Wesprzyj Fundację Rozwoju
Strona główna
SZKOŁA LETNIA - PODSTAWY ZARZĄDZANIA

Commodity Trading. Inwestycje na rynkach towarowych

Poziom
Studia podyplomowe
Czas trwania
1 rok
Język
PL
Uzyskany tytuł
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
Tryb
W weekend

O kierunku

Cel studiów

Celem studiów jest przekazanie studentom niezbędnej wiedzy oraz umiejętności z zakresu handlu towarami, w tym przede wszystkim:

  1. Dogłębne zrozumienie kluczowych zagadnień ekonomicznych, rynkowych i prawnych handlu towarami i surowcami
  2. Praktyczne umiejętności w zakresie analizy danych rynkowych, analizy fundamentalnej rynku surowcowego i towarowego oraz analizy technicznej
  3. Umiejętności wykorzystania instrumentów pochodnych przy realizacji określonych strategii zarządzania ryzykiem lub strategii spekulacyjnych na rynku towarowym
  4. Wiedza dotycząca aspektów logistycznych i infrastrukturalnych związanych z obrotem towarami
  5. Wiedza na temat sposobów finansowania obrotu towarami, w tym w skali międzynarodowej, oraz umiejętności doboru optymalnej strategii finansowej
  6. Praktyczne umiejętności wykorzystania serwisów informacyjnych oraz zawierania transakcji na rynku towarów

Atuty kierunku

1
PROGRAM STUDIÓW

Program studiów dostosowany do aktualnych trendów rynkowych, stanowiący doskonałe połączenie wiedzy teoretycznej i praktyki biznesowej w zakresie obrotu instrumentami towarowymi oraz zarządzania spółkami surowcowymi.

2
KADRA DYDAKTYCZNA

Kadra dydaktyczna o ugruntowanej pozycji naukowej, jednocześnie posiadająca rozległą wiedzę praktyczną. Dodatkowo część zajęć prowadzona przez doświadczonych praktyków rynkowych

3
PARTNER STRATEGICZNY

Studia realizowane we współpracy z partnerem strategicznym – UNIMOT – jedną z największych grup paliwowo-energetycznych w Polsce.

4
PRAKTYCZNY CHARAKTER STUDIÓW

Praktyczny charakter studiów, wyrażający się dużą liczbą zajęć warsztatowych, na których uczestnicy studiów wraz z prowadzącym zajęcia rozwiązują złożone studia przypadków oraz mają możliwość zapoznania się z praktycznymi aspektami obrotu towarami.

Partner studiów

Grupa UNIMOT jest niezależną grupą paliwowo-energetyczną, która w swojej multienergetycznej ofercie posiada: olej napędowy (ON), olej silnikowy, benzyny, biopaliwa (Bio), gaz płynny (LPG), gaz ziemny (w tym LNG), produkty asfaltowe, energię elektryczną, surowce energetyczne (w tym węgiel kamienny oraz docelowo biomasę), a także paliwa lotnicze i paliwa bunkrowe. Od 2016 r. spółka należy do stowarzyszenia AVIA International, dzięki czemu jako pierwsza polska firma uzyskała prawo do budowania i rozwoju sieci stacji paliw AVIA w Polsce i w Ukrainie.

UNIMOT ma ponad 30 lat doświadczenia na rynku paliwowym, specjalizuje się w tradingu produktami energetycznymi, w tym m.in. olejem napędowym, gazem ziemnym i energią elektryczną, sprzedaży hurtowej oleju napędowego oraz dystrybucji pozostałych paliw płynnych, zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami. Firma rozwija także segment fotowoltaiki, m.in. pod marką AVIA Solar, oraz inwestuje w kolejne sektory OZE. 

W kwietniu 2023 r. Grupa UNIMOT sfinalizowała transakcję przejęcia aktywów Lotos Terminale (obecnie UNIMOT Terminale), w tym 9 terminali paliwowych i dwóch zakładów produkcji asfaltu. UNIMOT pełni tym samym funkcję Niezależnego Operatora Logistycznego, będąc trzecim graczem na rynku magazynowania paliw, a także zajmuje drugie miejsce na rynku produkcji asfaltów w Polsce.

