Wesprzyj Fundację Rozwoju
Strona główna
SZKOŁA LETNIA - PODSTAWY ZARZĄDZANIA

Commodity Trading. Inwestycje na rynkach towarowych

Poziom
Studia podyplomowe
Czas trwania
1 rok
Język
PL
Uzyskany tytuł
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
Tryb
W weekend

O kierunku

Cel studiów

Celem studiów jest przekazanie studentom niezbędnej wiedzy oraz umiejętności z zakresu handlu towarami, w tym przede wszystkim:

  1. Dogłębne zrozumienie kluczowych zagadnień ekonomicznych, rynkowych i prawnych handlu towarami i surowcami
  2. Praktyczne umiejętności w zakresie analizy danych rynkowych, analizy fundamentalnej rynku surowcowego i towarowego oraz analizy technicznej
  3. Umiejętności wykorzystania instrumentów pochodnych przy realizacji określonych strategii zarządzania ryzykiem lub strategii spekulacyjnych na rynku towarowym
  4. Wiedza dotycząca aspektów logistycznych i infrastrukturalnych związanych z obrotem towarami
  5. Wiedza na temat sposobów finansowania obrotu towarami, w tym w skali międzynarodowej, oraz umiejętności doboru optymalnej strategii finansowej
  6. Praktyczne umiejętności wykorzystania serwisów informacyjnych oraz zawierania transakcji na rynku towarów

Atuty kierunku

1
PROGRAM STUDIÓW

Program studiów dostosowany do aktualnych trendów rynkowych, stanowiący doskonałe połączenie wiedzy teoretycznej i praktyki biznesowej w zakresie obrotu instrumentami towarowymi oraz zarządzania spółkami surowcowymi.

2
KADRA DYDAKTYCZNA

Kadra dydaktyczna o ugruntowanej pozycji naukowej, jednocześnie posiadająca rozległą wiedzę praktyczną. Dodatkowo część zajęć prowadzona przez doświadczonych praktyków rynkowych

3
PARTNER STRATEGICZNY

Studia realizowane we współpracy z partnerem strategicznym – UNIMOT – jedną z największych grup paliwowo-energetycznych w Polsce.

4
PRAKTYCZNY CHARAKTER STUDIÓW

Praktyczny charakter studiów, wyrażający się dużą liczbą zajęć warsztatowych, na których uczestnicy studiów wraz z prowadzącym zajęcia rozwiązują złożone studia przypadków oraz mają możliwość zapoznania się z praktycznymi aspektami obrotu towarami.

Partner studiów

Grupa UNIMOT jest niezależną grupą paliwowo-energetyczną, która w swojej multienergetycznej ofercie posiada: olej napędowy (ON), olej silnikowy, benzyny, biopaliwa (Bio), gaz płynny (LPG), gaz ziemny (w tym LNG), produkty asfaltowe, energię elektryczną, surowce energetyczne (w tym węgiel kamienny oraz docelowo biomasę), a także paliwa lotnicze i paliwa bunkrowe. Od 2016 r. spółka należy do stowarzyszenia AVIA International, dzięki czemu jako pierwsza polska firma uzyskała prawo do budowania i rozwoju sieci stacji paliw AVIA w Polsce i w Ukrainie.

UNIMOT ma ponad 30 lat doświadczenia na rynku paliwowym, specjalizuje się w tradingu produktami energetycznymi, w tym m.in. olejem napędowym, gazem ziemnym i energią elektryczną, sprzedaży hurtowej oleju napędowego oraz dystrybucji pozostałych paliw płynnych, zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami. Firma rozwija także segment fotowoltaiki, m.in. pod marką AVIA Solar, oraz inwestuje w kolejne sektory OZE. 

W kwietniu 2023 r. Grupa UNIMOT sfinalizowała transakcję przejęcia aktywów Lotos Terminale (obecnie UNIMOT Terminale), w tym 9 terminali paliwowych i dwóch zakładów produkcji asfaltu. UNIMOT pełni tym samym funkcję Niezależnego Operatora Logistycznego, będąc trzecim graczem na rynku magazynowania paliw, a także zajmuje drugie miejsce na rynku produkcji asfaltów w Polsce.

