez Konsorcjum naukowo-badawcze NFZ - Uczelnia Łazarskiego - Narodowy Instytut Kardiologii (projekt HB-HTA finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 2018-2022)

- zarządzanie z sukcesem projektami finansowanymi ze środków unijnych, w szczególności “Przejrzystość decyzji państwowego systemu w zakresie zwrotu kosztów lekarstw”

- autorka Polityki Lekowej Państwa na lata 2018-2022 (przyjętej jako dokument rządowy)

- doktorat prowadzony i obroniony na Uniwersytecie w Utrechcie w Holandii (pod auspicjami Centrum Współpracującego ze Światową Organizacją Zdrowia ds. Polityki Farmaceutycznej), - - współprzewodnicząca (co-chair) HTA Roundtable Europe ISPOR (International Society for Pharamcoeconomics and Outcomes Research), członkini Global HTA Roundtable (2019-2021)

- udział w opracowaniu i wdrożeniu rozwiązań związanych z ustawą o refundacji leków do polskiego porządku prawnego (w związku z transpozycją Dyrektywy Przejrzystości oraz kierowaniem z sukcesem projektem „Przejrzystość decyzji państwowego systemu w zakresie zwrotu kosztów lekarstw” (współfinansowanym ze środków unijnych budżet ok. 2 mln €)

- członkini Komisji Ekonomicznej, Ministerstwo Zdrowia (2018-2019) - negocjowanie cen leków innowacyjnych z globalnymi koncernami farmaceutycznymi, kierowanie negocjacjami dot. leków biopodobnych (m.in. strategia w imieniu MZ m.in. dla trastuzumabów biopodobnych) 

Ponadto obecnie:

- wykładowca akademicki:

  • Studia Dualne o profilu praktycznym Ocena Technologii Medycznych (DUO-OTM), Warszawski Uniwersytet Medyczny (przedmiot Leki jako technologie medyczne - od badań klinicznych po refundację)
  • Studia Dualne o profilu praktycznym „HEALTH ECONOMICS AND BIG DATA ANALYTICS” (Ekonomika Zdrowia i Analityka Danych Health Economics and Big Data Analytics (HEBDA), Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa (przedmiot Analityka danych w Agencji Oceny Technologii Medycznych” (Data Analytics at HTA Agency) w języku angielskim)
Kowalska Aneta
Aneta Kowalska

Absolwentka wydziału Technologii żywności i żywienia człowieka na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie oraz kierunku Zarządzania i Audytu na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Aktywny auditor wiodący systemów jakości i bezpieczeństwa żywności, m.in.  ISO 9001:2015, HACCP, ISO 22000:2015, BRC ver. 8 w Jednostce Certyfikującej TUV SUD.

Specjalista w zakresie projektowania oraz oceny ryzyka w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności i suplementów diety z szerokim doświadczeniem branżowym.

Szkoleniowiec i konsultant niezależny w zakresie bezpieczeństwa żywności.

Kowalski Piotr
Piotr Kowalski

National Sales Manager w Sandoz.

Ponad 20 lat związany z rynkiem farmaceutycznym w firmach Bayer, Astra Zeneca, Abbot, AbbVie i Sandoz.

Posiada doświadczenie obejmujące promocje produktów Rx, OTC oraz rynku szpitalnego, wprowadzanie produktów na rynek oraz zarządzanie zespołami sprzedażowymi i przetargowymi pozwala na szeroką perspektywę rynku farmaceutycznego. 

Budowanie narzędzi analitycznych, monitorowanie i zarzadzanie w obszarze postepowań przetargowych wspierających zamawiających i wykonawców. 
Potrzeby zamawiających oraz wykonawców mogą być wspólnym celem i służyć poprawie jakości otrzymywanych produktów.

