Wesprzyj Fundację Rozwoju
Strona główna

Akademia zakupu gazu - jak kupować mądrze na zmiennym rynku

Poziom
Kursy i szkolenia
Czas trwania
2 dni
Język
PL
Uzyskany tytuł
Świadectwo ukończenia szkolenia
Tryb
Tryb stacjonarny,
W tygodniu
10.06 - 11.06.2025

O Akademii

Kurs został stworzony, aby umożliwić odbiorcom gazu lepsze zrozumienie mechanizmów rządzących rynkiem. Ceny, regulacje i dostępne oferty często wydają się skomplikowane, co utrudnia podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Chcemy wyposażyć uczestników Akademii w wiedzę, która pomoże im lepiej orientować się w warunkach rynkowych, porównywać oferty i wybierać rozwiązania najlepiej dopasowane do ich potrzeb. Przekażemy praktyczne uwagi jak optymalnie przygotować postępowanie, pokażemy przykładowe scenariusze kontraktacji i przećwiczymy je w praktyce.

Naszym celem jest edukacja, która przełoży się na większą pewność i korzyści finansowe dla uczestników i ich organizacji.

Co zyskasz?

  • Poznasz mechanizmy i reguły rynku gazu, które pozwolą Ci podejmować trafne i bezpieczne decyzje zakupowe.
  • Umiejętność monitorowania cen i analizowania scenariuszy zakupowych.
  • Praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania postępowań zakupowych oraz strategii kontraktacyjnych.
  • Możliwość udziału w studiach przypadku, odzwierciedlających rzeczywiste procesy decyzyjne.

Po ukończeniu będziesz:

  • lepiej negocjować oferty,
  • unikać typowych pułapek,
  • umiał/umiała przygotować rekomendacje dla zarządów/władz JST.

Co nas wyróżnia?

1
Prestiż i doświadczenie

Akademia Leona Koźmińskiego, uznana przez Financial Times za najlepszą uczelnię biznesową w Europie Środkowo-Wschodniej.

2
Doświadczona kadra

zajęcia prowadzone przez praktyków branży, którzy podzielą się rzeczywistymi przykładami i najlepszymi praktykami.

Adresaci

Kurs jest skierowany do przedstawicieli samorządów oraz spółek komunalnych, w tym do:

  • wójtów, skarbników, specjalistów i osób odpowiedzialnych za zakupy i obsługę prawną,
  • podlegających JST szpitali, szkół, przedszkoli,
  • spółek zależnych JST - ciepłowniczych, zarządów zieleni, MOSiR-ów oraz firm świadczących usługi komunalne.
Group of People

Program Akademii

Dzień 1

  • Gaz w energetyce i gospodarce
  • źródła pochodzenia gazu w Polsce i Europie
    • wydobycie
    • import - skala, charakterystyka oraz przykład zmiany kierunków dostaw (scenariusz postkryzysowy)
  • rodzaje produktów gazowych oraz ich rola: charakterystyka paliw gazowych - gaz E, Lw/Ls, LNG, CNG, biogaz, biometan; konkurencyjność rynku gazu: gaz sieciowy, LNG, CNG - główne podmioty, skala
  • uczestnicy rynku gazu:
    • wydobycie, obrót hurtowy, detaliczny, dystrybucja, przesył, magazynowanie
    • TGE, URE, Zarządca Rozliczeń, IRGIT
    • charakterystyka podmiotów, skala działalności, łańcuch zależności z uwzględnieniem rysu historycznego
  • aktualne wyzwania dot. rynku gazu w Polsce: ETS2, Ustawa o Zapasach; udział gazu w energetyce, gaz vs. OZE, energetyka jądrowa, biogaz, biometan, wodór; scenariusze i prognozy
  • instrumenty finansowe służące do zarządzanie ryzykiem zmiany ceny

Dzień 2

  • obrót gazem na TGE: wczoraj i dziś
  • podstawowe zależności i czynniki kształtujące ceny gazu
  • aktualne scenariusze i prognozy
  • Charakterystyka ofert rynkowych:
    • gaz sieciowy - modele sprzedaży (przetargi, zapytania ofertowe, sprzedaż bezpośrednia), rodzaje ofert, porównanie modeli sprzedaży (Taryfa, Cennik, oferty terminowe - stała cena, indeks, transze)
    • Gaz LNG - modele sprzedaży rodzaje ofert, porównanie
    • Gaz CNG - modele sprzedaży
  • porównanie ofert dla gazu sieciowego na przykładzie potrzeb biznesowych klientów
  • przykładowe scenariusze kontraktacji
  • Gra strategiczna - optymalizacja kontraktowa na podstawie scenariuszy rynkowych – realizacja zadań i symulacja decyzji biznesowych

Zakres tematyczny

  • Kształt rynku gazu – mechanizmy, regulacje, uczestnicy rynku.
  • Monitorowanie rynku i analiza cen – kluczowe czynniki wpływające na ceny gazu.
  • Strategie zakupowe – optymalizacja kontraktów i porównanie modeli ofertowych.
  • Praktyczne aspekty zarządzania umowami – analiza SIWZ, case studies, najlepsze praktyki.

