Ewolucja strategii rynkowych - media, korporacje, instytucje
Ewolucja strategii rynkowych - media, korporacje, instytucje
Zmiany technologiczne wywołane rozwojem Internetu i technologii cyfrowych powodują przemiany strukturalne podmiotów rynku medialnego, ale także szeroko rozumianej sfery biznesu, jak i instytucji społecznych. Pełny obraz zmian można zaobserwować w procesie konwergencji, który w szerokim ujęciu opiera się na przenikaniu się technologii typowych dla innych sektorów medialnych, takich jak elektronika, telekomunikacja czy informatyka. Dynamika tego procesu skutkuje pojawieniem się nowych usług medialnych, a także nowych platform dystrybucyjnych. Proces ten, w dużej części, zgodnie z wpływowym dzisiaj podejściem konstruktywistycznym do analizy technologii, odbywa się w kontekście społeczno-kulturowym, podkreślając rolę społeczeństwa i jego kultury w powstawaniu i rozwoju nowych technologii. Z drugiej strony zachęca inne podmioty, nawet spoza branży medialnej, do wejścia na rynek mediów. Niemniej jednak zmiany w funkcjonowaniu mediów związanych z telekomunikacją i informatyką, głównie te, które są następstwem konwergencji, dotyczą w równym stopniu technologii, otoczenia rynkowego, konsumentów, jak i zachowania podmiotów międzynarodowych.
Organizacje medialne, wchodząc w świat nowych technologii i wielu platform, muszą zdywersyfikować swoją ofertę, dostosowując ją do różnych rodzajów kanałów i formatów, aby w miarę możliwości dotrzeć do wszystkich segmentów odbiorców, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Jednakże zmiana technologiczna dotyczy nie tylko samych organizacji medialnych, które wdrażają innowacje. Także szeroko rozumiane podmioty biznesu, jak również instytucje społeczne, doświadczają technologicznej rewolucji, częściowo także po to, by dopasować się do warunków funkcjonowania w trakcie pandemii koronawirusa SARS-COV-2 i po przezwyciężeniu różnorakich sytuacji kryzysowych wywołanych pandemią. Istotnym wątkiem jest to, w jaki sposób komunikują o kryzysie i jakie strategie informacyjne przyjmują.
Nowa epoka rozwoju mediów i technologii niesie ze sobą nowe źródła niepewności, ale też optymizmu. Motorem tej ewolucji mediów jest konwergencja i pewne jest już, że te zmiany okażą się głębokie i trwałe. Jeszcze kilka lat temu wielu obserwatorów było pesymistycznie nastawionych do takich zmian i ich wpływu na model biznesowy mediów. Zmiany technologiczne, które zacierają dotychczasowe - wydawało się - trwałe granice między mediami, telekomunikacją i IT, wymusiły przedefiniowanie dotychczasowej polityki regulacyjnej w zakresie mediów elektronicznych.
Cele konferencji
Kluczowymi celami konferencji jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie jak zmiany technologiczne wpływają na przemysł medialny, w jaki sposób ewoluuje model biznesowy mediów i jakie pojawiają się tego konsekwencje, wreszcie jakie wyłaniają się nowe możliwości dla graczy medialnych i podmiotów międzynarodowych już w nowej epoce mediów. Organizatorzy konferencji są otwarci również na badania ilustrujące wpływ nowych technologii na sferę stosunków międzynarodowych i dyplomacji.
Gościem specjalnym konferencji będzie prof. Hartmut Koenitz z HKU University of Arts Utrecht, kierujący EU COST Action 18230 INDCOR (Interactive Narrative Design for Complexity Representations) - siecią badaczy i profesjonalistów z 36 krajów badających wykorzystanie interaktywnych narracji m.in. na temat globalnego ocieplenia czy pandemii COVID 19, prezes ARDIN (Association for Research in Digital Interactive Narratives). Prof. Hartmut Koenitz. jest współredaktorem książki pt. Interactive Digital Narrative. History, Theory and Practice, Routledge 2015 i autorem przygotowanej do wydania książki pt. Understanding Interactive Digital Narratives, Routledge 2021.
Konferencja odbędzie się pod patronatem Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.
Program ramowy
09.00-09.15 Otwarcie konferencji prof. dr hab. Grzegorz Mazurek (ALK), dr hab. Gavin Rae, prof ALK (ALK), prof. dr hab. Przemysław Wiszewski (UWr), dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWr (UWr)
09.15-10.15 Keynote speaker: prof. Hartmut Koenitz (Trinity College Dublin, the University of Dublin) "Representations of Complexity - Interactive Digital Narrative Enabling Discourse for the 21st Century"
Narratives have an essential role in recording, communicating and comprehending human existence. As the world around us becomes increasingly complex, traditional narrative forms are no longer adequate for this task. The discrepancy between our complex reality and a discourse still dependening on the newspaper article and the TV newscasts opens up opportunities for political extremism. What is needed instead are narrative representations of complexity. This means to re-invent narrative by using the opportunities afforded by digital media to create representations that contain competing perspectives, offer choices and show the resulting consequences while allowing for repeat experiences.
