Wesprzyj Fundację Rozwoju
Strona główna
Zarządzanie Rozwojem i Zmianą Ścieżki Kariery

Biznesowe i prawne aspekty restrukturyzacji i upadłości

Poziom
Studia podyplomowe
Czas trwania
1 rok
Język
PL
Uzyskany tytuł
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
Tryb
W weekend

O kierunku

Cel studiów

Stosunkowo szybki rozwój gospodarczy zachęca do podejmowania coraz bardziej ryzykownych decyzji inwestycyjnych. Z drugiej strony kryzys wywołany epidemią koronawirusa negatywnie odbił się na finansach konsumentów i przedsiębiorców. Nic więc dziwnego, że słowa upadłość i restrukturyzacja odmieniane są obecnie przez wszystkie przypadki. Wielu przedsiębiorców i prawników chce wykorzystać koniunkturę i próbuje swoich sił w tym obszarze. Wiedza na temat prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego wciąż nie jest jednak zadowalająca. 

Głównym celem studiów jest wzbogacenie rynku o prawdziwych ekspertów z tej dziedziny. Tak możemy określić osobę, która nie tylko zna przepisy, ale również umie odnaleźć się w rzeczywistości prawnej. Z tego powodu stawiamy głównie na praktykę, przekazując zainteresowanym tajniki restrukturyzacji i upadłości. Z nami dowiesz się, z czym rzeczywiście wiąże się pełnienie funkcji syndyka, zarządcy czy nadzorcy, jak w praktyce negocjować z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, jak ochronić kluczowe dla przedsiębiorstwa umowy, jak zabezpieczyć się przed restrukturyzacją i upadłością kontrahenta. W toku studiów zastosujemy różnorodne formuły: prelekcje, case studies, panele dyskusyjne. Gwarantujemy wysoki poziom przekazywanej wiedzy i praktyczne ujęcie zagadnień, a także możliwość nawiązania nowych relacji biznesowych.

Atuty kierunku

  • Poznasz od strony praktycznej tajniki postępowania upadłościowego i restrukturyzacyjnego.
  • Będziesz umiał/umiała wybrać optymalną ścieżkę restrukturyzacyjną.
  • Dowiesz się, jak uchronić zarząd przed odpowiedzialnością karną i cywilną.
  • Nauczysz się dochodzić wierzytelności w restrukturyzacji i upadłości.
  • Dowiesz się, jakie uprawnienia i obowiązki mają uczestnicy postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych i jak z nich efektywnie korzystać.
  • Będziesz potrafił/potrafiła zabezpieczyć się przed restrukturyzacją i upadłością kontrahenta.
  • Nauczysz się konstruować najistotniejsze pisma w postępowaniu upadłościowym i restrukturyzacyjnym – wnioski, plany restrukturyzacyjne, sprawozdania z działalności i rachunkowe, listy wierzytelności, plany podziału.
  • Zdobędziesz umiejętność czytania sprawozdań finansowych, bilansów i innych dokumentów księgowych.
  • Zobaczysz, jak powinna wyglądać współpraca doradców restrukturyzacyjnych, dłużnika, wierzycieli i sądu.
  • Zdobędziesz wiedzę niezbędną do egzaminu na licencję doradcy restrukturyzacyjnego.
  • Nawiążesz nowe relacje biznesowe.

Partnerzy merytoryczni

Adresaci i adresatki studiów

Ofertę kierujemy do osób prowadzących działalność gospodarczą, członków zarządów, członków rad nadzorczych, właścicieli przedsiębiorstw, ogólnie osób związanych z biznesem, a także do doradców restrukturyzacyjnych oraz kandydatów do uzyskania licencji doradcy restrukturyzacyjnego. Zachęcamy do udziału w zajęciach nie tylko osoby początkujące, ale również mające doświadczenie na rynku. Dzięki doświadczonej kadrze z pewnością każdy będzie mógł pozyskać wartościowe, a przede wszystkim praktyczne informacje i wskazówki.

Studia przeznaczone są również dla absolwentów prawa, w szczególności tych, którzy podejmują się reprezentacji dłużników oraz wierzycieli w procesie restrukturyzacji i upadłości lub zamierzają pełnić funkcje w zarządach spółek. Oferta powinna również zaciekawić radców prawnych i adwokatów chcących być specjalistami w tej trudnej i wciąż niszowej dziedzinie – w toku studiów będzie przekazywana wiedza praktyczna.

Zapraszamy również pracowników służb, urzędników, prawników wewnętrznych czy pracowników instytucji finansowych, a także osoby zainteresowane tematyką studiów. Każdy podmiot może bowiem znaleźć się w pozycji wierzyciela albo dłużnika w ramach upadłości czy restrukturyzacji.

