Wesprzyj Fundację Rozwoju
Strona główna
kontroler finansowy, controlling studia podyplomowe

Kontroler finansowy

Poziom
Studia podyplomowe
Czas trwania
1 rok
Język
PL
Uzyskany tytuł
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
Tryb
W weekend

O kierunku

Celem studiów jest pokazanie, jak dzięki zastosowaniu narzędzi controllingu można zwiększyć efektywność zarządzania przedsiębiorstwem i usprawnić pracę menedżerów różnych komórek organizacyjnych. Studia są ukierunkowane na prezentację nowoczesnych rozwiązań systemowych oraz pokazanie uczestnikom zasad korzystania z zaawansowanych narzędzi analitycznych. Studia są adresowane przede wszystkim do pracowników działów kontrolingu, specjalistów do spraw planowania i menedżerów, którzy w pracy wykorzystują narzędzia rachunkowości zarządczej. 

Atuty kierunku

1
Program studiów

Program studiów dostosowany do aktualnych trendów rynkowych stanowi doskonałe połączenie wiedzy teoretycznej i praktyki biznesowej.

2
Kadra dydaktyczna

Kadra dydaktyczna o ugruntowanej pozycji naukowej, jednocześnie posiadająca rozległą wiedzę praktyczną

3
Praktyczny charakter studiów

Praktyczny charakter studiów, wyrażający się dużą liczbą zajęć warsztatowych, na których uczestnicy studiów wraz z prowadzącym zajęcia rozwiązują biznesowe studia przypadków

4
Zintegrowany system nauczania

Zintegrowany system nauczania, w ramach którego są realizowane studia. System ten pozwala uczestnikom na podejmowanie kolejnych studiów z możliwością zaliczenia przedmiotów, które wchodziły w skład realizowanych już wcześniej studiów podyplomowych w ALK. Ponadto system umożliwia uczestnictwo w zajęciach realizowanych w ramach studiów bez konieczności uzyskania statusu uczestnika studiów podyplomowych.

Adresaci i adresatki studiów

  • Menedżerowie chcący w swojej pracy wykorzystywać narzędzia rachunkowości zarządczej
  • Obecni i przyszli pracownicy działów controllingu, rachunkowości zarządczej i finansów
  • Specjaliści do spraw planowania i budżetowania
figury

Kierownik studiów

prof. ALK dr hab. Paweł Mielcarz

Dr hab. Paweł Mielcarz jest profesorem Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, gdzie pełni funkcje Kierownika Katedry Finansów, Dyrektora Merytorycznego studiów MBA Finanse oraz podyplomowych studiów finansowych.

W pracy naukowej zajmuje się głównie problematyką zarządzania wartością przedsiębiorstw, wyceną firm, projektów oraz opcji realnych. Jest autorem lub współautorem kilkudziesięciu artykułów, referatów naukowych oraz książek: „Analiza projektów inwestycyjnych w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstw” i „Krótkookresowy wpływ rekomendacji na rynek giełdowy w Polsce”.

Jako wykładowca prowadził zajęcia m.in. z wyceny oraz szeroko rozumianych finansów przedsiębiorstw w ramach studiów dyplomowych, podyplomowych oraz MBA w Akademii Leona Koźmińskiego oraz w kilku innych europejskich uczelniach biznesowych. Od czternastu lat na stałe współpracuje w ESSCA, – École de Management. Ukończył programy Global Colloquium on Participant - Centered Learning oraz Case Study Workshop organizowane przez Harvard Business School.

Jako konsultant współpracujący DCF Consulting oraz innymi z firmami doradczymi profesor Mielcarz brał udział przygotowaniu wielu projektów doradczych w zakresie wyceny przedsiębiorstw, oceny projektów inwestycyjnych, budowy strategii, opracowania planów finansowych oraz projektowania systemów controllingu. Podczas pracy jako biegły sądowy przygotowywał również ekspertyzy w procesach postępowań sądowych, prokuratorskich, arbitrażowych oraz prowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Posiada doświadczenie korporacyjne, m.in. jako Doradca Zarządu ds. Inwestycji Kapitałowych oraz Metodyk Wyceny PGNIG. W karierze zawodowej profesor Mielcarz pełnił także funkcje w kilkunastu radach nadzorczych spółek kapitałowych. Ma doświadczenie w zarządzaniu towarzystwem ubezpieczeniowym wzajemnych.