dr Anna Banaszewska

Doktor nauk prawnych, radca prawny, ekonomista, farmaceuta.
Ekspert w zakresie prawa farmaceutycznego i medycznego.
Udziela pomocy prawnej w Polsce i za granicą w zakresie badań klinicznych, wytwarzania, dopuszczania do obrotu, refundacji oraz obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych, a także kosmetyków i środków żywieniowych. 
Doradza w zakresie zamówień publicznych i reprezentuje klientów przed Krajową Izbą Odwoławczą w przedmiocie zamówień na dostawy leków i wyrobów medycznych oraz usług medycyny pracy. 
Reprezentuje klientów w postępowaniach sądowych i arbitrażowych przed Szwajcarską Izbą Arbitrażową (SCAI) oraz przed Międzynarodową Izbą Handlową (ICC).
Uczestniczy jako ekspert w konsultacjach społecznych dotyczących aktów prawnych z dziedziny life sciences. 
Prelegentka wielu konferencji i seminariów z zakresu prawa farmaceutycznego i medycznego, a także prawa zamówień publicznych.
W 2000 roku ukończyła Akademię Medyczną na kierunku farmacja Wrocławskiego Uniwersytetu Medycznego z tytułem magistra, w 2002 roku ukończyła kierunek ekonomia i zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, a w 2012 roku obroniła pracę na Executive MBA w Akademii Leona Koźmińskiego.  
W codziennej praktyce łączy ekspertyzę prawną z wieloletnim doświadczeniem w pracy na stanowiskach zarządczych działów sprzedaży i marketingu spółek farmaceutycznych i medycznych (Boehringer Ingelheim, Eli Lilly, Roche Polska, Medicus).
Świadczy pomoc prawną pro bono w sprawach wykluczenia społecznego, w tym pacjentów osadzonych w aresztach śledczych i zakładach karnych oraz w ramach pomocy prawnej z urzędu w sprawach gospodarczych i z zakresu prawa pracy. Otrzymała pierwsze wyróżnienie w konkursie Prawnik Pro Bono 2020 Rzeczpospolitej.

Magdalena S
Magdalena Śliczniak
  1. Główny Inspektor GMP Departamencie Wytwarzania Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, prowadzi nadzór nad warunkami wytwarzania i importu produktów leczniczych oraz przeprowadza inspekcję u przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem lub importem produktów leczniczych, badanych produktów leczniczych, produktów leczniczych terapii zaawansowanej oraz wytwarzaniem, importem i dystrybucją substancji czynnych używanych jako materiały wyjściowe do wytwarzania produktów leczniczych. Ponadto przeprowadza również inspekcje u wytwórców w krajach trzecich na wniosek podmiotu odpowiedzialnego, który wystąpił z wnioskiem o uzyskanie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu lub w przypadku, gdy produkt leczniczy przywożony jest w celu dalszego przetworzenia.
K.Tomczyk
Krzysztof Tomczyk

Dyrektor produkcji Fresenius Kabi Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zarządza czterystuosobowym działem produkcji, nadzoruje proces wytwarzania leków od koncepcji do zwolnienia do obrotu i końcowej dostawy. Posiada wieloletnie doświadczenie w planowaniu produkcji począwszy od projektu linii produkcyjnej do kwalifikacji urządzeń, walidacji procesów, monitorowaniu jakości wytwarzania. Główny członek zespołu ds. ciągłego doskonalenia korporacyjnego na Europę i Amerykę Łacińską (projekty ulepszeń we wszystkich zakładach Fresenius Kabi). Poprzednio na stanowisku Kierownik ds. doskonalenia i walidacji procesów odpowiadał za: opracowanie i utrzymanie solidnych ram walidacji technicznej, zapewnienie nadzoru i wiedzy fachowej w zakresie walidacji podczas opracowywania nowego produktu i nowych technologii, zarządzanie projektem: opracowanie koncepcji linii produkcyjnej, przygotowanie wymagań użytkownika, budżetowanie, nadzór, kwalifikacja/walidacja, uruchomienie linii produkcyjnej. Posiada solidną wiedzę teoretyczną i szerokie doświadczenie praktyczne, którym chętnie się dzieli podczas zajęć.