Studia skierowane są zarówno do osób pracujących w sektorze prywatnym, jak również w sektorze publicznym.

info

Kierownik i zastępca kierownika studiów

dr hab. Joanna Studzińska

Profesor Akademii Leona Koźmińskiego

Radca prawny, w latach 2013-2023 specjalista do spraw orzecznictwa i asystent sędziego w Izbie Cywilnej Sądu Najwyższego. Od 2019 kierownik Zakładu Postępowania Cywilnego Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Autorka wielu publikacji z postępowania cywilnego, m.in. współautorka Postępowania nieprocesowego (2020), autorka m.in. monografii Status prawny powoda cywilnego w procesie karnym (2007), Interwencja uboczna w procesie cywilnym (2018) i podręcznika akademickiego Postępowanie cywilne (2024). Od 2020 r. redaktor naczelna czasopisma branżowego komorników „Nowa Currenda”. Specjalistka z zakresu szeroko pojętego postępowania cywilnego z uwzględnieniem postępowania egzekucyjnego. Członek redakcji International Journal of Forensic and Medical Jurisprudence. Od 2024 r. członek zespołu ds. cyfryzacji postępowania cywilnego przy Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego. Prowadzi liczne szkolenia dla radców prawnych, komorników i sędziów. oraz zajęcia dla aplikantów radcowskich w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie i Lublinie.

Edyta Dzielińska
Sędzia Edyta Dzielińska

Zastępca kierownika studiów

W latach 2005-2011 prokurator, w tym w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie, Wydział VI ds. Przestępczości Zorganizowanej oraz Wydział V Śledczy. W latach 2011-2017 sędzia wydziałów karnych Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieścia i Sądu Rejonowego dla Warszawy-Woli. W latach 2014-2019 sędzia Sądu Rejonowego dla Miasta Stołecznego Warszawy w Warszawie, X Wydział ds. Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych, w tym Przewodnicząca X Wydziału Gospodarczego ds. Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie. Okresowo delegowana do Ministerstwa Sprawiedliwości do Departamentu Legislacyjnego Prawa Cywilnego. Od 2019 roku delegowana do Sądu Okręgowego w Warszawie do wydziałów IV Cywilnego oraz XIII Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Od 2018 roku komisarz wyborczy w Płocku. Od 2019 roku członek komisji egzaminacyjnych ds. aplikacji i radcowskiej przy Ministrze Sprawiedliwości oraz członek komisji egzaminacyjnych do przeprowadzenia egzaminów adwokackich i radcowskich.

Praktyk prawa upadłościowego ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności doradców restrukturyzacyjnych oraz zagadnień prawa pracy i ubezpieczeń społecznych w toku postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.

Korzyści dla słuchaczy i słuchaczek – co zyskujesz

Dzięki ukończeniu studiów:

  • Stajesz się pożądanym na rynku ekspertem w dziedzinie restrukturyzacji i upadłości.
  • Znasz tajniki przepisów, których interpretacja sprawia praktykom i sądom wiele trudności. Orzecznictwo w tym obszarze nie jest bowiem rozwinięte, a więc prawdziwi specjaliści wciąż mają szanse je kształtować. Ponadto, będąc absolwentem naszych studiów, wiesz, jak te przepisy stosować w praktyce – czyli jak odnaleźć się w procedurze upadłości i restrukturyzacji.
  • Nabywasz również wiedzę i umiejętności z dziedzin pokrewnych – prawa procesowego, cywilnego, podatkowego, pracy czy też ekonomii, finansów, zarządzania i komunikacji.
  • Nauczysz się wpływać na bieg procesu restrukturyzacji i upadłości w sposób nieopisany w przepisach, komunikować z dłużnikami i wierzycielami oraz zarządzać sytuacją kryzysową.
  • Dowiesz się, jak chronić przedsiębiorstwo, doprowadzając do korzystnego zakończenia restrukturyzacji i upadłości.
  • Zdobędziesz wiedzę niezbędną do zdania egzaminu na licencję doradcy restrukturyzacyjnego.
  • Poznasz wybitnych specjalistów i nawiążesz nowe relacje biznesowe.