Akredytacje

Studia akredytowane przez ACCA

Korzyści dla uczestniczek i uczestników studiów – co zyskujesz

Po zakończeniu naszych studiów kontroler finansowy będziecie mogli ubiegać się o zwolnienia z następujących egzaminów:

  • Accountant in Business (AB)
  • Management Accounting (MA)
  • Financial Accounting (FA)

Po zdaniu dodatkowych egzaminów istnieje możliwość zwolnienia także z:

  • Performance Management (PM)
  • Financial Management (FM)

Więcej informacji nt. egzaminów i ich zakresu: TUTAJ

Perspektywa zawodowa

Ukończenie studiów pozawala na podjęcie pracy w charakterze pracownika działu controllingu, szczególnie kontrolera finansowego, specjalisty ds. budżetowania, analityka kosztów, analityka rentowności, a także na wszystkich innych stanowiskach związanych z controllingiem i analizą finansową przedsiębiorstwa.

Program

Ramowy program studiów

  • Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa – 16 h
  • Analiza finansowa I  – 16 h
  • Elementy matematyki finansowej – 8 h
  • Controlling operacyjny i rachunkowość zarządcza – 16 h
  • Controlling strategiczny – 16 h
  • Budżetowanie i kontrola kosztów, przychodów i  wyników – 16 h
  • Zarządzanie kosztami i rentownością (warsztaty komputerowe) – 16 h
  • Planowanie i kontrola finansowa (warsztaty komputerowe) – 16 h
  • Ocena projektów inwestycyjnych I – metody, badanie racjonalności  – 16 h
  • Wycena przedsiębiorstw I (warsztaty komputerowe) – 16 h
  • Zarządzanie kapitałem obrotowym i ryzykiem finansowym w przedsiębiorstwie – 8 h
  • Warsztaty – wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w analizie finansowej  – 12 h
  • Ocena projektów inwestycyjnych II – analiza ryzyka i wycena opcji realnych (warsztaty komputerowe) – 8 h
  • Zajęcia integracyjne – 4 h 
  • Egzaminy – 8 h

RAZEM: 192 godziny dydaktyczne (jedna godzina dydaktyczna = 45 minut)

WomenwithlaptopIllustration

Organizacja zajęć

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia w 20% mogą zostać zrealizowane w formule online.

Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w:  

  • soboty – 8:45-15:45 (pierwszy zjazd do godz. 17:30) 
  • niedziele – 8:45-15:45 (pierwszy zjazd do godz. 17:30)
  • czwartek – 17:00-20:15 lub piątek - 1700-20:15 – zajęcia informacyjne, online (jednorazowe)

Planowane terminy zjazdów w I semestrze studiów:

Zaplanowane terminy w I semestrze:

  • 15-16.03.2025 (zajęcia do 17.30)
  • 29-30.03.2025
  • 12.04.2025 - zajęcia online
  • 26-27.04.2025
  • 17-18.05.2025
  • 7-8.06.2025
  • 28-29.06.2025

 

Dot. zajęć prowadzonych online:

Programy studiów oraz forma realizacji poszczególnych zajęć zostały dostosowane do nauczania w formule online.

Materiały do zajęć, jak również omawiane przykłady, zostały przygotowane w taki sposób, aby możliwa była ich prezentacja nawet w warunkach nauczania na odległość.

Zajęcia realizowane w ramach studiów zawierają zarówno aspekty teoretyczne, jak i praktyczne. Prezentując część teoretyczną, prowadzący zajęcia ma możliwość udostępnienia omawianej prezentacji, jak również może korzystać z narzędzi będących alternatywą dla tablic znajdujących się w tradycyjnych salach dydaktycznych. Dodatkowo narzędzia stosowane w procesie zdalnego nauczania zapewniają stały kontakt prowadzącego ze słuchaczami studiów, co pozwala kontrolować przyrost wiedzy oraz umożliwia aktywny udział wszystkich uczestników zajęć. Dzięki takim rozwiązaniom zajęcia prowadzone w trybie online pozwalają na skuteczne przyswojenie prezentowanych treści dydaktycznych.

Znaczna część zajęć jest poświęcona prezentacji praktycznych rozwiązań. Wspólnie z prowadzącym zajęcia uczestnicy pracują na przykładach liczbowych oraz studiach przypadków. Rozwiązania są przygotowywane w programie Excel w taki sposób, aby uczestnicy zajęć, śledząc kalkulacje wykonywane przez prowadzącego, jednocześnie mogli samodzielnie rozwiązywać prezentowane przykłady. Taka forma zajęć pozwala na nabycie praktycznych umiejętności w zakresie problematyki omawianej w trakcie zajęć.