Od marca 2017 r. spółka notowana jest na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Adresaci i adresatki studiów

Program studiów jest przeznaczony dla osób pragnących nabyć niezbędne umiejętności do zarządzania spółkami surowcowymi oraz podmiotami angażującymi się w handel towarami w skali międzynarodowej; osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem towarów, osób pracujących w działach tradingu w instytucjach finansowych oraz w spółkach surowcowych, jak również indywidualnych inwestorów pragnących zdobyć wiedzę niezbędną do inwestowania na rynkach towarów.

Program ten jest także doskonałym uzupełnieniem studiów z zakresu finansów (w tym MBA) czy z zarządzania.

GroupOfPeopleIllustration

Opiekunowie merytoryczni kierunku

dr Adrian Struciński

Doktor nauk ekonomicznych, pracownik Katedry Rachunkowości Akademii Leona Koźmińskiego, licencjonowany doradca inwestycyjny oraz makler papierów wartościowych. Posiada także kwalifikację PRM (Professional Risk Manager). W latach 2008-2017 pracownik w Departamencie Tradingu w domu maklerskim XTB, gdzie odpowiadał za transakcje oraz zarządzanie ryzykiem opcji walutowych i towarowych. 
Prowadzi wykłady na studiach magisterskich, podyplomowych i doktoranckich z zakresu wyceny instrumentów pochodnych, zarządzania ryzykiem, sprawozdawczości finansowej, finansów korporacyjnych, wyceny przedsiębiorstw, oceny projektów inwestycyjnych, interpretacji sprawozdań finansowych oraz rachunkowości zarządczej. Prowadzi także wykłady na uczelniach zagranicznych: ESSCA School of Management oraz Hebei Finance University. 
Jako praktyk brał udział w kilkudziesięciu projektach doradczych z zakresu wyceny przedsiębiorstw, modelowania finansowego, wyceny instrumentów finansowych, wyceny programów dla pracowników, planowania finansowego i budżetowania, testów na utratę wartości, zarządzania ryzykiem i zarządzania finansowego. 
 

Aneta Szczesna-Kowalska

Wiceprezes Zarządu ds. HR w UNIMOT S.A.

Posiada 25-letnie doświadczenie zawodowe w spółkach z różnych branż: energetycznej, logistycznej, produkcyjnej, telekomunikacyjnej i finansowej. Z Grupą UNIMOT związana od 2021 roku, gdzie zajmowała stanowisko Dyrektora ds. HR i Administracji. Od stycznia 2024 roku w nowej roli Wiceprezesa Zarządu ds. HR odpowiedzialna jest za realizację strategii grupy i budowanie efektywnej i skutecznej polityki zarządzania kapitałem ludzkim oraz w kształtowanie relacji z partnerem społecznym. 

Jest certyfikowanym coachem, asesorem oraz członkiem Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.

Jest absolwentką Wyższej Szkoły Humanistycznej, gdzie na Wydziale Nauk Politycznych uzyskała tytuł magistra na kierunku marketing i reklama. Ukończyła Podyplomowe Studium Kompetencje Psychologiczne i Negocjacyjne w Firmie w Szkole Głównej Handlowej, Podyplomowe Studium Prawa Pracy na Uniwersytecie Warszawskim oraz uzyskała tytuł Master of Business Administration HR w Akademii Leona Koźmińskiego.

Program

  • Zajęcia integracyjne – 2 h
  • Ekonomia i handel międzynarodowy – 16 h
  • Aspekty prawne i regulacyjne w handlu międzynarodowym – 8 h
  • Rynki finansowe i towarowe – 8 h
  • Analiza fundamentalna i mechanizmy cen towarów – 16 h
  • Analiza rynku towarów. Surowce energetyczne, metale, towary rolne – 8 h
  • Wybrane narzędzia statystyki i ekonometrii w handlu towarami – 16 h
  • Analiza techniczna – 8 h
  • Wprowadzenia do zarządzania ryzykiem finansowym – 8 h
  • Wprowadzenie do instrumentów pochodnych – 8 h
  • Instrumenty pochodne w handlu towarami – 8 h
  • Zarządzanie ryzykiem zmiany cen towarów. Narzędzia i techniki zabezpieczające – 16 h
  • Źródła i instrumenty finansowania handlu towarami – 8 h
  • Infrastruktura techniczna obrotu towarami – 8 h
  • Zarządzanie logistyką w handlu towarami – 8 h
  • Ubezpieczenie ryzyka handlu międzynarodowego – 8 h
  • Narzędzia analityczne na przykładzie serwisu Bloomberg – 8 h
  • Symulacja handlu towarami – 8 h