Perspektywa zawodowa

Po ukończeniu studiów:

  • Będziesz dysponować wystarczającym zasobem wiedzy i umiejętności, aby przystąpić do egzaminu na licencję doradcy restrukturyzacyjnego.
  • Jeśli jesteś już doradcą restrukturyzacyjnym – bez problemu poradzisz sobie, piastując funkcję syndyka, zarządcy czy nadzorcy sądowego.
  • Jeśli nie planujesz zostać doradcą restrukturyzacyjnym – zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystasz, pracując na stanowisku prawnika czy ekonomisty obsługującego podmioty niewypłacalne czy zagrożone niewypłacalnością, a także ich wierzycieli.
  • Jeśli wiążesz swoją karierę z wymiarem sprawiedliwości – będziesz dysponować wiedzą i umiejętnościami, aby orzekać w wydziałach gospodarczych do spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych.
  • Jeśli jesteś lub planujesz być członkiem zarządu – nauczysz się przeprowadzić swoje przedsiębiorstwo przez proces restrukturyzacji bez narażania siebie i innych członków zarządu na odpowiedzialność.

Program

Ramowy program

1. Przed upadłością i sądową restrukturyzacją

TEORIA

  • Identyfikacja zagrożenia niewypłacalnością
  • Monitorowanie zadłużenia i zarządzanie zobowiązaniami 
  • Wybór drogi – restrukturyzacja czy upadłość? 

PRAKTYKA

  • Analiza i ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa i konsumenta 
  • Czytanie sprawozdań finansowych 
  • Tworzenie planów naprawczych 

2. Postępowanie upadłościowe 

TEORIA

  • Postępowanie o ogłoszenie upadłości i ogłoszenie upadłości 
  • Zabezpieczenie majątku dłużnika 
  • Skutki ogłoszenia upadłości co do upadłego, jego majątku i zobowiązań 
  • Pre pack 
  • Likwidacja majątku dłużnika 
  • Zakończenie postępowania upadłościowego 
  • Upadłość konsumencka 
  • Szczególne postępowania upadłościowe

PRAKTYKA

  • Tworzenie wniosku o ogłoszenie upadłości 
  • Tworzenie planu likwidacyjnego 
  • Tworzenie listy wierzytelności i planu podziału 
  • Przygotowywanie pism procesowych i dokumentów występujących w toku postępowania 
  • Rozwiązywanie zadań problemowych

3. Postępowanie restrukturyzacyjne

TEORIA

  • Rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych 
  • Postępowanie o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego 
  • Zabezpieczenie majątku dłużnika 
  • Pomoc publiczna 
  • Skutki otwarcia poszczególnych postępowań restrukturyzacyjnych
  • Układ 
  • Szczególne postępowania restrukturyzacyjne 

PRAKTYKA

  • Wniosek o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego 
  • Tworzenie i realizacja planu restrukturyzacyjnego 
  • Tworzenie spisu wierzytelności 
  • Przygotowywanie pism procesowych oraz dokumentów nadzorcy sądowego i zarządcy 
  • Rozwiązywanie zadań problemowych 

4. Zagadnienia prawne, podatkowe i procesowe związane z upadłością i restrukturyzacją 

TEORIA

  • Przepisy procesowe dotyczące postępowania upadłościowego i restrukturyzacyjnego 
  • Postępowanie sądowe z udziałem nadzorcy, zarządcy i syndyka 
  • Bezskuteczność czynności prawnych dłużnika 
  • Zagadnienia prawa pracy i ubezpieczeń społecznych 
  • Upadłość i restrukturyzacja a podatki 
  • Odpowiedzialność zarządcy, nadzorcy, syndyka 
  • Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej 

PRAKTYKA

  • Wnioski i pozwy dotyczące nieważności i bezskuteczności czynności prawnych 
  • Egzekucja należności dłużnika 
  • Analiza orzecznictwa i praktyki sądów restrukturyzacyjnych i upadłościowych

5. Zarządzanie, ekonomia, komunikacja, współpraca 

TEORIA

  • Zarządzanie majątkiem dłużnika i upadłego 
  • Koszty postępowania i zobowiązania masy upadłości
  • Obowiązki sprawozdawcze 
  • Rada wierzycieli – komunikacja i współpraca 
  • Zasady współpracy nadzorcy/zarządcy/syndyka z sądem 

PRAKTYKA

  • Współpraca doradców restrukturyzacyjnych, radców prawnych i adwokatów 
  • Współpraca dłużnik/upadły – nadzorca/zarządca/syndyk 
  • Prowadzenie negocjacji wierzyciel-dłużnik
  • Tworzenie sprawozdań finansowych
  • Doradca restrukturyzacyjny – PR, reklama, komunikacja, media

Całkowita liczba godzin dydaktycznych: 180 (jedna godzina dydaktyczna = 45 minut)

Organizacja zajęć

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w: 

  • soboty – 8:45-15:45
  • niedziele – 8:45-15:45

Terminy zajęć

Planowane terminy zjazdów dla edycji startującej w październiku 2025 zostaną podane pod koniec sierpnia.