mgr. Inż., MBA, Agnieszka Krzyżanowska

Absolwentka Politechniki Łódzkiej, specjalista w dziedzinie chemii nieorganicznej i chemii leków. Ukończyła MBA w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego oraz Podyplomowe Studia Farmakoekonomiki, Marketingu i Prawa Farmaceutycznego Szkoły Businessu Politechniki Warszawskiej. Pełni rolę przewodniczącego Prezydium Grupy Refundacyjnej w INFARMA. Posiada doświadczenie jako wykładowca z zakresu market access na Uczelni Łazarki.
Obecnie pełni rolę Health economic, Market Access and Reimbursement Head w firmie Janssen-Cilag zarządzając 6 osobowym zespołem.
Od ponad 23 lat zawodowo związana z przemysłem farmaceutycznym w głównej mierze w obszarach systemu ochrony zdrowia, farmakoekonomiki zdrowia, dostępności dla pacjentów innowacyjnych technologii medycznych, budowania relacji z interesariuszami w systemie ochrony zdrowia oraz organizacjami pozarzadowymi. Pracowała w takich firmach jak: Schering Plough, AstraZeneca, Adamed, Roche. Zdobyła szeroką wiedzę ekspercką i doświadczenie z zakresu refundacji, ekonomiki zdrowia, systemu opieki zdrowotnej, kontraktacji i rozliczania świadczeń, systemu ustalania cen, negocjacji z decydentami. Dzięki długoletniej pracy i koordynacji wielu projektów wprowadziła na rynek wiele innowacyjnych rozwiązań dla polskich pacjentów z obszarów terapeutycznych jak: hematologia, onkologia, immunologia, psychiatria, HIV/AIDS, choroby rzadkie. Angazuje się także w działania na rzecz poprawy systemu ochrony zdrowia.
Prywatnie żona i mama cudownej córki Wiktorii oraz właściciel dwoch psów. Najchętniej spędza czas aktywnie z rodziną i przyjaciółmi podróżując po świecie i uprawiając różne sporty.

Rafał Skorupski

Business Unit Manager Biosimilars w grupie kapitałowej Fresenius Kabi. Karierę zawodową zaczął w Sprzedaży od roli przedstawiciela handlowego w Pfizer Polska poznając od podstaw operacyjną pracę field force.
W kadrze zarządzającej rozpoznawalnych firm farmaceutycznych zarówno w strukturach regionalnych jak i krajowych; odpowiedzialny za marketing od ponad 20 lat, wdrażanie strategii produktowych dla leków w kluczowych obszarach terapeutycznych (m.in. cardio, psychiatria, leki biologiczne):
•    produkty Rx oraz w rynku szpitalnym
•    wprowadzanie produktów na rynek
•    wsparcie produktów dojrzałych
•    zarządzanie zespołami sprzedażowymi i marketingowymi 
•    współpraca z KOLs
•    praca w ramach krosfuncyjnych teamów/ Theraputic Area Groups
Popularyzator wykorzystania synergii różnych działów firmy w procesach planowania i realizacji strategii, taktyk, aktywności, na rzecz budowania i rozwijania sprzedaży koncentrując się na rzeczywistych potrzebach klientów.
Prywatnie fan rowerów, tenisa i ogrodnictwa.

Sylwestra Szarfin

Prezes zarządu TRB Chemica Poland.

Ekspert w zakresie marketingu i sprzedaży OTC i RX.

Ukończyła politechnikę Śląską zdobywając tytuł zawodowy mgr. inż. na wydziale inżynierii chemicznej i procesowej. 

Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu spółkami branży farmaceutycznej, pełniła funkcje zarządcze w takich spółkach jak: IBSS BIOMED S.A., Farmak Nord Pharm Sp. z o.o., LEK-AM, Cederroth AB, Novascon Pharmaceuticals, Sequoia. 

Łukasz Więch

Wizjoner ochrony zdrowia. Lider studiów w tej dziedzinie w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Ekspert w zakresie badań klinicznych, zarządzania opieką zdrowotną, negocjacji. Nauczyciel akademicki posiadający ponad 10-letnie doświadczenie. Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego na kierunku Kozminski MBA dla kadry medycznej oraz Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Lekarz – specjalista w dziedzinie zdrowia publicznego. Doświadczony menedżer prowadzący duże zespoły w ramach struktury matrycowej. Edukator z pasją i doświadczeniem. Asystent naukowy w ALK, pracujący nad zagadnieniami z dziedziny użycia gier i symulacji i edukacji w zarządzaniu w ochronie zdrowia.

Zainteresowany tworzeniem innowacyjnych rozwiązań biznesowych i partnerstw zgodnie z filozofią win-win. Rozwija się w zakresie tworzenia koncepcji wspierających liderów w opiece zdrowotnej – coaching, mentoring, skuteczne przywództwo, zarządzanie organizacją, zarządzanie zmianą i inne. Inspiruje go skuteczne, holistyczne zarządzanie opieką zdrowotną, które uwzględnia zarówno procesy, zasoby materialne, jak i ludzi w organizacji – pracowników i pacjentów.