Całkowita liczba godzin dydaktycznych: 174, razem z zaliczeniami (jedna godzina dydaktyczna = 45 minut)

Course Catalog

Organizacja zajęć

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w: 

  • soboty 8:45-15:45 
  • niedziele 8:45-15:45 

Studia będą realizowane w języku polskim, natomiast część literatury wykorzystywana podczas zajęć jest w języku angielskim, dlatego uczestnicy powinni posługiwać się jęz. angielskim na poziomie B2.

Wymagana jest znajomość podstawowych pojęć z dziedziny finansów.

Terminy zjazdów w I semestrze studiów: już wkrótce

Uwaga: około 60% zajęć będzie realizowanych w formule online.

Społeczność

Wiodący wykładowcy

dr hab. Paweł Mielcarz

Dr hab. Paweł Mielcarz jest profesorem Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, gdzie pełni funkcje kierownika Katedry Finansów, dyrektora merytorycznego studiów MBA finanse oraz podyplomowych studiów finansowych.

W pracy naukowej zajmuje się głównie problematyką zarządzania wartością przedsiębiorstw, wyceną firm, projektów oraz opcji realnych. Jest autorem lub współautorem kilkudziesięciu artykułów, referatów naukowych oraz książek: „Analiza projektów inwestycyjnych w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstw” i „Krótkookresowy wpływ rekomendacji na rynek giełdowy w Polsce”.

Jako wykładowca prowadził zajęcia m.in. z wyceny oraz szeroko rozumianych finansów przedsiębiorstw w ramach studiów dyplomowych, podyplomowych oraz MBA w Akademii Leona Koźmińskiego oraz w kilku innych europejskich uczelniach biznesowych. Od czternastu lat na stałe współpracuje z ESSCA – École de Management. Ukończył programy Global Colloquium on Participant – Centered Learning oraz Case Study Workshop organizowane przez Harvard Business School.

Jako konsultant współpracujący z DCF Consulting oraz innymi firmami doradczymi brał udział w przygotowaniu wielu projektów doradczych w zakresie wyceny przedsiębiorstw, oceny projektów inwestycyjnych, budowy strategii, opracowania planów finansowych oraz projektowania systemów controllingu. Podczas pracy jako biegły sądowy przygotowywał również ekspertyzy w procesach postępowań sądowych, prokuratorskich, arbitrażowych oraz prowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Posiada doświadczenie korporacyjne, m.in. jako Doradca Zarządu ds. Inwestycji Kapitałowych oraz Metodyk Wyceny PGNIG. W karierze zawodowej pełnił także funkcje w kilkunastu radach nadzorczych spółek kapitałowych. Ma doświadczenie w zarządzaniu towarzystwem ubezpieczeń wzajemnych.

dr Adrian Struciński

Doktor nauk ekonomicznych, pracownik Katedry Rachunkowości Akademii Leona Koźmińskiego, licencjonowany doradca inwestycyjny oraz makler papierów wartościowych. Posiada także kwalifikację PRM (Professional Risk Manager). W latach 2008-2017 pracownik w Departamencie Tradingu w domu maklerskim XTB, gdzie odpowiadał za transakcje oraz zarządzanie ryzykiem opcji walutowych i towarowych. 
Prowadzi wykłady na studiach magisterskich, podyplomowych i doktoranckich z zakresu wyceny instrumentów pochodnych, zarządzania ryzykiem, sprawozdawczości finansowej, finansów korporacyjnych, wyceny przedsiębiorstw, oceny projektów inwestycyjnych, interpretacji sprawozdań finansowych oraz rachunkowości zarządczej. Prowadzi także wykłady na uczelniach zagranicznych: ESSCA School of Management oraz Hebei Finance University. 
Jako praktyk brał udział w kilkudziesięciu projektach doradczych z zakresu wyceny przedsiębiorstw, modelowania finansowego, wyceny instrumentów finansowych, wyceny programów dla pracowników, planowania finansowego i budżetowania, testów na utratę wartości, zarządzania ryzykiem i zarządzania finansowego. 
 