Uwaga: około 40% zajęć będzie realizowanych w formule online.

Społeczność

Wiodący wykładowcy

dr hab. Joanna Studzińska

Profesor Akademii Leona Koźmińskiego

Radca prawny, w latach 2013-2023 specjalista do spraw orzecznictwa i asystent sędziego w Izbie Cywilnej Sądu Najwyższego. Od 2019 kierownik Zakładu Postępowania Cywilnego Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Autorka wielu publikacji z postępowania cywilnego, m.in. współautorka Postępowania nieprocesowego (2020), autorka m.in. monografii Status prawny powoda cywilnego w procesie karnym (2007), Interwencja uboczna w procesie cywilnym (2018) i podręcznika akademickiego Postępowanie cywilne (2024). Od 2020 r. redaktor naczelna czasopisma branżowego komorników „Nowa Currenda”. Specjalistka z zakresu szeroko pojętego postępowania cywilnego z uwzględnieniem postępowania egzekucyjnego. Członek redakcji International Journal of Forensic and Medical Jurisprudence. Od 2024 r. członek zespołu ds. cyfryzacji postępowania cywilnego przy Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego. Prowadzi liczne szkolenia dla radców prawnych, komorników i sędziów. oraz zajęcia dla aplikantów radcowskich w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie i Lublinie.

Edyta Dzielińska
Sędzia Edyta Dzielińska

Zastępca kierownika studiów

W latach 2005-2011 prokurator, w tym w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie, Wydział VI ds. Przestępczości Zorganizowanej oraz Wydział V Śledczy. W latach 2011-2017 sędzia wydziałów karnych Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieścia i Sądu Rejonowego dla Warszawy-Woli. W latach 2014-2019 sędzia Sądu Rejonowego dla Miasta Stołecznego Warszawy w Warszawie, X Wydział ds. Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych, w tym Przewodnicząca X Wydziału Gospodarczego ds. Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie. Okresowo delegowana do Ministerstwa Sprawiedliwości do Departamentu Legislacyjnego Prawa Cywilnego. Od 2019 roku delegowana do Sądu Okręgowego w Warszawie do wydziałów IV Cywilnego oraz XIII Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Od 2018 roku komisarz wyborczy w Płocku. Od 2019 roku członek komisji egzaminacyjnych ds. aplikacji i radcowskiej przy Ministrze Sprawiedliwości oraz członek komisji egzaminacyjnych do przeprowadzenia egzaminów adwokackich i radcowskich.

Praktyk prawa upadłościowego ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności doradców restrukturyzacyjnych oraz zagadnień prawa pracy i ubezpieczeń społecznych w toku postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.

Radca prawny Krzysztof Proć

Radca Prawny
Kancelaria Piotrowski i Wspólnicy

Radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Absolwent WPIA Uniwersytetu Warszawskiego. Certyfikowany mediator. Posługuje się językiem angielskim oraz rosyjskim. 

Ekspert od sporów sądowych. Ekspert prawa cywilnego w szczególności zagadnień dotyczących bezskuteczności czynności prawnych oraz dóbr osobistych. Jako główny prawnik uczestniczył w procesach, które kończyły się zwrotem do mas upadłości składników z niej bezskutecznie wyprowadzonych o wartości ponad 100 milionów złotych (m.in. centrum handlowe) W sprawach skargi pauliańskiej reprezentuje klientów również przed Sądem Najwyższym. 

Łączy pracę zawodową i hobby, będąc specjalistą z dziedziny ruchu drogowego. Jest autorem poradnika dla kierowców oraz artykułów publicystycznych z tej dziedziny. 

Dr Piotr Kedzieerski_sedzia
dr Piotr Kędzierski

Sędzia Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy w Warszawie w Wydziale XVIII Gospodarczym ds. upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Doktor nauk prawnych.
Wykładowca akademicki, prelegent na konferencjach naukowych. Autor i współautor publikacji z zakresu prawa spółek oraz prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego, m.in. monografii pt. „Powstanie i rejestracja sp. z o. o., której umowę zawarto przy użyciu wzorca umowy (spółki s-24)", wyd. CH Beck, 2019, oraz metodyki pt. „Metodyka postępowania przedsiębiorcy w sprawach wierzytelności przeterminowanych" pod red. P. Banasika i S. Morawskiej, wyd. CH Beck, 2021.