Narzędzia stosowane w procesie nauczania zdalnego umożliwiają aktywizację uczestników w trakcie zajęć. Prowadzący może prowadzić dyskusje – zarówno ze wszystkim uczestnikami spotkania, jak również w ramach stworzonych wcześniej grup.

Liczebność grup realizujących zajęcia w formule online jest kształtowana w taki sposób, aby zapewnić swobodny kontakt prowadzącemu z grupą, co gwarantuje realizację celów dydaktycznych poszczególnych zajęć składających się na program studiów.

-

    Społeczność

    Wiodący wykładowcy

    prof. ALK dr hab. Paweł Mielcarz

    Dr hab. Paweł Mielcarz jest profesorem Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, gdzie pełni funkcje Kierownika Katedry Finansów, Dyrektora Merytorycznego studiów MBA Finanse oraz podyplomowych studiów finansowych.

    W pracy naukowej zajmuje się głównie problematyką zarządzania wartością przedsiębiorstw, wyceną firm, projektów oraz opcji realnych. Jest autorem lub współautorem kilkudziesięciu artykułów, referatów naukowych oraz książek: „Analiza projektów inwestycyjnych w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstw” i „Krótkookresowy wpływ rekomendacji na rynek giełdowy w Polsce”.

    Jako wykładowca prowadził zajęcia m.in. z wyceny oraz szeroko rozumianych finansów przedsiębiorstw w ramach studiów dyplomowych, podyplomowych oraz MBA w Akademii Leona Koźmińskiego oraz w kilku innych europejskich uczelniach biznesowych. Od czternastu lat na stałe współpracuje w ESSCA, – École de Management. Ukończył programy Global Colloquium on Participant - Centered Learning oraz Case Study Workshop organizowane przez Harvard Business School.

    Jako konsultant współpracujący DCF Consulting oraz innymi z firmami doradczymi profesor Mielcarz brał udział przygotowaniu wielu projektów doradczych w zakresie wyceny przedsiębiorstw, oceny projektów inwestycyjnych, budowy strategii, opracowania planów finansowych oraz projektowania systemów controllingu. Podczas pracy jako biegły sądowy przygotowywał również ekspertyzy w procesach postępowań sądowych, prokuratorskich, arbitrażowych oraz prowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego.

    Posiada doświadczenie korporacyjne, m.in. jako Doradca Zarządu ds. Inwestycji Kapitałowych oraz Metodyk Wyceny PGNIG. W karierze zawodowej profesor Mielcarz pełnił także funkcje w kilkunastu radach nadzorczych spółek kapitałowych. Ma doświadczenie w zarządzaniu towarzystwem ubezpieczeniowym wzajemnych.

    Tomasz Wnuk-Pel
    prof. Tomasz Wnuk-Pel

    Jest profesorem nauk społecznych, pracuje w Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego, jest również Affiliate Professor na Linnaeus University w Växjö w Szwecji oraz Visiting Professor na uniwersytetach we Francji, Litwie, Niemczech, Włoszech, Katarze, Tajwanie, Tajlandii, Chinach i Japonii. Ponadto jest członkiem zarządu Asia-Pacific Management Accounting Association i członkiem European Accounting Association.

    Autor licznych artykułów i książek dla praktyków, m.in.: „Zarządzanie rentownością. Budżetowanie i kontrola. Activity Based Costing & Management", 2006, „Controlling kosztów", 2017, „Controlling operacyjny", 2017, „Controlling strategiczny", 2017.

    Od 1994 roku specjalizuje się w projektowaniu i wdrażaniu nowoczesnych systemów rachunkowości zarządczej/controllingu. Jest autorem i współautorem kompleksowych projektów systemów rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej/controllingu w firmach produkcyjnych, usługowych, handlowych oraz organizacjach non-profit.