dr Dmytro Osiichuk

Pracownik naukowo-dydaktycznym Katedry Finansów Akademii Leona Koźmińskiego. W pracy naukowej zajmuje się szeroko rozumianymi finansami przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki wyceny i zarządzania wartością przedsiębiorstwa, nadzoru korporacyjnego, fuzji i przejęć, inwestycji alternatywnych. Uczestnik konferencji naukowych o tematyce związanej z zarządzaniem finansami przedsiębiorstw oraz autor kilku recenzowanych publikacji z tego zakresu (w tym w czasopismach z przypisanym współczynnikiem impact factor). Prowadzi zajęcia z zakresu analizy wyceny i zarządzania wartością przedsiębiorstwa, instrumentów finansowych i zarządzania ryzykiem finansowym w ramach studiów dyplomowych (I i II stopnia) i podyplomowych w Akademii Leona Koźmińskiego.

W ALK pracował  również m.in. jako członek zespołu odpowiadającego za rozwój anglojęzycznych studiów z zakresu finansów i rachunkowości (Master in Finance & Accounting). Jest również współtwórcą studiów podyplomowych Management Program in Corporate Finance w ALK.

Pełny wykaz publikacji: TUTAJ

dr Adam Sikorski

Prezes Zarządu UNIMOT S.A.

Ekspert rynku ropy naftowej oraz produktów naftowych, który od 32 lat współtworzy Grupę Kapitałową UNIMOT – jedną z największych prywatnych firm sektora paliwowo-energetycznego w Polsce. 
Od 2018 r.  jest Prezesem Zarządu UNIMOT S.A. – spółki dominującej w Grupie Kapitałowej UNIMOT.
Od 25 lat działa w biznesie powiązanym z rynkami towarowymi, wykorzystując swoje doświadczenie, które zdobywał m.in. podczas 5-letniej pracy w Genewie – jednej ze światowych stolic tradingu. 
Ukończył studia Executive MBA, a w 2013 r. otrzymał dyplom Executive Doctor of Business Administration – EDBA w Instytucie Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. W 2023 r. uzyskał tytuł doktora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości na Wydziale Zarządzania Politechniki Częstochowskiej.

Łukasz Olchowski

Dyrektor logistyki pierwotnej ON w UNIMOT S.A.

Posiada ponad 17-letnie doświadczenie w zakresie logistyki, w szczególności w zakresie pierwotnej logistyki morskiej oraz kolejowej. 
Z Grupą UNIMOT związany jest od 2018 r., gdzie odpowiada za zarządzanie łańcuchem dostaw oleju napędowego oraz benzyn, zarówno w zakresie logistyki, jak i w obszarze zakupów. 
Poza branżą paliwową doświadczenie w logistyce zdobywał również w szeregach międzynarodowego armatora morskiego, zarządzając łańcuchem dostaw kontenerowych.
Jest absolwentem Uniwersytetu Szczecińskiego kierunków: ekonomia transportu i logistyki oraz filologia angielska.

dr hab. inż. Paweł Nowodziński

Prezes spółki Operator Klastra Energii, wchodzącej w skład Grupy UNIMOT, oraz Dyrektor ds. Rozwoju i Projektów Innowacyjnych w spółce UNIMOT S.A.

Pracownik naukowy Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej jest zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Katedrze Zarządzania Przedsiębiorstwem i Przedsiębiorczości, członek Komisji Nauk Organizacji i Zarządzania Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Katowicach. Ceniony ekspert w dziedzinie zarządzania strategicznego i analizy fundamentalnej, prowadzi zajęcia na temat kluczowych aspektów analizy strategicznej. W roku 2014 na podstawie przedstawionej rozprawy habilitacyjnej pt. „Zarządzanie strategiczne współczesnym przedsiębiorstwem. Otoczenie a strategia” – uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego.
Działalność ekspercka jest związana z zarządzaniem strategicznym, wpływem otoczenia na kształtowanie strategii organizacji, nowymi technologiami determinującymi współczesne zarządzanie przedsiębiorstwem.
W Grupie UNIMOT odpowiada za obszar rozwoju i realizacji projektów innowacyjnych.

