Cyceron napominał, by argumentów (dowodów) nie liczyć, lecz ważyć. Cóż po całej liście, może nawet efektownych argumentów, jeśli brakuje nam argumentu kardynalnego, wystrzału armatniego? Mało tego, może on być różny dla różnych grup odbiorców, nawet jeśli spieramy się z nimi na ten sam temat.
Początki sztuki argumentacji sięgają filozofii antycznej. Arystoteles wyodrębnił z niej oddzielną dziedzinę. Nawoływał do poprawności argumentów i prawdy, która prowadzi do wygranej, a nie do efektowności, czy manipulacji. I dzisiaj, może nawet bardziej, przyda się znajomość argumentacji. W wielkich dysputach, w codziennych rozmowach, negocjacjach czy uzasadnieniu swojego stanowiska.
Zapraszam do wspólnego rozwoju. Artur Negri
Celem szkolenia jest praktyka skutecznej argumentacji, czyli:
- metody argumentacji,
- rodzaje argumentów oraz ich komunikacja,
- reguły dyskusji oraz prowadzenia sporów,
- obrona i odpieranie zarzutów.
Następnym razem wygrana może być łatwiejsza!
Najbliższy termin: 13-14 maja 2021 r.
Raz sprawdzą się metody racjonalne (logika, fakty, przesłanki), a innym razem pozaracjonalne (emocje). Raz trafniejsze okażą się argumenty rzeczowe, obiektywne, logiczne, a kiedy indziej subiektywne. Którą argumentację i argumenty zastosować? Nie ma oczywistej odpowiedzi. Wiele zależy od sytuacji, tematu czy odbiorców. O sile argumentu decyduje nie tylko jego meritum, ale także to, na ile będzie skuteczny w danej grupie adwersarzy. Argument silny w jednej grupie, może okazać się słaby w innej. W sztuce argumentacji uważa się, że dobry argument to taki, który jest skuteczny. Warto sięgać zatem po różne argumenty.
Mądra dyskusja czy twórczy spór są ożywcze. To zgadzanie się i niezgadzanie. Dyskusja z natury jest bowiem demokratyczna. Każdy ma prawo do swego stanowiska i nikt nie jest zarazem uprzywilejowany. Niemniej ważna jest jakość dyskusji. Należy unikać odbiegania od meritum sprawy (zmiana tematu, atak osobisty) czy np. chwytów erystycznych (przydadzą się wówczas techniki odpierania ataku). Raczej, jak pisze Dennett, należy „wyrazić stanowisko swojego przeciwnika tak jasno, dokładnie i sprawiedliwie, aby powiedział on <<Dziękuję, żałuję, że nie pomyślałem, aby ująć to w ten sposób>>”.
Argumentacja służy przede wszystkim przekonaniu odbiorcy, a nie prezentowaniu własnego ego. Argument ma trafiać do odbiorcy w sposób możliwie najprostszy. Dlatego to do osoby, z którą rozmawiamy, należy dostosować metodę prezentacji własnego stanowiska. Kluczowe może też być zdiagnozowanie głównego przekonania rozmówcy, a następnie zbudowanie do niego kontrargumentów.
Argumentacja:
- struktura argumentu
- rodzaje argumentów
- kontrargument
- kryteria oceny argumentu i argumentacji
- logika w argumentacji: wynikanie, sprzeczność, wnioskowanie
- błędy, których należy unikać
Komunikacja:
- hierarchia argumentów
- kolejność argumentów
- dopasowanie argumentów do odbiorcy
- argumentacja jednostronna i wielostronna
- formy wypowiedzi argumentacyjnej
- błędy, których należy unikać
Dyskusja:
- przedmiot dyskusji
- rodzaje dyskusji
- wymagania dyskusji racjonalnej
- reguły dyskusji (reguły Rapoporta)
- stanowiska w dyskusji
- polemika, nieuczciwe chwyty polemiczne
- błędy, których należy unikać
Przekonywanie i prowadzenie sporu:
- techniki odpierania zarzutów
- techniki zbijania argumentów
- obrona przed erystyką
- błędy, których należy unikać
Etyka argumentacji
Metody prowadzenia szkolenia:
- ćwiczenia grupowe i indywidualne
- wykład interaktywny
- dyskusje
- wymiana doświadczeń
- obserwacja
- debaty moderowane
- debaty oksfordzkie
13-14 maja 2021 r., w godz. 9.00-16.00
Czas trwania: 2 dni (16 h dydaktycznych)* w godz. 9-16.
Formuła: online
* jedna godzina dydaktyczna to 45 minut

Executive & Business Coach CoachWise™ ACC ICF.
Trener biznesu i wykładowca akademicki, w tym MBA ALK. Certyfikowany coach ICF oraz mentor EMCC (prof. David Clutterbuck, uznany światowy autorytet mentoringu). Posiada także kilkanaście innych certyfikatów w zakresie kompetencji coachingowych, mentoringowych i trenerskich. Absolwent filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, doktorant. Jego pasją jest etyka, logika i komunikacja.
Ma ponad dwadzieścia lat doświadczenia w biznesie, edukacji, samorządach i mediach. W przeszłości m.in. dziennikarz I Programu Polskiego Radia i prasy ekonomicznej (makro- i mikroekonomia), dyrektor Biura Prasowego i rzecznik prasowy Forum Ekonomicznego w Krynicy (zwanego polskim Davos), dyrektor programowy Instytutu Lecha Wałęsy oraz szef programów w rządowym think tanku Centrum Europejskie Natolin.
Wprowadza narzędzia filozofii, etyki i logiki do biznesu. Proponuje autorskie programy rozwoju: przywództwo, marka osobista, komunikacja biznesowa, komunikacja medyczna, zarządzanie przez wartości oraz diagnostyka: 360, FRIS i Hogan Assessement.

Cena szkolenia - 2200 zł netto (stawka zw. z VAT)
Cena szkolenia dla studentów i absolwentów studiów I, II stopnia, studiów podyplomowych i MBA w ALK - 1980 zł netto (stawka zw. z VAT)
Pierwszą czynnością w procesie rekrutacji jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego online.
Po zarejestrowaniu się na szkolenie każdy z kandydatów otrzyma mailowo INDYWIDUALNY NUMER KONTA do dokonania płatności za szkolenie.
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o kontakt z Agnieszką Fabiańską: agaf@kozminski.edu.pl.