Od marca 2017 r. spółka notowana jest na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Adresaci i adresatki studiów

Program studiów jest przeznaczony dla osób pragnących nabyć niezbędne umiejętności do zarządzania spółkami surowcowymi oraz podmiotami angażującymi się w handel towarami w skali międzynarodowej; osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem towarów, osób pracujących w działach tradingu w instytucjach finansowych oraz w spółkach surowcowych, jak również indywidualnych inwestorów pragnących zdobyć wiedzę niezbędną do inwestowania na rynkach towarów.

Program ten jest także doskonałym uzupełnieniem studiów z zakresu finansów (w tym MBA) czy z zarządzania.

GroupOfPeopleIllustration

Opiekunowie merytoryczni kierunku

dr Adrian Struciński

Doktor nauk ekonomicznych, pracownik Katedry Rachunkowości Akademii Leona Koźmińskiego, licencjonowany doradca inwestycyjny oraz makler papierów wartościowych. Posiada także kwalifikację PRM (Professional Risk Manager). W latach 2008-2017 pracownik w Departamencie Tradingu w domu maklerskim XTB, gdzie odpowiadał za transakcje oraz zarządzanie ryzykiem opcji walutowych i towarowych. 
Prowadzi wykłady na studiach magisterskich, podyplomowych i doktoranckich z zakresu wyceny instrumentów pochodnych, zarządzania ryzykiem, sprawozdawczości finansowej, finansów korporacyjnych, wyceny przedsiębiorstw, oceny projektów inwestycyjnych, interpretacji sprawozdań finansowych oraz rachunkowości zarządczej. Prowadzi także wykłady na uczelniach zagranicznych: ESSCA School of Management oraz Hebei Finance University. 
Jako praktyk brał udział w kilkudziesięciu projektach doradczych z zakresu wyceny przedsiębiorstw, modelowania finansowego, wyceny instrumentów finansowych, wyceny programów dla pracowników, planowania finansowego i budżetowania, testów na utratę wartości, zarządzania ryzykiem i zarządzania finansowego. 
 

Aneta Szczesna-Kowalska

Wiceprezes Zarządu ds. HR w UNIMOT S.A.

Posiada 25-letnie doświadczenie zawodowe w spółkach z różnych branż: energetycznej, logistycznej, produkcyjnej, telekomunikacyjnej i finansowej. Z Grupą UNIMOT związana od 2021 roku, gdzie zajmowała stanowisko Dyrektora ds. HR i Administracji. Od stycznia 2024 roku w nowej roli Wiceprezesa Zarządu ds. HR odpowiedzialna jest za realizację strategii grupy i budowanie efektywnej i skutecznej polityki zarządzania kapitałem ludzkim oraz w kształtowanie relacji z partnerem społecznym. 

Jest certyfikowanym coachem, asesorem oraz członkiem Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.

Jest absolwentką Wyższej Szkoły Humanistycznej, gdzie na Wydziale Nauk Politycznych uzyskała tytuł magistra na kierunku marketing i reklama. Ukończyła Podyplomowe Studium Kompetencje Psychologiczne i Negocjacyjne w Firmie w Szkole Głównej Handlowej, Podyplomowe Studium Prawa Pracy na Uniwersytecie Warszawskim oraz uzyskała tytuł Master of Business Administration HR w Akademii Leona Koźmińskiego.

Program

  • Zajęcia integracyjne – 2 h
  • Ekonomia i handel międzynarodowy – 16 h
  • Aspekty prawne i regulacyjne w handlu międzynarodowym – 8 h
  • Rynki finansowe i towarowe – 8 h
  • Analiza fundamentalna i mechanizmy cen towarów – 16 h
  • Analiza rynku towarów. Surowce energetyczne, metale, towary rolne – 8 h
  • Wybrane narzędzia statystyki i ekonometrii w handlu towarami – 16 h
  • Analiza techniczna – 8 h
  • Wprowadzenia do zarządzania ryzykiem finansowym – 8 h
  • Wprowadzenie do instrumentów pochodnych – 8 h
  • Instrumenty pochodne w handlu towarami – 8 h
  • Zarządzanie ryzykiem zmiany cen towarów. Narzędzia i techniki zabezpieczające – 16 h
  • Źródła i instrumenty finansowania handlu towarami – 8 h
  • Infrastruktura techniczna obrotu towarami – 8 h
  • Zarządzanie logistyką w handlu towarami – 8 h
  • Ubezpieczenie ryzyka handlu międzynarodowego – 8 h
  • Narzędzia analityczne na przykładzie serwisu Bloomberg – 8 h
  • Symulacja handlu towarami – 8 h