Anna Więzowska
Radca prawny Anna Więzowska

Radca prawny, pełni funkcję prokurenta i dyrektora działu prawnego w jednej z wiodących spółek w branży budowlanej, notowanej na GPW, koordynuje pracę działów prawnych w grupie kapitałowej, zasiada w radach nadzorczych spółek zależnych. 
Ukończyła Akademię Spółek w Szkole Głównej Handlowej, Podyplomowe Studium Prawa Podatkowego na Uniwersytecie Łódzkim oraz prawo restrukturyzacyjne i upadłościowe na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Wielokrotnie reprezentuje wierzycieli w postępowaniach upadłościowych oraz pełni funkcję przewodniczącego Rady Wierzycieli, w tym kieruje pracą Rady Wierzycieli w jednej z największych upadłości, jakie zostały ogłoszone w 2020 roku.  

Katarzyna Joanna Uszak

Radca prawny, doradca restrukturyzacyjny.

Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego (1994 r.), aplikacji radcowskiej w Szczecinie (1997 r.) oraz studiów podyplomowych z zakresu prawa upadłościowego na Uczelni Łazarskiego w Warszawie, prowadząca działalność w ramach własnej kancelarii.

Od 2003 roku doradca restrukturyzacyjny (nr licencji Ministra Sprawiedliwości nr 156), syndyk i nadzorca w przeszło 200 postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych (w tym postępowaniach konsumenckich), współpracująca głównie z Sądem Rejonowym dla m. st. Warszawy, XVIII i XIX Wydziałem Gospodarczym ds. Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych oraz sądami na terenie kraju. Ekspert w zakresie upadłości deweloperów – jako syndyk wielokrotnie kontynuowała z powodzeniem przedsięwzięcia deweloperskie, w tym również uzyskując finansowanie inwestycji już na etapie upadłości.

Uczestnik wielu szkoleń zawodowych oraz konferencji. Wykładowca z zakresu prawa upadłościowego i prawa restrukturyzacyjnego w ramach szkoleń dla aplikantów Izby Notarialnej w Warszawie oraz Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Marcin Kubiczek

Kwalifikowany Doradca Restrukturyzacyjny, ekonomista oraz biegły z zakresu wyceny przedsiębiorstw, niewypłacalności i odpowiedzialności karnej menedżerów. Jeden z najbardziej skutecznych syndyków w Polsce, wielokrotnie notujący zaspokojenie wierzycieli upadłych spółek na poziomie 100%. Prowadzi najgłośniejsze upadłości w Polsce, m.in. Idea Banku oraz Getin Noble Banku.

Wykładowca Akademii Koźmińskiego i Uczelni Łazarskiego w Warszawie z zakresu upadłości oraz restrukturyzacji. Członek American Bankruptcy Institute w Waszyngtonie oraz Krajowej Izby Doradców Restrukturyzacyjnych. Wiceprzewodniczący ds. edukacji i szkoleń INSO – Sekcji Prawa Upadłościowego i Restrukturyzacyjnego Instytutu Allerhanda. Autor licznych artykułów z zakresu restrukturyzacji i upadłości, współautor raportu o funkcjonowaniu przygotowanej likwidacji w Polsce.

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Uczelni Łazarskiego w Warszawie, biegły sądowy na liście prowadzonej przez prezesa Sądu Okręgowego w Gliwicach, biegły skarbowy na obszarze właściwości Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, kurator sądowy w sprawach gospodarczych. Ekspert w zakresie ekonomicznej interpretacji prawa restrukturyzacyjnego, upadłościowego, karnego, karnego skarbowego, bankowości, finansów, rachunkowości bilansowej, menedżerskiej oraz zarządzania kryzysowego.

Aleksander Wlezień

Absolwent Wydziału Bankowości i Finansów Szkoły Głównej Handlowej.

Posiada 20 lat doświadczenia w zakresie M&A, zarządzania finansami, finansowania przedsiębiorstw, restrukturyzacji, doradztwa finansowego i transakcji fuzji i przejęć. Od 2010 roku wpisany na listę licencjonowanych doradców restrukturyzacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości.

Operating Partner/Investment Director w CVI Domu Maklerskim Sp. z o.o. będącym niezależną firmą inwestycyjną kontynuującą działalność Credit Value Investments, mającym pozycję lidera w pozabankowym finansowaniu przedsiębiorstw w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Radca prawny Karol Tatara

Radca prawny, kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny (licencja Ministra Sprawiedliwości nr 682).
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz School of American Law organizowanej przez The Catholic University of America w Waszyngtonie wraz z WPiA UJ. Specjalizuje się w zakresie prawa upadłościowego oraz restrukturyzacyjnego. Doradzał w pierwszej przeprowadzonej w Polsce przygotowanej likwidacji (pre-pack), a także szeregu kolejnych tego rodzaju operacji, które są specjalnością Kancelarii. Uczestniczy także – w rozmaitych rolach – we wszystkich dostępnych po 1.01.2016 r. postępowaniach restrukturyzacyjnych (postępowanie sanacyjne, układowe, przyspieszone postępowanie układowe, postępowanie o zatwierdzenie układu).