Organizacja zajęć

Czas trwania: 2 dni (16 h dydaktycznych)* w godzinach 9.30-16.30

* jedna godzina dydaktyczna = 45 minut

2 dni stacjonarnych zajęć w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Po zakończeniu szkolenia odbędzie się wykład inspiracyjny.

Termin

10-11 czerwca 2025 r.  

Trenerzy

prof. ALK dr hab. Jacek Tomkiewicz

Doktor habilitowany nauk ekonomicznych, Dziekan Kolegium Finansów i Ekonomii, profesor ALK w Katedrze Ekonomii. Dyrektor ds. naukowych w Centrum Badawczym Transformacji, Integracji i Globalizacji TIGER w ALK. 

Wykładowca z wieloletnim doświadczeniem, prowadzi zajęcia na studiach dyplomowych, podyplomowych (w tym MBA) i doktoranckich, jest także profesorem wizytującym w kilku uczelniach europejskich. Kilkakrotnie odbywał staże badawcze w instytucjach zagranicznych, w tym m.in. na Stanford University w USA, Columbia University w USA, Harvard University w USA, OECD w Paryżu czy Brighton University.

Ekspert w dziedzinie ekonomii, gospodarki i finansów publicznych. Autor opracowań oraz ekspertyz z dziedziny makroekonomii i finansów publicznych przygotowanych m.in. dla Ministerstwa Finansów, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Narodowego Banku Polskiego oraz firm komercyjnych. W latach 2002–2003 pełnił funkcję doradcy Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Finansów, był członkiem zespołu odpowiedzialnego za reformy strukturalne w ramach systemu finansów publicznych. 

Autor publikacji z dziedziny makroekonomii, polityki gospodarczej i finansów publicznych.

 

prof. ALK dr hab. Paweł Mielcarz

Dr hab. Paweł Mielcarz jest profesorem Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, gdzie pełni funkcje Kierownika Katedry Finansów, Dyrektora Merytorycznego studiów MBA Finanse oraz podyplomowych studiów finansowych.

W pracy naukowej zajmuje się głównie problematyką zarządzania wartością przedsiębiorstw, wyceną firm, projektów oraz opcji realnych. Jest autorem lub współautorem kilkudziesięciu artykułów, referatów naukowych oraz książek: „Analiza projektów inwestycyjnych w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstw” i „Krótkookresowy wpływ rekomendacji na rynek giełdowy w Polsce”.

Jako wykładowca prowadził zajęcia m.in. z wyceny oraz szeroko rozumianych finansów przedsiębiorstw w ramach studiów dyplomowych, podyplomowych oraz MBA w Akademii Leona Koźmińskiego oraz w kilku innych europejskich uczelniach biznesowych. Od czternastu lat na stałe współpracuje w ESSCA, – École de Management. Ukończył programy Global Colloquium on Participant - Centered Learning oraz Case Study Workshop organizowane przez Harvard Business School.

Jako konsultant współpracujący DCF Consulting oraz innymi z firmami doradczymi profesor Mielcarz brał udział przygotowaniu wielu projektów doradczych w zakresie wyceny przedsiębiorstw, oceny projektów inwestycyjnych, budowy strategii, opracowania planów finansowych oraz projektowania systemów controllingu. Podczas pracy jako biegły sądowy przygotowywał również ekspertyzy w procesach postępowań sądowych, prokuratorskich, arbitrażowych oraz prowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Posiada doświadczenie korporacyjne, m.in. jako Doradca Zarządu ds. Inwestycji Kapitałowych oraz Metodyk Wyceny PGNIG. W karierze zawodowej profesor Mielcarz pełnił także funkcje w kilkunastu radach nadzorczych spółek kapitałowych. Ma doświadczenie w zarządzaniu towarzystwem ubezpieczeniowym wzajemnych.

Rafał Oleszkiewicz

Dyrektor Departamentu Transformacji i Rozwoju Biznesu w PGNiG Obrót Detaliczny, Grupa ORLEN.