Całkowita liczba godzin dydaktycznych: 174, razem z zaliczeniami (jedna godzina dydaktyczna = 45 minut)

Course Catalog

Organizacja zajęć

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w: 

  • soboty 8:45-15:45 
  • niedziele 8:45-15:45 

Studia będą realizowane w języku polskim, natomiast część literatury wykorzystywana podczas zajęć jest w języku angielskim, dlatego uczestnicy powinni posługiwać się jęz. angielskim na poziomie B2.

Wymagana jest znajomość podstawowych pojęć z dziedziny finansów.

Terminy zjazdów w I semestrze studiów:

Uwaga: około 60% zajęć będzie realizowanych w formule online.

  • 16-17.11.2024
  • 30.11 - 1.12.2024 online
  • 14-15.12.2024 online
  • 11-12.01.2025 online
  • 1-2.02.2025
  • 15-16.02.2025 online

Społeczność

Wiodący wykładowcy

dr hab. Paweł Mielcarz

Profesor Akademii Leona Koźmińskiego. Jest kierownikiem Katedry Finansów ALK. W pracy zawodowej pełni m.in. funkcję koordynatora merytorycznego studiów MBA dla finansistów oraz podyplomowych studiów finansowych.

Jako konsultant DCF Consulting Sp. z o.o. brał udział w kilkudziesięciu projektach doradczych w zakresie wyceny przedsiębiorstw, oceny projektów inwestycyjnych, budowy strategii, opracowania planów restrukturyzacyjnych oraz projektowania systemów controllingu. Opracowywał również ekspertyzy w procesie postępowań sądowych, arbitrażowych oraz prowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego. W karierze zawodowej prof. Mielcarz pełnił również funkcje członka kilku rad nadzorczych spółek kapitałowych. 

W pracy naukowej zajmuje się głównie problematyką zarządzania wartością przedsiębiorstw, wyceną firm, projektów oraz opcji realnych. Jest autorem lub współautorem kilkudziesięciu artykułów oraz referatów naukowych, a także książki „Analiza projektów inwestycyjnych w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstw”. Prowadzi zajęcia z m.in. wyceny przedsiębiorstw i projektów inwestycyjnych, finansów przedsiębiorstw, analizy finansowej oraz controllingu na studiach dyplomowych, podyplomowych oraz MBA w Akademii Leona Koźmińskiego, na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, na Uniwersytecie Warszawskim, HAAGA – HELIA University of Applied Science, Kufstein University, EDC – Ecole des Dirigeants et Créateurs d’entreprise, ESSCA – École de Management, University of Debrecen, Ecole de Management de Normandie, University of Porto. Ukończył program Global Colloquium on Participant – Centered Learning organizowany przez Harvard Business School. 

dr Adrian Struciński

Doktor nauk ekonomicznych, pracownik Katedry Rachunkowości Akademii Leona Koźmińskiego, licencjonowany doradca inwestycyjny oraz makler papierów wartościowych. Posiada także kwalifikację PRM (Professional Risk Manager). W latach 2008-2017 pracownik w Departamencie Tradingu w domu maklerskim XTB, gdzie odpowiadał za transakcje oraz zarządzanie ryzykiem opcji walutowych i towarowych. 
Prowadzi wykłady na studiach magisterskich, podyplomowych i doktoranckich z zakresu wyceny instrumentów pochodnych, zarządzania ryzykiem, sprawozdawczości finansowej, finansów korporacyjnych, wyceny przedsiębiorstw, oceny projektów inwestycyjnych, interpretacji sprawozdań finansowych oraz rachunkowości zarządczej. Prowadzi także wykłady na uczelniach zagranicznych: ESSCA School of Management oraz Hebei Finance University. 
Jako praktyk brał udział w kilkudziesięciu projektach doradczych z zakresu wyceny przedsiębiorstw, modelowania finansowego, wyceny instrumentów finansowych, wyceny programów dla pracowników, planowania finansowego i budżetowania, testów na utratę wartości, zarządzania ryzykiem i zarządzania finansowego. 
 