Wiceprzewodniczący INSO – Sekcji Prawa Upadłościowego i Restrukturyzacyjnego Instytutu Allerhanda w Krakowie oraz członek INSOL Europe – międzynarodowej organizacji zrzeszającej praktyków i teoretyków prawa upadłościowego. Prodziekan Krajowej Izby Doradców Restrukturyzacyjnych ds. Legislacji. Ekspert zewnętrzny wchodzący w skład zespołu powołanego przez Ministra Sprawiedliwości do opracowania projektu zmian prawa restrukturyzacyjnego w związku z wdrożeniem Dyrektywy 2019/1023. Ekspert Banku Światowego w zakresie prawnych aspektów niewypłacalności w raporcie Doing Business.

Gościnny wykładowca z zakresu prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego oraz prowadzący zajęcia dla aplikantów z tego zakresu.

W uznaniu zaangażowania w restrukturyzację spółki giełdowej Miraculum S.A. został przez Rzeczpospolitą uznany za Najlepszego Prawnika Przedsiębiorstwa 2011.

Od roku 2015 otrzymuje indywidualną rekomendację w kategorii prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego w Rankingu Kancelarii Prawniczych Rzeczpospolitej, jak również otrzymał rekomendację w międzynarodowym rankingu Who’s Who Legal, a także w Band 4 Restructuring/Insolvency rankingu Chambers Europe 2020 oraz 2021.

Adwokat Marcin Nowicki

Od 2010 roku członek Polskiej Adwokatury, certyfikowany mediator i Compliance Officer. Absolwent Advanced Management Program IESE Business School (Uniwersytet Nawarry) i studiów Executive MBA w Instytucie Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk. Absolwent studiów podyplomowych z zakresu upadłości i restrukturyzacji organizowanych przez Szkołę Główną Handlową oraz Uczelnię Łazarskiego, a także studiów podyplomowych z zakresu rachunkowości i finansów przedsiębiorstw oraz zarządzania biznesem.

Posługuje się językiem angielskim oraz włoskim.

Specjalizuje się w prawie wspierającym biznes, tj. gospodarczym, spółek handlowych, restrukturyzacyjnym i upadłościowym oraz prawie rynku kapitałowego i własności intelektualnej. Posiada wieloletnie doświadczenie w kompleksowej obsłudze przedsiębiorców, w tym spółek notowanych na giełdzie. Doradzał przy zawieraniu międzynarodowych kontraktów handlowych, sporządzaniu prospektów emisyjnych, restrukturyzacjach przedsiębiorstw. Posiada bogate doświadczenie w zakładaniu spółek poza granicami Polski. Uczestniczył w licznych procesach sądowych i arbitrażowych oraz w postępowaniach toczących się przed krajowymi instytucjami kontrolnymi.

Praktyk prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego ze szczególnym uwzględnieniem pozycji prawnej i biznesowej dłużnika w toku takich postępowań.

Leszek Stankiewicz

Jest absolwentem Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie kierunku finanse i bankowość. Ukończył również studia doktoranckie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Posiada ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe na najwyższych stanowiskach menedżerskich, w tym blisko 10-letnie w branży budowlanej.

W latach 1995-1996 pracował jako referent ds. kredytów i pożyczek w Banku Pekao S.A. W roku 1996 objął stanowisko Naczelnika Wydziału Kredytów w Banku Ochrony Środowiska S.A. W 2020 roku został oddelegowany na czas określony jako przedstawiciel właściciela – BOŚ S.A. do pełnienia funkcji członka zarządu – Dyrektora ds. Ekonomiczno-Finansowych w Towarzystwie Inwestycyjno-Leasingowym EKOLEASING S.A. Od roku 2001 był członkiem zarządu ds. finansowych w spółce ASC Co Ltd. Sp. z o.o. oraz Dyrektorem Finansowym, prokurentem – Ascord Sp. z o.o. W 2003 roku objął stanowisko Wiceprezesa Zarządu, Dyrektora Finansowego w spółce CARGOFORTE Sp. z o.o. W latach 2010-2013 pełnił funkcję członka Rady Nadzorczej w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A. W roku 2013 był Dyrektorem Finansowym oraz prokurentem w podmiocie Makarony Polskie S.A. Kolejno w latach 2012-2019 był Dyrektorem Finansowym w spółce Fundamental Group S.A. (poprzednio BUDNER S.A.), gdzie od roku 2015 był Wiceprezesem Zarządu, a od 2017 Wiceprezesem Zarządu/Dyrektorem Generalnym. Kolejno w latach 2014-2017 pełnił funkcję Przewodniczącego Rady Nadzorczej w spółce Expo Mazury S.A. Od roku 2019 związany jest ze spółką Dom Development S.A., początkowo jako Zastępca Dyrektora Finansowego, a od marca 2021 roku jako Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Finansowy. Pełni również funkcję członka zarządu i Dyrektora Finansowego w Dom Construction Sp. z o.o.