    Autor ponad stu zamkniętych, często wieloetapowych szkoleń z zakresu nowoczesnych metod rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej/controllingu dla organizacji produkcyjnych, usługowych, handlowych i non-profit.

    dr Bartłomiej Cegłowski

    Doktor nauk ekonomicznych, pracownik Katedry Finansów Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, niezależny ekspert i doradca.  W karierze zawodowej był również wiceprezesem spółki konsultingowej oraz trenerem i doradcą w różnych instytucjach, np. Narodowym Centrum Kultury i WYG International (akredytacja w PARP w ramach Instrumentu Szybkiego Reagowania).  Zapytany o pięć głównych umiejętności wymienia na ogół: analizę finansową, ocenę projektów inwestycyjnych i wycenę przedsiębiorstw, planowanie działalności podmiotów gospodarczych, przygotowywanie studiów wykonalności i biznesplanów, wdrażanie systemów controllingu.

    Od ponad dwudziestu lat wykłada na studiach magisterskich, podyplomowych i MBA oraz na kursach dla dyrektorów finansowych, analityków finansowych i kandydatów na członków rad nadzorczych. Co roku prowadzi również kilkadziesiąt szkoleń z tematyki szeroko pojętych finansów przedsiębiorstw, zarówno w formie szkoleń otwartych, jak również wewnętrznych. Współautor pięciu książek, w tym cieszącego się dużym powodzeniem podręcznika „Finanse z arkuszem kalkulacyjnym" (wydanego przez Wydawnictwo Naukowe PWN).

    Pełny wykaz publikacji TUTAJ

    dr Marcin Ocieszak

    Praktyk w obszarze corporate finance z ponad 10-letnim doświadczeniem. W latach 2010-2017 związany był z ING Bankiem Śląskim S.A., gdzie odpowiadał za relacje biznesowe i udzielanie finansowania dużym przedsiębiorstwom z województwa mazowieckiego. W tym czasie udzielił finansowania na blisko 1mld PLN zarówno w formie finansowania projektów inwestycyjnych, nieruchomości komercyjnych czy finasowania obrotowego. Od 2014 roku pełnił funkcję Managera Wydziału Klienta Korporacyjnego i odpowiadał za portfel aktywów kredytowych wart 1,5 mld PLN.

    W latach 2007-2010 pracował w banku Citi Handlowy, m.in. w Departamencie Skarbu, gdzie był członkiem zespołu wprowadzającego na rynek pierwszą w Polsce platformę do wymiany walutowej Citi Online Trading.

    Od 2017 roku jest doktorem nauk ekonomicznych zatrudnionym w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Jego zainteresowania badawcze dotyczą rynku fuzji i przejęć, finansowania nieruchomości komercyjnych i rynku produkcji gier video. Prowadził gościnne wykłady na uczelniach zagranicznych m.in. Black Sea University w Gruzji i International School of Economics & Management w Lizbonie.

    Oprócz działalności naukowej i dydaktycznej jest właścicielem firmy Corfi Corporate Finance, która działa w obszarze doradztwa przy pozyskiwaniu finansowania dłużnego od instytucji finansowych.

    dr Dmytro Osiichuk

    Pracownik naukowo-dydaktycznym Katedry Finansów Akademii Leona Koźmińskiego. W pracy naukowej zajmuje się szeroko rozumianymi finansami przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki wyceny i zarządzania wartością przedsiębiorstwa, nadzoru korporacyjnego, fuzji i przejęć, inwestycji alternatywnych. Uczestnik konferencji naukowych o tematyce związanej z zarządzaniem finansami przedsiębiorstw oraz autor kilku recenzowanych publikacji z tego zakresu (w tym w czasopismach z przypisanym współczynnikiem impact factor). Prowadzi zajęcia z zakresu analizy wyceny i zarządzania wartością przedsiębiorstwa, instrumentów finansowych i zarządzania ryzykiem finansowym w ramach studiów dyplomowych (I i II stopnia) i podyplomowych w Akademii Leona Koźmińskiego.

    W ALK pracował  również m.in. jako członek zespołu odpowiadającego za rozwój anglojęzycznych studiów z zakresu finansów i rachunkowości (Master in Finance & Accounting). Jest również współtwórcą studiów podyplomowych Management Program in Corporate Finance w ALK.

    Pełny wykaz publikacji: TUTAJ

    dr Paweł Wnuczak

    Pracownik naukowo-dydaktyczny Katedry Finansów Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie pełni obowiązki koordynatora merytorycznego dwóch programów studiów podyplomowych: analityk finansowy rynków i papierów wartościowych oraz analityk finansowy ryzyka kredytowego. W ALK pracował  również jako członek Komitetu Finansowego.