Ewa Szymajda

Od kilkunastu lat związana z branżą farmaceutyczną, zarówno w obszarze marketingu jak i sprzedaży. Doświadczenie zdobywała w firmach: MSD, Eli Lilly, Roche czy Pizer. Aktualnie pełni rolę Kierownika ds. Produktów w firmie Fresenius Kabi Polska.
Posiada szeroką wiedzę ekspercką nt rynku szpitalnego, w tym środowiska przetargowego, procesów refundacji, wprowadzania produktów na rynek w obszarach onkologii, antybiotykoterapii, anestezji.

W codziennej pracy łączy zdobyte doświadczenie z rzeczywistością odpowiadając za: zarządzanie portfolio produktów, określenie kierunków rozwoju prowadzonego obszaru terapeutycznego, planowanie i realizację strategii.
Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego i kierunków podyplomowych z zakresu marketingu.

Dominika Gurba

Mgr inż. biotechnologii, kierownik Działu Rejestracji w Fresenius Kabi Polska, odpowiedzialna za produkty lecznicze wyroby medyczne i żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. Specjalista w  dziedzinie rejestracji leków, zarówno w obszarze procedury narodowej jak i procedur europejskich.

Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w branży farmaceutycznej. Wiedzę i doświadczenie zdobywała między innymi w consultingu farmaceutycznym, wspierając procesy rozwoju oraz prowadząc procedury rejestracji i utrzymania pozwoleń na dopuszczenie do obrotu produktów leczniczych oryginalnych, generycznych, biologicznych.

Zasady naboru

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

VII edycja studiów – rekrutacja trwa do 15 września 2025 roku. Planowany termin rozpoczęcia studiów to październik 2025 roku.

  • Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego**
  • Zdjęcie elektroniczne w formacie JPG
  • Oryginał dokumentu tożsamości do wglądu
  • Kopia dowodu wpłaty wpisowego

** W przypadku kandydatów posiadających dyplom zagraniczny prosimy o dostarczenie dyplomu oraz suplementu wraz z oficjalnym tłumaczeniem na język polski.

Kanclerz Agata KEBS
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu
Agata Kanclerz

Opłaty za studia

Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.

Tabela opłat
Wpisowe 250 zł
Cena podstawowa (możliwość płatności w dwóch ratach po 4 500 zł każda) 9 000 zł
Cena ze zniżką dla absolwentów ALK (możliwość płatności w dwóch ratach po 4 050 zł każda) 8 100 zł
Cena ze zniżką za jednorazową płatność 8 500 zł

Konto bankowe, na które można dokonywać wpłaty wpisowego:  Akademia Leona Koźmińskiego   03-301 Warszawa, ul. Jagiellońska 57/59   BANK PEKAO SA w Warszawie 20 1240 1024 1111 0010 1646 0637  

Opłaty za studia wnoszone są na indywidualny numer konta, podawany po zakończeniu rekrutacji. 

Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o kontakt z Panią Agnieszką Fabiańską: agaf@kozminski.edu.pl

Uprzejmie informujemy, że w przypadku zbyt małej liczby kandydatów grupa może nie zostać uruchomiona.

 

Prawo farmaceutyczne dla biznesu – studia podyplomowe

 

Prawo farmaceutyczne dla biznesu to studia podyplomowe, których ukończenie gwarantuje biegłe poruszanie się w branży farmaceutycznej na poziomie operacyjnym i strategicznym. Nadrzędnym celem kierunku jest nabycie wiedzy na temat regulacji prawnych, wpływających na działalność firm farmaceutycznych i biotechnologicznych w ujęciu biznesowym. Ponadto skupiamy się na dystrybucji i marketingu produktów farmaceutycznych, a także wzmocnieniu kompetencji sprzedażowych.

 

O studiach prawo farmaceutyczne dla biznesu (studia podyplomowe)

 

Akademia Leona Koźmińskiego jest światowej klasy uczelnią biznesową, która aktywnie wspiera studentów w realizacji przyszłych planów zawodowych. Z myślą o osobach, które chcą budować swoje kompetencje w branży farmaceutycznej lub świadczyć wysokiej jakości usługi wsparcia dla wspomnianego sektora, powstały roczne studia podyplomowe na kierunku prawo farmaceutyczne dla biznesu. Adresatami kierunku są między innymi managerowie średniego i wyższego szczebla, przedstawiciele medyczni i farmaceutyczni, przedsiębiorcy chcący rozpocząć działalność związaną z branżą farmaceutyczną oraz prawnicy, radcy prawni i adwokaci zainteresowani problematyką rynku farmaceutycznego.

