Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom, z prawdziwą przyjemnością zapraszam Państwa do uczestnictwa w I. edycji studiów podyplomowych „Strategiczne Zarządzanie Kategorią Produktową”.
To pierwszy tego typu program na polskim rynku edukacyjnym. Stanowi kompleksowe i praktyczne ujęcie Category Mnagement’u, w najszerszym jego rozumieniu. Proszę pozwolić mi pokrótce przedstawić, co dla Państwa przygotowaliśmy. Poniżej kilka informacji o przebiegu studiów i logice ich programu.
Tutaj, na Akademii Leona Koźmińskiego, w trakcie studiów podyplomowych „Strategiczne Zarządzanie Kategorią Produktową”, wraz z zespołem wybitnych w swoich dziedzinach praktyków, nie tylko zapoznamy Państwa z najnowszymi koncepcjami, metodami i narzędziami badawczymi, analitycznymi, czy decyzyjnymi, ale także przedstawimy wiele realnych przykładów na ich użycie w dzisiejszym biznesie. Będą to historie sukcesu, ale także – ku przestrodze – historie popełnionych błędów. Zaprosimy Państwa także do wspólnej pracy nad realnymi zagadnieniami biznesowymi (case study). Państwo z kolei będziecie mogli zaprosić innych słuchaczy do wspólnej pracy nad Waszymi rzeczywistymi wyzwaniami zawodowymi z zakresu zarządzania kategorią. Będzie to zatem nie tylko okazja do nabycia wiedzy, ale także natychmiastowego przećwiczenia zdobytych umiejętności i wykorzystania ich pod okiem doświadczonych praktyków, z pomocą osób reprezentujących różne branże, kanały handlowe i strony biznesu sprzedażowego.
Rozpoczniemy od przyjrzenia się roli zarządzania kategorią w nowoczesnej organizacji handlowej
i określimy właściwy porządek realizowania procesów, jakie składają się na Category Management.
Następnie określimy, jak skompletować informacje niezbędne do zdefiniowania strategii oferty. Omówimy także przesłanki do podejmowania konkretnych decyzji strategicznych, uwzględniających nadrzędną strategię i interes ekonomiczny naszego przedsiębiorstwa, ale także potrzeby i sytuacje zakupowe Konsumentów. W tym celu przybliżymy Państwu koncepcję Customer-Centricity i narzędzia pozwalające projektować biznes w oparciu o zaawansowane uwzględnianie uwarunkowań Klientów. Ponieważ będziemy tu mówić o włączeniu Klientów w procesy poznawcze, a nawet decyzyjne, to naszym kolejnym tematem będzie komunikacja zarówno z Konsumentami, jak i pozostałymi stronami procesu sprzedaży – w tym wewnątrz Państwa organizacji. To pozwoli w przyszłości łatwo „sprzedawać” koncepcje i rozwiązania, które wypracujecie Państwo w toku działań zarządzania kategorią. Nabyte umiejętności pozwolą także na bardziej świadomą i powiązaną
z oczekiwaniami Klientów pracę z markami własnymi. I to właśnie marka własna - sposób na wzrost efektywności biznesu dla detalisty i związania się mocno z detalistą dla producenta/importera – będzie kolejnym podejmowanym przez nas zagadnieniem.
Tematy następnych spotkań, będą związane z pozyskiwaniem i analizą danych, w tym z badaniami rynku i Klientów. Nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się nie tylko na etapie definiowania strategii, ale także budowy konkretnej oferty i później bieżącego nią zarządzania. I właśnie budowa oferty,
w tym wybór konkretnych odbiorców/dostawców i produktów stanie się przedmiotem naszej pracy
na kolejne 2 dni. A skoro mowa o współpracy handlowej, to zajmiemy się także nieodłącznym elementem zarządzania kategorią, czyli negocjacjami.
Dopiero teraz, w połowie programu zaczniemy pracę nad dwoma obszarami, które wciąż wiele osób uważa niesłusznie za wyczerpujące pojęcie Category Management: merchandising i pricing. Określimy, jak pracować z planami sklepu i półki, wykorzystując wcześniej stworzoną strategię i ofertę produktową. Pricing natomiast potraktujemy jako element szeroko rozumianego zarządzania przychodami, bardzo „gorącej” koncepcji współczesnego biznesu. Tutaj będziecie Państwo mieli okazję wzięcia udziału w fascynującej grze strategicznej - symulacji biznesowej, która będzie wymagała użycia niemal wszystkich zdobytych dotąd umiejętności w realiach bardzo zbliżonych do prawdziwego rynku. W tym kontekście szczególnie zasadne stanie się zgłębienie wiedzy o prawidłowościach rządzących promocjami i narzędziach, które pozwolą zaprojektować i przeprowadzić skuteczną akcję promocyjną.
W następnej kolejności zmierzymy się z bieżącym zarządzaniem kategorią, czyli zagadnieniami związanymi z monitorowaniem i prawidłowymi reakcjami na anomalia, zmiany rynkowe i działania konkurencji, a także konsekwentną realizacją przyjętej wcześniej strategii. Uwzględnimy także kwestie związane z logistyką kategorii.
Zarządzanie kategorią jest dziedziną biznesu, która stwarza realne ryzyko naruszenia zasad etycznego biznesu, czy wręcz prawa. O tym jak działać w sposób, który zapewni nam zaufanie partnerów handlowych i nie narazi na interwencje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, będziemy rozmawiać w trakcie kolejnego spotkania. Nie mniej interesującym tematem w trakcie tego samego zjazdu, będzie specyfika zarządzania kategorią w realiach wielokanałowości. Nauczycie się Państwo wykorzystywać szanse i unikać zagrożeń wynikających z prowadzenia handlu zarówno przez sklepy stacjonarne, jak i internetowe, gdzie e-commerce jest nie tylko rosnącym w siłę miejscem sprzedaży, ale i komunikacji.
W trakcie naszego ostatniego zjazdu zaprezentujecie Państwo swoje grupowe prace, w których – wraz z rozwojem zdobywanej wiedzy i umiejętności – będziecie opracowywać realne przypadki biznesowe przez cały czas trwania studiów.
Zapraszam do wspólnych wyzwań i fascynującej przygody!
Z poważaniem,
Marcin Gildner
Kierownik merytoryczny studiów podyplomowych