dr Dmytro Osiichuk

Pracownik naukowo-dydaktycznym Katedry Finansów Akademii Leona Koźmińskiego. W pracy naukowej zajmuje się szeroko rozumianymi finansami przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki wyceny i zarządzania wartością przedsiębiorstwa, nadzoru korporacyjnego, fuzji i przejęć, inwestycji alternatywnych. Uczestnik konferencji naukowych o tematyce związanej z zarządzaniem finansami przedsiębiorstw oraz autor kilku recenzowanych publikacji z tego zakresu (w tym w czasopismach z przypisanym współczynnikiem impact factor). Prowadzi zajęcia z zakresu analizy wyceny i zarządzania wartością przedsiębiorstwa, instrumentów finansowych i zarządzania ryzykiem finansowym w ramach studiów dyplomowych (I i II stopnia) i podyplomowych w Akademii Leona Koźmińskiego.

W ALK pracował  również m.in. jako członek zespołu odpowiadającego za rozwój anglojęzycznych studiów z zakresu finansów i rachunkowości (Master in Finance & Accounting). Jest również współtwórcą studiów podyplomowych Management Program in Corporate Finance w ALK.

Pełny wykaz publikacji: TUTAJ

dr Adam Sikorski

Prezes Zarządu UNIMOT S.A.

Ekspert rynku ropy naftowej oraz produktów naftowych, który od 32 lat współtworzy Grupę Kapitałową UNIMOT – jedną z największych prywatnych firm sektora paliwowo-energetycznego w Polsce. 
Od 2018 r.  jest Prezesem Zarządu UNIMOT S.A. – spółki dominującej w Grupie Kapitałowej UNIMOT.
Od 25 lat działa w biznesie powiązanym z rynkami towarowymi, wykorzystując swoje doświadczenie, które zdobywał m.in. podczas 5-letniej pracy w Genewie – jednej ze światowych stolic tradingu. 
Ukończył studia Executive MBA, a w 2013 r. otrzymał dyplom Executive Doctor of Business Administration – EDBA w Instytucie Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. W 2023 r. uzyskał tytuł doktora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości na Wydziale Zarządzania Politechniki Częstochowskiej.

Łukasz Olchowski

Dyrektor logistyki pierwotnej ON w UNIMOT S.A.

Posiada ponad 17-letnie doświadczenie w zakresie logistyki, w szczególności w zakresie pierwotnej logistyki morskiej oraz kolejowej. 
Z Grupą UNIMOT związany jest od 2018 r., gdzie odpowiada za zarządzanie łańcuchem dostaw oleju napędowego oraz benzyn, zarówno w zakresie logistyki, jak i w obszarze zakupów. 
Poza branżą paliwową doświadczenie w logistyce zdobywał również w szeregach międzynarodowego armatora morskiego, zarządzając łańcuchem dostaw kontenerowych.
Jest absolwentem Uniwersytetu Szczecińskiego kierunków: ekonomia transportu i logistyki oraz filologia angielska.

dr hab. inż. Paweł Nowodziński

Prezes spółki Operator Klastra Energii, wchodzącej w skład Grupy UNIMOT, oraz Dyrektor ds. Rozwoju i Projektów Innowacyjnych w spółce UNIMOT S.A.

Pracownik naukowy Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej jest zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Katedrze Zarządzania Przedsiębiorstwem i Przedsiębiorczości, członek Komisji Nauk Organizacji i Zarządzania Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Katowicach. Ceniony ekspert w dziedzinie zarządzania strategicznego i analizy fundamentalnej, prowadzi zajęcia na temat kluczowych aspektów analizy strategicznej. W roku 2014 na podstawie przedstawionej rozprawy habilitacyjnej pt. „Zarządzanie strategiczne współczesnym przedsiębiorstwem. Otoczenie a strategia” – uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego.
Działalność ekspercka jest związana z zarządzaniem strategicznym, wpływem otoczenia na kształtowanie strategii organizacji, nowymi technologiami determinującymi współczesne zarządzanie przedsiębiorstwem.
W Grupie UNIMOT odpowiada za obszar rozwoju i realizacji projektów innowacyjnych.