    W pracy naukowej zajmuje się szeroko rozumianymi finansami przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zarządzania wartością przedsiębiorstwa oraz zagadnieniami związanymi z systemami controllingu. Uczestnik konferencji naukowych o tematyce dotyczącej zarządzania finansami przedsiębiorstw oraz autor wielu recenzowanych publikacji z tego zakresu. Jest autorem książki pt. „Controlling w instytucjach kultury”.

    Prowadzi zajęcia z zakresu analizy finansowej, budżetowania, controllingu, wyceny i zarządzania wartością przedsiębiorstwa na studiach dyplomowych, podyplomowych oraz MBA w Akademii Leona Koźmińskiego, na Uniwersytecie Warszawskim, ESSCA School of Management, w Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II oraz w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania. Przeprowadził szkolenia między innymi dla PKO BP, TP S.A., Raiffeisen Leasing, PGNIG S.A., Banku Gospodarstwa Krajowego, Jeronimo Martins Polska S.A., PZL Mielec, Neinver Polska, Union Investment TFI S.A., Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, Władzy Wdrażającej Programy Europejskie, Pracodawców RP.

    W pracy zawodowej pełnił m.in. funkcję analityka finansowego, kontrolera finansowego, menedżera projektów doradczych oraz eksperta ds. finansowych w firmie consultingowej. Przygotował sam lub z zespołem kilkadziesiąt projektów z zakresu wyceny przedsiębiorstw, oceny projektów inwestycyjnych, opracowania systemu controllingu, analizy finansowej oraz przygotowania dokumentacji aplikacyjnej dla podmiotów ubiegających się o środki z UE. Pełni również funkcje członka rad nadzorczych.

    Pełny wykaz publikacji: TUTAJ

    Zasady naboru

    O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. 

    47. edycja studiów – rekrutacja trwa do 15 lutego 2025 roku. Planowany termin uruchomienia studiów to marzec 2025 r.  

     

    Studia kończą się egzaminami obejmującymi wszystkie treści zawarte podczas studiów. Egzaminy odbywają się w dwóch sesjach – zimowej i letniej. Dodatkowo wymagana jest aktywność uczestników podczas zajęć. Do wszystkich przedmiotów wykładowcy określają zakres materiału stanowiący pracę własną. W większości przypadków są to dodatkowe analizy przypadku i ćwiczenia stanowiące naturalną kontynuację warsztatów prowadzonych w czasie godzin kontaktowych.

    • Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego** 

    • Zdjęcie elektroniczne w formacie JPG 

    • Oryginał dokumentu tożsamości do wglądu 

    • Kopia dowodu wpłaty wpisowego 

    ** W przypadku kandydatów posiadających dyplom zagraniczny prosimy o dostarczenie dyplomu oraz suplementu wraz z oficjalnym tłumaczeniem na język polski.

    1
    Uzyskanie podstawowych informacji

    Prosimy o zapoznanie się z opisem interesującego Was kierunku  i sprawdzenie  zasad naboru.

    2
    Rejestracja

    Pierwszą czynnością w procesie rekrutacji jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego, który dostępny jest na stronie internetowej uczelni.

    3
    Opłata rekrutacyjna

    Opłatę rekrutacyjną należy uiścić na konto uczelni lub skorzystać z funkcji płatności.pl podczas wypełniania formularza zgłoszeniowego.

    Adamowicz-Sikora Edyta KEBS
    Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu
    Edyta Adamowicz-Sikora

    Opłaty

    Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.

    Tabela opłat
    Wpisowe 250 zł
    Cena podstawowa (płatność w dwóch ratach po 4 550 zł każda) 9 100 zł
    Cena ze zniżką dla absolwentów ALK (płatność w dwóch ratach po 4 095 zł każda ) 8 190 zł
    Cena ze zniżką za jednorazową płatność 8 600 zł

    Konto bankowe, na które można dokonywać wpłaty wpisowego:  Akademia Leona Koźmińskiego   03-301 Warszawa, ul. Jagiellońska 57/59   BANK PEKAO SA w Warszawie 20 1240 1024 1111 0010 1646 0637  

    Opłaty za studia wnoszone są na indywidualny numer konta, podawany po zakończeniu rekrutacji. 

    Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o kontakt z Panią Agnieszką Fabiańską: agaf@kozminski.edu.pl

    Uprzejmie informujemy, że edycje studiów są uruchamiane przy określonej liczbie uczestników, pozwalającej na właściwą dynamikę pracy grupy.