Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa
Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa
Temat badawczy:
Działania Centrum zmierzać do planowania i podejmowanie badań działania mediów, obserwacja procesu wprowadzania innowacji technologicznych, które stają się nieuchronnym elementem codziennego życia wielu ludzi i czynnikiem zmiany społecznej, ale również niosą ze sobą wiele zagrożeń politycznych i ekonomicznych, a także realizacja badań związanych z kwestiami regulacji, zaufania do danych i bezpieczeństwa sieci, wreszcie promocja badań nad procesami społecznymi i politycznymi, poprzez które idee, informacje i przekonania są tworzone, rozpowszechniane i odbierane w różnych kontekstach społecznych, politycznych i organizacyjnych.
Wskazanie celów do realizacji przez zespół badawczy:
Korzystając z zasobów wielu dyscyplin, w szczególności socjologii i nauki o mediach i komunikacji społecznej Centrum będzie się starać wypracować krytyczne podejście do zrozumienia i rozwiązywania problemów związanych z relacjami między mediami, komunikacją i społeczeństwem. Podejmować teoretyczne problemy badania mediów i nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Obserwować konsekwencje społeczne, kulturowe, polityczne i ekonomiczne cyfryzacji ( w aspekcie rozwoju Polski) w kontekście współczesnych trendów rozwoju mediów cyfrowych, regulacji na poziomie krajowym i europejskim
Wskazywać rekomendacje dla polityki kulturalnej i edukacyjnej państwa i implikacje dla biznesu.
W szczególności chodzi o podjęcie następujących nurtów badawczych:
- tempo penetracji rynkowej mediów i nowych technologii
- zasięg społeczny, techniczny i geograficzny
- społeczne i ekonomiczne uwarunkowania dostępu
- oferta programowa, potrzeby a sposoby wykorzystywania treści
- wpływ na różnorodność kulturową i pluralizm w mediach
- charakterystyka uczestników rynku: producentów sprzętu, operatorów platform, administratorów sieci i dostawców treści, odbiorców - użytkowników
- relacje między uczestnikami rynku
- programy edukacyjne (media literacy) w dziedzinie nowych technologii
Do zadań Centrum będzie należeć w szczególności:
1) koordynowanie projektów badawczych dotyczących tematu badawczego; 2) promowanie wyników prowadzonych badań; 3) organizowanie konferencji międzynarodowych, warsztatów, seminariów, szkół letnich oraz innych wydarzeń o charakterze naukowym; 4) podejmowanie współpracy z innymi ośrodkami badawczymi, krajowymi i zagranicznymi; 5) występowanie o granty badawcze, w tym pochodzące od instytucji zagranicznych. 6) podejmowanie współpracy z biznesem, zwłaszcza zaś z firmami technologicznymi prowadzącymi prace w zakresie tematu badawczego.
Działalność Centrum może być finansowana w szczególności z:
1) dotacji i grantów przyznanych na realizację badań naukowych lub badawczo rozwojowych; 2) środków pozyskiwanych w ramach współpracy z podmiotami zewnętrznymi; 3) dobrowolnych dotacji podmiotów trzecich na rzecz Centrum; 4) innych źródeł związanych z działalnością Centrum.
Działalność Centrum opiera się na zasadzie samofinansowania. Centrum działa w oparciu o budżet, zgodnie z zasadami gospodarowania środkami finansowymi obowiązującymi w ALK.
Dobra własności intelektualnej i przemysłowej powstałe w wyniku działalności Centrum będą zarządzane zgodnie z obowiązującymi w ALK zasadami dotyczącymi własności intelektualnej i ochrony prawnej dóbr intelektualnych.