Radca prawny Anna Stasiak

Radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie, absolwentka studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Doświadczony praktyk z dziedziny prawa restrukturyzacyjnego oraz upadłościowego. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z kompleksową obsługą prawno-biznesową podmiotów gospodarczych zagrożonych stanem niewypłacalności, w tym z zakresu tworzenia struktur organizacyjnych oraz finansowania przedsiębiorstw. Posiada również bogate doświadczenie w prowadzeniu sporów sądowych, ze szczególnym uwzględnieniem spraw gospodarczych, cywilnych i pracowniczych. Autorka publikacji obejmujących swoją tematyką zagadnienia prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego.

Krzysztof Piotrowski

Radca Prawny
Kwalifikowany Doradca Restrukturyzacyjny
Kancelaria Piotrowski i Wspólnicy

Kwalifikowany Doradca Restrukturyzacyjny, Radca Prawny, mediator. Właściciel renomowanej kancelarii Piotrowski i Wspólnicy. 

Ekspert prawa cywilnego, upadłościowego oraz restrukturyzacyjnego. Wykładowca na aplikacji radcowskiej OIRP. Członek American Bankruptcy Institute w Waszyngtonie oraz INSOL Europe. 

Wielokrotnie powoływany przez sądy upadłościowe do pełnienia funkcji nadzorcy, zarządcy, syndyka, kuratora. Prowadził liczne postępowania dot. Konsumentów oraz przedsiębiorców z branży budowlanej, farmaceutycznej, filmowej, motoryzacyjnej, poligraficznej, rolniczej, targowej, usługowej TSL, dziewiarskiej, handlowej oraz deweloperów, a także grup kapitałowych. 

Jako radca prawny doradzał m.in. w projektach budowlanych, w tym w zakresie największych inwestycji na krajowych drogach ekspresowych i autostradach, prowadząc m.in. spory dotyczące upadłości, a także inwestycjach w sektorze mieszkaniowym oraz living. 

Autor licznych publikacji branżowych. 

dr hab. prof. UWr Izabella Gil

Doktor habilitowany nauk prawnych. Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego. Radca prawny z wieloletnim doświadczeniem w reprezentowaniu przedsiębiorców. Wykładowca na szkoleniach dla aplikantów, radców prawnych, adwokatów, sędziów i prokuratorów. Specjalizuje się w szeroko rozumianym postępowaniu cywilnym, postępowaniach: upadłościowym, restrukturyzacyjnym oraz gospodarczym. Autorka wielu opracowań (monografii, komentarzy, artykułów) poświęconych tym dziedzinom.

Pracownik naukowo-dydaktyczny zatrudniony w Zakładzie Postępowania Cywilnego w Instytucie Prawa Cywilnego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego – od 1.04.2016 r. na stanowisku prof. uczeni.
Wykonuje zawód radcy prawnego od 1997 r. w OIRP w Wałbrzychu.
Prowadzi wykłady szkoleniowe dla sędziów (rejonowych, okręgowych, apelacyjnych), asystentów sędziowskich oraz referendarzy sądowych prokuratorów, komorników sądowych, adwokatów, radców prawnych, aplikantów, państwowych inspektorów pracy z zakresu postępowania cywilnego oraz postępowania upadłościowego.

Za działalność dydaktyczno-szkoleniową na rzecz aplikantów radcowskich i radców prawnych na mocy uchwały Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych z 24.05.2007 r. została nagrodzona srebrną odznaką „Zasłużony dla Samorządu Radców Prawnych” przez Krajową Izbę Radców Prawnych.

Zainteresowania badawcze: zagadnienia dotyczące szeroko rozumianego prawa procesowego cywilnego, w tym zwłaszcza postępowania zabezpieczającego i egzekucyjnego, a także postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych oraz prawo handlowe i gospodarcze.