10.30 - 12.00
I Panel: Media cyfrowe – platformy i algorytmy (prowadzenie: prof. S. Jędrzejewski, ALK)
prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas (WSIiZ Rzeszów), AAA – Alexa Anioł Amazona prof. dr hab. Jan Kreft, (Politechnika Gdańska), Dlaczego Facebook i Google powinny upaść. W uścisku władzy algorytmów dr hab. Kazimierz Krzysztofek, prof. USWPS (USWPS), Społeczeństwo 5.0: zbędny czy potrzebny szyld. Refleksje socjologa dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWr (UWr), Dyplomacja cyfrowa - nowe narzędzia komunikowania międzynarodowego
12.00 - 12.30 przerwa
12.30- 14.30 II Panel: Media cyfrowe – dane (prowadzenie: dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWr)
prof. dr hab. Dariusz Jemielniak (ALK), Społeczeństwo współpracy: jak technologia wzmacnia nasze naturalne dążenia do współpracy dr hab. prof. UMCS Piotr Celiński (UMCS) Zobaczyć świat w ziarenkach piasku. O dynamice kultury danych prof. dr hab. Włodzimierz Gogołek (UW), Big data w mediach. Identyfikacja i monitoring treści dr hab. Wojciech Skrzydlewski, prof. UAM (UAM), Wirtualne symfonie dla każdego - muzyka w cyberprzestrzeni – perspektywa medioznawcy dr hab. Magdalena Szpunar, prof. UJ (UJ), Kwantyfikacja życia społecznego
14:30-15.00 Lunch break
15.00-16.30 III Panel praktyków: Strategie cyfrowe w mediach (prowadzenie: dr Krzysztof Kuźmicz, ALK; dr Bartłomiej Łódzki, UWr)
dr Robert Stalmach (Newspoint!) red. Marcin Bąkiewicz (Antyradio) red. Michał Broniatowski (Politico-Onet) red. Magdalena Jethon (Radio Nowy Świat) red. Grzegorz Kiszluk (Brief.pl) red. Stanisław Wryk (Polsat News, UAM)
16.30-17.00 Podsumowanie (dr Justyna Arendarska, UWr)
Pierwszego dnia wystąpienia w języku polskim będą tłumaczone symultaniczne na język angielski.
09.00-10.30 IV Panel praktyków: Strategie cyfrowe w korporacjach i instytucjach (prowadzenie: dr hab. Marta Ryniejska-Kiełdanowicz UWr; dr Justyna Arendarska UWr)
dr Dariusz Gulczyński (Komisja Europejska) dr Anna Warchoł - Kęsicka (Dyrektor Departamentu Pacjenckiego, Neuca) Michał Karbowiak (Concordia Design Community Manager Wrocław) Katarzyna Karpa-Świderek (Doradca Zarządu ds. Kontaktów z Mediami, Fundacja WWF Polska) Mariusz Wawer (Governmental Relations Leader for Poland & East Europe Region, 3M Poland) Konrad Weiske (Chief Executice Officer, Spyrosoft)
10:45 – 12:45 V Panel: Technologie cyfrowe (prowadzenie: prof. Jan Kreft, Politechnika Gdańska)
dr Kinga Przybysz-Polakowska (mElements S.A.), Technologia, pandemia i kultura organizacyjna. Case study na przykładzie mElements S.A.
dr Sylwia Klus (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu), dr inż. Leszek Wanat (Collegium Da Vinci), Wykorzystanie wybranych narzędzi Big Data w mezo-ekonomicznej analizie trendów rozwoju branży w warunkach niepewności gospodarczej – na przykładzie polskiego przemysłu drzewnego i narzędzi Google Ads
mgr Mariana Fydrych (Uniwersytet Jagielloński), Gatekeeping technologiczny a problem performatywności
mgr Barbara Cyrek (Uniwersytet Jagielloński), Ekonomia daru i nowy model biznesowy mediów społecznościowych: przypadek livestreamingu
dr Anna Kurzak-Mabrouk (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Długosza w Częstochowie), Wykluczenie cyfrowe pokolenia X. Postrzeganie zrównoważonej komunikacji marketingowej w sieci w świetle badań empirycznych
13:00 – 15:30 VI Panel: Dziennikarstwo i media {przewodniczący: prof. Tomasz Goban-Klas, WZIiZ Rzeszów}
dr Malwina Popiołek (Uniwersytet Jagielloński), mgr Monika Hapek (Uniwersytet Jagielloński), Pandemia jako wyzwanie w pracy współczesnych dziennikarzy
dr Anna Miotk (Uniwersytet Warszawski) Infodemia wokół pandemii COVID-19 jako wyzwanie dla organizacji medialnych
dr Adam Szynol (Uniwersytet Wrocławski), Od RSW do Orlenu - strategie zarządzania regionalną prasą codzienną
dr Iwona Grodź (WSUS), Segmentacja audytorium kultury w mediach
mgr Dagmara Plata Alf (ALK), Dziennikarstwo oparte na algorytmach – postrzeganie wiarygodności treści przez czytelników
15:30 – 16:00 Podsumowanie konferencji
Wystąpienia w panelach: I, II, III, IV wygłaszane w języku polskim będą tłumaczone symultanicznie na język angielski
Zgłoszenia
Zgłoszenia uczestnictwa w formie abstraktu nie przekraczającego 600 słów prosimy przesyłać do 19 maja 2021r. Abstrakt powinien zawierać temat, cel, główne założenia teoretyczne lub metodologię badań wraz z najważniejszymi wynikami i krótki przegląd literatury. Wystąpienia nie powinny przekraczać 15 minut.
Publikacja
Planowana jest publikacja naukowa w punktowanym wydawnictwie z listy ministerialnej. Termin nadsyłania pełnych artykułów: 30 września 2021 r. Szczegóły dotyczące kwestii edycyjnych zostaną podane w trakcie konferencji.