Robert Brzozowski

Wiceprezes Zarządu ds. Handlowych w UNIMOT S.A.

Posiada ponad 25-letnie doświadczenie w sektorze „oil and gas”, w szczególności w zakresie handlu produktami paliwowymi, logistyki morskiej, narzędzi finansowych stosowanych w handlu międzynarodowym oraz formuł i zabezpieczeń cenowych. 
W latach 2000-2003 był Dyrektorem ds. Handlu i Marketingu ORLEN Morena Sp. z o.o., a przez kolejne 2 lata pełnił funkcję Dyrektora Handlowego LOTOS Marine.
Z Grupą UNIMOT związany jest od 2008 r., początkowo  jako koordynator międzynarodowego obrotu paliwami. W UNIMOT S.A. odpowiadał m.in. za projekt hurtowej sprzedaży oleju napędowego. W latach 2015-2017 zajmował stanowisko Prezesa Zarządu UNIMOT S.A., a od 2018 r.  jest Wiceprezesem Zarządu ds. Handlowych.
W swojej karierze pracował m.in. jako trader w Danii oraz Genewie, realizując transakcje i frachtując tankowce dla ładunków od 2 do 120 tys. ton.
Jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego. W 2016 r. ukończył prestiżową uczelnię BI Norwegian Business School, uzyskując tytuł Executive Master of Business Administration w dziedzinie energii. W ramach EMBA realizował kursy na najlepszych uczelniach – IFP Paris oraz Berkeley University California.

Zasady rekrutacji

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

II edycja studiów – rekrutacja trwa do 15 września 2025 roku. Planowany termin rozpoczęcia studiów to listopad 2025 roku.

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczenia ze wszystkich przedmiotów. W trakcie studiów będą realizowane egzaminy pisemne, pisemne prace indywidualne oraz grupowe.

  • Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister)** 
  • Zdjęcie elektroniczne w formacie .jpg 
  • Oryginał dokumentu tożsamości do wglądu 
  • Kopia dowodu wpłaty wpisowego 

** W przypadku kandydatów posiadających dyplom zagraniczny prosimy o dostarczenie dyplomu oraz suplementu (transcript of records) wraz z oficjalnym tłumaczeniem na język angielski. 

1
Uzyskanie podstawowych informacji

Prosimy o zapoznanie się z opisem interesującego Was kierunku i sprawdzenie zasad naboru.

2
Rejestracja

Pierwszą czynnością w procesie rekrutacji jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego, który dostępny jest na stronie internetowej uczelni.

3
Opłata rekrutacyjna

Opłatę rekrutacyjną należy uiścić na konto uczelni lub skorzystać z funkcji płatności.pl podczas wypełniania formularza zgłoszeniowego.

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu
Małgorzata Cybulska

Opłaty

Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.

Tabela opłat
Wpisowe 300 zł
Cena podstawowa (możliwość płatności w dwóch ratach po 4 800 zł każda) 9 600 zł
Cena ze zniżką dla absolwentów ALK (możliwość płatności w dwóch ratach po 4 320 zł każda) 8 640 zł
Cena ze zniżką za jednorazową płatność 9 100 zł

Konto bankowe, na które można dokonywać wpłaty wpisowego: Akademia Leona Koźmińskiego 03-301 Warszawa, ul. Jagiellońska 57/59   BANK PEKAO SA w Warszawie 20 1240 1024 1111 0010 1646 0637  

Opłaty za studia wnoszone są na indywidualny numer konta, podawany po zakończeniu rekrutacji. 

Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o kontakt z Panią Agnieszką Fabiańską: agaf@kozminski.edu.pl

Uprzejmie informujemy, że edycje studiów są uruchamiane przy określonej liczbie uczestników, pozwalającej na właściwą dynamikę pracy grupy.