Jest doświadczonym menedżerem i ekspertem z zakresu wytyczania i wdrażania strategii. Od lat zajmuje się też projektami korporacyjnymi, z zakresu reorganizacji i zarządzania wartością firmy. Brał aktywny udział w tworzeniu wielu polskich grup kapitałowych – głównie w branży energetycznej (np. ENEA, TAURON, ENERGA). Doradzał także wielu zagranicznym podmiotom inwestującym w Polsce.

W latach 2007-2009 był Dyrektorem Zarządzającym ds. Strategii, a także p.o. Dyrektora Wykonawczego Pionu Ekonomicznego w PGNiG SA, odpowiedzialnym za zbudowanie średnioterminowej strategii rozwoju spółki, konsekwentnie wdrażanej w kolejnych latach.
Następnie pełnił funkcję Dyrektora Pionu Strategii w PERN SA, gdzie odpowiadał za strategię Grupy i zagadnienia korporacyjne. Ostatnio pełnił funkcję Dyrektora Biura Rozwoju i M&A w Polskiej Grupie Lotniczej SA, gdzie aktywnie uczestniczył w kreowaniu strategii Grupy oraz w kluczowych projektach inwestycyjnych i synergicznych.

Jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, autorem wielu publikacji w prasie biznesowej i branżowej, oraz wykładowcą kilku uczelni wyższych.

Jacek Bartosik

Menedżer z ponad 20-letnim doświadczeniem w sektorze finansowym i energetycznym, specjalizujący się w zarządzaniu procesami sprzedażowymi, finansami, budowie oferty produktowej, współpracy z kluczowymi klientami korporacyjnymi. Karierę zawodową rozwijał w renomowanych instytucjach finansowych, takich jak BRE Bank SA (obecnie mBank), Polski Bank Przedsiębiorczości SA (dawniej WestLB Bank Polska) oraz Alior Bank SA gdzie specjalizował się w transakcjach na rynkach finansowych, transakcjach pochodnych i w finansowaniu przedsiębiorstw.
 

W latach 2011–2016 pełnił funkcję Dyrektora Sprzedaży w Departamencie Skarbu, odpowiadając m.in. za handel na rynku walutowym i stopy procentowej, opracowywanie strategii finansowych dla klientów korporacyjnych oraz wdrażanie nowych produktów na rynek. Od 2016 roku związany z branżą energetyczną. W latach 2016–2019 pełnił funkcję Dyrektora Biura Finansowego w PGNiG Obrót Detaliczny, Grupa ORLEN.
Następnie w latach 2020 - 2021 piastował stanowisko Dyrektora Departamentu Skarbu w Polskiej Spółce Gazownictwa, gdzie odpowiadał za zarządzanie płynnością finansową, ubezpieczenia i windykację.

Od 2022 roku kieruje obszarem rozwoju oferty produktowej w PGNiG Obrót Detaliczny sp. z o.o., odpowiadając za kształtowanie polityki produktowej, wdrażanie nowych rozwiązań oraz rozwój planów sprzedaży.
 

Absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył Podyplomowe Studia Menedżerskie oraz Zarządzanie Finansami Przedsiębiorstwa w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, a także Advanced Management Program na Akademii Leona Koźmińskiego.

Maciej Kołodziejek

Dyrektor Biura Zarządzania Ofertą Gazową PGNiG Obrót Detaliczny, Grupa ORLEN

Jakub Szelkowski

Dyrektor Departamentu CNG i LNG PGNiG Obrót Detaliczny, Grupa ORLEN

Maciej Michalski

Dyrektor Departamentu Klientów Korporacyjnych PGNiG Obrót Detaliczny, Grupa ORLEN

Rekrutacja

1
Uzyskanie podstawowych informacji

Prosimy o zapoznanie się z opisem interesującego Państwa kursu lub szkolenia i sprawdzenie zasad naboru.

2
Rejestracja

Pierwszą czynnością w procesie rekrutacji jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego.

3
Kontakt

Prosimy oczekiwać na kontakt mailowy opiekuna kursu lub szkolenia.

Małgorzata Oświata
Masz pytania? Zapraszam do kontaktu
Małgorzata Oświata

Opłaty

Tabela opłat
Cena podstawowa 800 zł brutto (stawka zw. z VAT)
Cena szkolenia dla studentów i absolwentów studiów I, II stopnia, studiów podyplomowych i MBA w ALK 720 zł brutto (stawka zw. z VAT)*

* Oferowana zniżka nie kumuluje się z innymi ewentualnymi rabatami

Opłata za szkolenie wnoszona jest na indywidualny numer konta, przesyłany po dokonaniu zapisu. Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o kontakt z Panią Agnieszką Fabiańską e-mail agaf@kozminski.edu.pl.