Robert Brzozowski

Wiceprezes Zarządu ds. Handlowych w UNIMOT S.A.

Posiada ponad 25-letnie doświadczenie w sektorze „oil and gas”, w szczególności w zakresie handlu produktami paliwowymi, logistyki morskiej, narzędzi finansowych stosowanych w handlu międzynarodowym oraz formuł i zabezpieczeń cenowych. 
W latach 2000-2003 był Dyrektorem ds. Handlu i Marketingu ORLEN Morena Sp. z o.o., a przez kolejne 2 lata pełnił funkcję Dyrektora Handlowego LOTOS Marine.
Z Grupą UNIMOT związany jest od 2008 r., początkowo  jako koordynator międzynarodowego obrotu paliwami. W UNIMOT S.A. odpowiadał m.in. za projekt hurtowej sprzedaży oleju napędowego. W latach 2015-2017 zajmował stanowisko Prezesa Zarządu UNIMOT S.A., a od 2018 r.  jest Wiceprezesem Zarządu ds. Handlowych.
W swojej karierze pracował m.in. jako trader w Danii oraz Genewie, realizując transakcje i frachtując tankowce dla ładunków od 2 do 120 tys. ton.
Jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego. W 2016 r. ukończył prestiżową uczelnię BI Norwegian Business School, uzyskując tytuł Executive Master of Business Administration w dziedzinie energii. W ramach EMBA realizował kursy na najlepszych uczelniach – IFP Paris oraz Berkeley University California.

Zasady rekrutacji

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

I edycja studiów – rekrutacja trwa do 30 października 2024 roku. Planowany termin rozpoczęcia studiów to listopad 2024 roku

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczenia ze wszystkich przedmiotów. W trakcie studiów będą realizowane egzaminy pisemne, pisemne prace indywidualne oraz grupowe.

  • Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister)** 
  • Zdjęcie elektroniczne w formacie .jpg 
  • Oryginał dokumentu tożsamości do wglądu 
  • Kopia dowodu wpłaty wpisowego 

** W przypadku kandydatów posiadających dyplom zagraniczny prosimy o dostarczenie dyplomu oraz suplementu (transcript of records) wraz z oficjalnym tłumaczeniem na język angielski. 

1
Uzyskanie podstawowych informacji

Prosimy o zapoznanie się z opisem interesującego Was kierunku i sprawdzenie zasad naboru.

2
Rejestracja

Pierwszą czynnością w procesie rekrutacji jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego, który dostępny jest na stronie internetowej uczelni.

3
Opłata rekrutacyjna

Opłatę rekrutacyjną należy uiścić na konto uczelni lub skorzystać z funkcji płatności.pl podczas wypełniania formularza zgłoszeniowego.

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu
Małgorzata Cybulska

Opłaty

Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.

Tabela opłat
Wpisowe 250 zł
Cena podstawowa (możliwość płatności w dwóch ratach po 4 550 zł każda) 9 100 zł
Cena ze zniżką dla absolwentów ALK (możliwość płatności w dwóch ratach po 4 095 zł każda) 8 190 zł
Cena ze zniżką za jednorazową płatność 8 600 zł

Konto bankowe, na które można dokonywać wpłaty wpisowego:

Akademia Leona Koźmińskiego 03-301 Warszawa, ul. Jagiellońska 57/59   BANK PEKAO SA w Warszawie 20 1240 1024 1111 0010 1646 0637  

Opłaty za studia wnoszone są na indywidualny numer konta, podawany po zakończeniu rekrutacji. 

Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o kontakt z Panią Agnieszką Fabiańską: agaf@kozminski.edu.pl

Uprzejmie informujemy, że edycje studiów są uruchamiane przy określonej liczbie uczestników, pozwalającej na właściwą dynamikę pracy grupy.