 

Prawo farmaceutyczne dla biznesu w Akademii Leona Koźmińskiego to inwestycja w przyszłość, zapewniająca solidne podstawy prawne, niezbędne do odniesienia sukcesu w wymagającej i wysoko regulowanej branży farmaceutycznej. Jako pierwsi na rynku oferujemy kierunek łączący elementy prawa, farmacji, zarządzania i ekonomii. W sposób kompleksowy poruszamy takie zagadnienia jak wytwarzanie, wprowadzanie do obrotu i obrót (w tym marketing i refundację) leków i suplementów diety, w efekcie czego nasi studenci są wszechstronnie przygotowani do zarządzania ryzykiem prawnym oraz zgodnością regulacyjną w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.

 

Po ukończeniu kierunku zdobędziesz umiejętności, które pozwolą Ci stać się liderem w zarządzaniu portfelem produktów, a w konsekwencji – świadomym i skutecznym managerem na rynku. Będziesz mógł pełnić rolę kierownika projektu lub kluczowego członka zespołu na każdym etapie cyklu życia leku i suplementu diety.

 

Pozyskaną wiedzę wykorzystasz na stanowisku prezesa, dyrektora lub kierownika działu w obszarach takich jak produkcja, jakość, public affairs, regulatory, sprzedaż i marketing. Twoje umiejętności będą cenione przy świadczeniu usług dla firm farmaceutycznych, w tym w zakresie pomocy prawnej. Ponadto, dzięki zaawansowanym strategiom prawnym, zdobędziesz kwalifikacje umożliwiające obniżenie ryzyka prowadzenia działalności oraz poprawę pozycji konkurencyjnej Twojej firmy na rynku farmaceutycznym. 

 

Program na kierunku prawo farmaceutyczne dla biznesu (studia podyplomowe)

 

Program studiów składa się z 5 modułów. Opracowany został we współpracy z doświadczonymi praktykami i wykładowcami z długoletnim stażem w branży farmaceutycznej, dzięki czemu zapewnia absolwentom umiejętność sprawnego poruszania się w sektorze farmaceutycznym na poziomie operacyjnym oraz strategicznym. Głównym celem kierunku jest dostarczenie słuchaczom najnowszej, kompleksowej i praktycznej wiedzy dotyczącej organizacji prawnej rynku farmaceutycznego, z uwzględnieniem celów marketingowych i biznesowych.

 

Naukę rozpoczynamy od integracyjnych zajęć wprowadzających, dotyczących organizacji rynku farmaceutycznego, roli administracji i odpowiedzialności prawnych związanych z zakładaniem spółek w sektorze farmaceutycznym. W module drugim omawiamy prawne aspekty produkcji produktów leczniczych, w tym GMP, HACCP oraz zasoby ludzkie, a także klasyfikację, produkcję i oznakowanie wyrobów medycznych oraz suplementów diety. Ważnym elementem modułu są procedury związane z importem i zwalnianiem produktów do obrotu.

 

Kolejny moduł koncentruje się na badaniach klinicznych, wprowadzaniu produktów do obrotu oraz refundacji, uwzględniając prawne regulacje, procedury pozyskiwania pozwoleń, ocenę technologii medycznych (HTA), procesy refundacyjne oraz zastosowanie sztucznej inteligencji w branży farmaceutycznej. Moduł sprzedaży i marketingu skupia się na zasadach reklamy, ochronie konsumenta, zamówieniach publicznych, przetwarzaniu danych osobowych w badaniach klinicznych oraz strategiach marketingowych dla aptek i szpitali. Poruszamy także zagadnienie nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii. Program kończy moduł projektowy, który zawiera seminarium przygotowawcze do projektu dyplomowego oraz egzamin końcowy.