Autorka monografii, komentarzy oraz licznych artykułów, a także podręczników z zakresu szeroko rozumianego postępowania cywilnego oraz postępowania upadłościowego (m.in. red. MERITUM. Prawo restrukturyzacyjne. Prawo upadłościowe, Warszawa, 2021; red. MERITUM. Postępowanie cywilne. Tom II. Postępowanie egzekucyjne, arbitrażowe i międzynarodowe, Warszawa, 2021; red. Regulacje służące usprawnieniu cywilnego postępowania rozpoznawczego/autorzy I. Gil, P. Gil, A. Borys, Warszawa, 2020; I.Gil. P.Gil. Dowodzenie w postępowaniu cywilnym, Warszawa, 2019. 

Mikołaj Smereczyński

Współzałożyciel i współwłaściciel All In Agency, agencji marketingowej specjalizującej się w strategicznym wprowadzaniu firm do świata digital marketingu. Posiada wieloletnie doświadczenie w obszarach takich jak social media, produkcja video, influencer marketing oraz kampanie reklamowe online. Współpracuje z szerokim gronem klientów, w tym z biznesami z sektora prywatnego, takimi jak kopalnie odkrywkowe, kancelarie prawne oraz różnej wielkości firmy, a także z klientami z sektora publicznego, w tym z samorządami i politykami. Jego misją jest dostarczanie kompleksowych rozwiązań marketingowych, które pomagają klientom osiągać zamierzone cele i budować trwałą obecność na rynku.

dr Jakub Grygutis

Doktor nauk prawnych; adiunkt w Katedrze Prawa Ubezpieczeń na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego; asesor sądowy w Sądzie Rejonowym dla miasta stołecznego Warszawy w Warszawie, orzekający aktualnie w XVIII Wydziale Gospodarczym ds. upadłości i restrukturyzacyjnych, a wcześniej w VIII Wydziale Gospodarczym. 
Wykładowca jest zarówno praktykiem prawa insolwencyjnego, jak i wykładowcą akademickim, prowadzącym zajęcia dla studentów prawa i administracji z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych  oraz autorem publikacji w zakresie prawa pracy, ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczeń gospodarczych.

Zasady rekrutacji

4 edycja studiów – rekrutacja trwa do 15 września 2025 roku. Planowany termin rozpoczęcia studiów to październik 2025 roku.

O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.

1. Egzamin ze wszystkich przedmiotów w formie testu jednokrotnego wyboru oraz zagadnienia problemowego

2. Studium przypadku obejmujące zakres całych studiów wykonywane indywidualnie przez słuchaczy

Na ocenę końcową składają się oceny z poszczególnych przedmiotów z wagą po 10% oraz studium przypadku z wagą 50%.

  • Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (tytuł zawodowy: licencjat, inżynier, lekarz, magister) lub odpis dyplomu doktorskiego** 
  • Zdjęcie elektroniczne w formacie JPG 
  • Kopia dowodu wpłaty wpisowego
  • Oryginał dokumentu tożsamości do wglądu (na pierwszych zajęciach) 

** W przypadku kandydatów posiadających dyplom zagraniczny prosimy o dostarczenie dyplomu oraz suplementu wraz z oficjalnym tłumaczeniem na język polski.

1
UZYSKANIE PODSTAWOWYCH INFORMACJI

Prosimy o zapoznanie się z opisem interesującego Was kierunku i sprawdzenie zasad naboru.

2
REJESTRACJA

Pierwszą czynnością w procesie rekrutacji jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego, który dostępny jest na stronie internetowej uczelni.

3
OPŁATA REKRUTACYJNA

Opłatę rekrutacyjną należy uiścić na konto uczelni lub skorzystać z funkcji płatności.pl podczas wypełniania formularza zgłoszeniowego.

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu
Joanna Nurowska

Opłaty

Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.

Tabela opłat
Wpisowe 400 zł
Cena podstawowa (możliwość płatności w dwóch ratach po 4 300 zł każda) 8 600 zł
Cena ze zniżką dla absolwentów ALK (możliwość płatności w dwóch ratach po 3 870 zł każda) 7 740 zł
Cena ze zniżką za jednorazową płatność 8 100 zł

Konto bankowe, na które można dokonywać wpłaty wpisowego:  Akademia Leona Koźmińskiego 03-301 Warszawa, ul. Jagiellońska 57/59 BANK PEKAO SA w Warszawie 20 1240 1024 1111 0010 1646 0637  

Opłaty za studia wnoszone są na indywidualny numer konta, podawany po zakończeniu rekrutacji.

Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o kontakt z Panią Agnieszką Fabiańską: agaf@kozminski.edu.pl