 

Partnerem kierunku jest dr Anna Banaszewska – doktor nauk prawnych, radca prawny, ekonomista, farmaceuta, ekspert w zakresie prawa farmaceutycznego i medycznego. Program studiów podyplomowych na kierunku prawo farmaceutyczne dla biznesu kładzie duży nacisk na praktyczne aspekty zarządzania prawnymi wyzwaniami w biznesie farmaceutycznym. Nauczysz się między innymi jak przygotowywać i analizować umowy, prowadzić negocjacje, zarządzać zgodnością regulacyjną oraz minimalizować ryzyko prawne związane z wprowadzaniem nowych produktów na rynek. Ponieważ wszystkie wykłady i warsztaty w ALK prowadzone są przez wybitnych praktyków, masz możliwość czerpania wiedzy z pierwszej ręki.

 

Społeczność na kierunku prawo farmaceutyczne dla biznesu (studia podyplomowe)

 

Społeczność akademicka w Akademii Leona Koźmińskiego integruje studentów, wykładowców, pracowników administracyjnych oraz absolwentów, tworząc dynamiczne środowisko sprzyjające rozwojowi intelektualnemu i zawodowemu.

 

Nasi studenci są aktywnie zaangażowani w projekty, staże, oraz inicjatywy przedsiębiorcze, co stymuluje ich rozwój praktyczny i teoretyczny. Wybitni wykładowcy łączą doświadczenie akademickie z praktyką biznesową, dlatego oferują studentom najnowsze narzędzia analityczne, niezbędne do osiągnięcia sukcesu w różnych sektorach gospodarki. Z kolei absolwenci ALK to ambasadorzy uczelni w środowisku biznesowym, którzy wzmacniają reputację uczelni, a także utrzymują z nią aktywne relacje poprzez współpracę przy różnorodnych projektach badawczych i rekrutacyjnych.

 

Społeczność Akademii Leona Koźmińskiego charakteryzuje się kulturą akademicką opartą na współpracy, innowacyjności i etyce. Regularne seminaria, warsztaty i konferencje sprzyjają wymianie wiedzy i doświadczeń, tworząc inspirujące otoczenie dla wszystkich członków. Uczelnia aktywnie uczestniczy w programach wymiany międzynarodowej, umożliwiając globalne zróżnicowanie społeczności akademickiej i wzbogacenie perspektyw. Koźmińskiego wyróżnia ponadto unikalna możliwość kontaktu z przedstawicielami zagranicznych firm oraz bogata oferta praktyk i staży w innych krajach Europy, dzięki czemu nasi studenci mogą zdobywać cenne międzynarodowe doświadczenie zawodowe, które jest wysoko cenione na rynku pracy.

 

Zasady naboru na kierunku prawo farmaceutyczne dla biznesu (studia podyplomowe)

 

Proces rekrutacji przebiega na podstawie kolejności zgłoszeń. Wymagane dokumenty obejmują odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów wyższych lub dyplomu doktorskiego, zdjęcie elektroniczne w formacie JPG, oryginał dokumentu tożsamości do wglądu oraz kopię dowodu wpłaty wpisowego. Kandydaci z dyplomem zagranicznym powinni dostarczyć dyplom i suplement zawierający szczegółowy opis ukończonych studiów i określający nabyte kompetencje wraz z oficjalnym tłumaczeniem na język polski.

Opłaty na kierunku prawo farmaceutyczne dla biznesu (studia podyplomowe)

 

Wysokość czesnego za studia podyplomowe na kierunku prawo farmaceutyczne dla biznesu zależy od wybranego systemu płatności – opłatę można uregulować jednorazowo lub w 2 ratach. Studenci Akademii Leona Koźmińskiego mogą skorzystać z różnych form wspierających finansowanie nauki, w tym specjalne ulgi dla absolwentów ALK oraz zniżkę za jednorazową płatność.

 

Akademia Leona Koźmińskiego jest cenioną uczelnią biznesową, utrzymującą się na czołowych pozycjach w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej. Jakość kształcenia potwierdzają trzy renomowane akredytacje: AMBA, EQUIS oraz AACSB, a także wysokie lokaty w rankingach "Financial Times". Oferta edukacyjna ALK obejmuje studia I stopnia i studia II stopnia, przygotowujące do pracy w dynamicznych sektorach rynku. Dodatkowo proponujemy szeroki wybór studiów podyplomowych, które umożliwiają podnoszenie kwalifikacji, zmianę zawodu oraz aktualizację wiedzy zgodnie z najnowszymi trendami i wymaganiami rynku.